Gisteren op het CB tot de ontdekking gekomen dat mijn zoontje spruw heeft. Ik had al wel eerder wat wittigs op zijn tongetje gezien, maar was eigenlijk in de veronderstelling dat het om een witte aanslag na het drinken ging, en dus zijn wangzakjes niet verder bekeken. Hij was vorige week wel wat huileriger dan normaal, ik maar denken dat hij een sprongetje of iets dergelijks had. Nu zitten er dus een paar plekjes in zijn mond en hiervoor heb ik gisteren van de huisarts ook Nystatine gekregen. Gelukkig drinkt mijn zoontje wel goed en lijkt hij er nu niet zo heel veel last van te hebben. Ik kan bij mezelf eigenlijk geen klachten ontdekken, behalve dat ik vorige week 3/4 dagen wat last had van pijnlijke tepels. Hierna kwamen er ook wat schilfertjes op. Weer lekker naiëf, want ik dacht dat het kwam doordat mijn kereltje wat meer dronk en ook wat sabbelde op mijn tepel. Ik neem aan dat ik ook spruw heb, ondanks dat ik nu verder geen klachten heb? Nu is mijn vraag eigenlijk, hoe kom ik hier nu het beste vanaf? Moet ik alles (kleding, beddengoed, spuugdoekjes etc. ) elke dag op 60 graden wassen? Kan ik wel afgeklofde melk geven die ik vandaag en morgen ga kolven (zaterdag afspraak)? Of moet ik tijdelijk overgaan op KV? En moet ik mezelf niet behandelen? Ik heb namelijk van de huisarts voor mijn tepels niets meegekregen!
Hoi! Hier ook ineens spruw, na een half jaar bv! Wat een gedoe he, bah. Raar dat jij niks gekregen hebt van de huisarts. Alleen je baby behandelen heeft helemaal geen zin. Je hebt een anti-schimmel creme nodig, die je na elke voeding opsmeert en voor het voeden afveegt met een vochtige doek. Volgens mij kun je gewoon die ordinaire schimmelzalf van de drogist gebruiken hiervoor. Het is ook niet fijn als de symptomen bij jou verergeren. Wij waren er ook lekker vroeg bij, maar ik heb begrepen dat het een best pijnlijke bedoeling kan zijn, die je echt diep in je borst voelt. Het is wel een gedoe vind ik: kindje steeds dat spul in dr mondje, jezelf insmeren, ik heb ook al eens met een suffe kop snachts gewoon bv gegeven en kwam er na 5 slokken achter dat.... o jaaaaaaaa.... zucht.... die zalf... pffff 60 graden alles wassen... jeetje waar moet je beginnen/ stoppen dan? spuugdoekjes ok. maar je voedingsbh's ook dan, die gaan ervan kapot toch? In principe gaat schimmel vanzelf weg, maar in het mondje is helemaal niet lekker, en ik gebruik dan ook dat spul, dan is uk er lekker snel vanaf. Het komt vaak op bij verminderde weerstand.
Hey! Vervelend zeg dat jullie er ook last van hebben, en dat nog na een half jaar! Ik ga dus ook maar eens naar de drogist om een créme te halen. Mijn huisarts is niet pro middeltjes dus ik denk dat ik daarom niets heb gekregen. En als leek heb ik er ook niet op gevraagd... Weet jij toevallig ook iets van het afkolven van moedermelk en het geven daarvan? Ik heb nl begrepen dat dit ook weer tot herbesmetting kan leiden?
Nee, weet niet zoveel over afgekolfde melk. Ik kan hier melk niet bewaren (stroom valt vaak uit, dus ingevroren en gekoelde melk is dan niet meer betrouwbaar en dan moet ik het weggooien) en ben momenteel werkloos, dus ze krijgt altijd live. Maar gevoelsmatig zou ik zeggen: zolang je niet melk van 2 weken teruggeeft lijkt het me geen probleem. Vandaag kolven en een van de komende dagen geven... denk niet dat daar heel vele mis mee is... MAar zoals ik zei, ik weet daar niet zoveel van. En dat behandelen: het kan in principe vanzelf weggaan, maar een babietje kan er erg last van hebben als het erger wordt (pijnlijk, minder drinken), dus daarom heb ik wel voor "de middeltjes" gekozen (ben ook helemaal niet pro-middeltjes hoor... )
hier ook spruw. Alleen nathan had er wel last van. dronk veel slechter en huilde tijdens het drinken. heel zielig.. Wij hebben ook nystatine gekregen. Nathan voor in zijn mondje en ik moet het op mijn tepels smeren. Het plakt wel behoorlijk maar volgens mij zijn wij er bijna vanaf. Nathan drinkt weer goed tenminste.. Wat een gedoe he? Was inderdaad alles op 60 graden maar ja bh's vind ik inderdaad zonde.. maar gebruik pads dus dan lijkt mij dat als je die gewoon vaak verschoond het goed gaat.. succes!
Informatie over de behandeling van spruw, ook voor de ha vind je hier Hier meer info over spruw en hygiene adviezen. Hopelijk ben je er snel vanaf.