Vragen mbt een bijstandsuitkering.

Discussion in 'De lounge' started by Neeltje1986, Jun 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Helaas moeten wij dit aan gaan vragen.. Ik werkte in de zorg, maar vanwege bezuinigingen is mijn contract niet verlengd. Ik ben nu aan het werk in de schoonmaak, voor 20 uur per week. Niet mijn droombaan, maar het is iets..

Mijn man zijn contract loopt tot 1 juli.13 juni is er nog een beoordelings- gesprek geweest waar wat afspraken in zijn vastgelegd (mbt werkzaamheden etc. Ze hebben niets vermeld over het beëindigen van het contract) We hadden niets vernomen en dachten; ze zullen toch niet in de laatste week zeggen dat het niet verlengd wordt? Helaas wel.. Afgelopen woensdag middag heeft mijn man te horen gekregen, dat zijn contract niet verlengd wordt en hij niet meer hoefde te komen; hij moest zijn dagen opmaken..

Nu is het zo dat mijn man mentaal erg (heel erg) zwak is. Hij loopt bij een psycholoog om problemen uit het verleden aan te pakken, zodat hij daar (als hij klaar is met zijn traject) daar in het heden geen last meer van heeft.

Dat zijn contract niet verlengd is, zijn een heel aantal stappen terug. Hij ligt weer in bed, sluit zich af en huilt alleen maar. Ik heb het UWV gebeld, om te vragen of hij de ziektewet in kan gaan ondanks het feit dat hij geen recht heeft op ww. (heeft al verbruikt, en zijn afgelopen contract was maar voor 3 maanden, dus hij voldoet niet aan het recht op ww). Helaas kon dit niet en zei de medewerker dat we bijstand aan moeten vragen.

Nu zie ik op internet bedragen staan. Maar nu is mijn vraag; gaat mijn loon nog van dit bedrag af?

Klein rekensommetje:

Bijstand € 1.323,53
    - Loon € 780,00

Totaal € 778,67

Is het bedrag € 778,67 wat we dan nog aan bijstand krijgen? Of komt het bedrag van €1.323,53 boven op mijn loon?

Ik ben zo bang dat we nu financieel in de shit komen en ons huis moeten verkopen.. :(

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik denk dat je loon ervan af gaat.. Maar dan heb je toch nog die 1300€.. Voor sommige heel weinig., maar met toeslagen en potjes moet het toch te doen zijn? Je zult wel heel zuinig aan moeten doen!

3. mamavanY

mamavanY Actief lid

Aug 7, 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Het bedrag blijft altijd die 1300 euro.
    als jij dus 800 euro verdient, krijg je nog 500 van de sociale dienst.
    verdien je 200, dan krijg je nog 1100 van de sociale dienst.

Sterkte, de bijstand is geen pretje.

4. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik heb er geen verstand van, normaal gesproken is het die 1300 voor het hele gezin dus zou jou bedrag ervan afgaan. Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd,
    Maar mag je met een huis wel in de bijstand ik dacht van niet?

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nja ligt er wel aan wat jou vaste lasten zijn natuurlijk;)

Oeps te snel op verzenden gedrukt..

Zou wel navragen hoe het zit met je koopwoning en aanvragen van bijstandsuitkering.
    Ik dacht dat je dan nl eerst overwaarde moest hebben van je huis en die overwaarde aan "uitkering" kreeg.

( maar dat weet ik niet zeker)

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Het bedrag van 1.323,53 is het totale bedrag wat jullie krijgen als gehuwden aangezien je loon hebt gaat dat er af, dan word het aangevuld tot 1.323,53 dan krijg je nog kgb, zorgtoeslag samen denk ik zo rond de 1500 euro per maand.

maar aangezien je een eigen huis hebt heb je volgens mij geen recht op bijstand maar dat weet ik niet zeker

7. Nou, van dat bedrag zouden wij hier net de hypotheek kunnen betalen!! :$

Wat een ontzettend nare situatie, zeg :( Er zijn heel veel regeltjes enzo, maar volgens mij wordt inderdaad je salaris aangevuld...

Volgens mij krijg je er trouwens wel maandelijks een klein beetje 'vakantiegeld' ook bij... Maar tegelijk staat me er ook iets van bij dat mensen met een koophuis niet in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering :(

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Je loon gaat er (gedeeltelijk??) Af.
    Het is zelfs zo dat als je een bepaald vemogen hebt, ze je korten. Bijv spaargeld (ook van kind) of een auto.

9. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Ik weet niet of het te doen gaat zijn. Onze hypotheek is al 959,56..

We krijgen aan toeslagen;

Hypotheekrente 246
    KGB 40
    en zorgtoeslag 32

Komen we op een totaal van 1.618
    Houden we 660 over aan vaste lasten, min de zorgverzekering 428.44
    Daarvan nog de stadsverwarming, water, verzekeringen etc.. Ik ben zo bang dat we het niet gaan redden.. :(

Ik baal echt zo hard. We hebben beide goede opleidingen maar in onze sectoren wordt steeds zo bezuinigd dat we steeds buiten staan..

10. dina88

dina88 Fanatiek lid

Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    jullie worden dan aan gevult tot bijstandsniveau, dus jou loon gaat er helaas nog vanaf, wij hebben dit helaas ook :(

11. mamavanY

mamavanY Actief lid

Aug 7, 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    ik zou overigens hier nog even goed lezen

Recht op Bijstand

er zitten met een huis nogal wat haken en ogen aan je recht op bijstand. Je mag nl. niet te veel vermogen hebben.

12. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    Dat dacht ik ook, van het huis. Misschien moet ik me er maar alvast bij neerleggen dat we het huis moeten verkopen en dan tijdelijk bij schoonvader intrekken tot we een huur huisje hebben. Maar voor dat je je huis verkocht hebt in deze tijd, zit je al ver in de sh*t..

13. A2CA

A2CA Niet meer actief

Kan jij niet meer uren maken op je werk?

Nu zal ik wel iedereen over me heen krijgen maar desnoods ging ik zwart erbij poetsen, als ik niet kon rondkomen en mijn kinderen daardoor geen eten hadden zou ik een zwart baantje erbij nemen, zodat je tenminste geld hebt om eten te kopen

14. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    stel dat je vaste lasten allemaal betaald hoeveel hou je dan over?

gezien een huis ook als vermogen word bekeken denk ik eigenlijk niet dat je recht op bijstand hebt zelfde als een auto
    je mag een vermogen van 20.000 euro hebben daar kom je met een huis makkelijk op

15. missiej

missiej Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,232
    0
    36
    NULL
    NULL
    je krijgt als gezin recht op bijstandsnorm.. dus rond 1300 euro... hier gaat inkomstenbelasting ook vanaf omdat je die dan de 15e krijgt via de belasting.. ook krijg je recht op toeslagen ed wat wel weer bovenop die 1300 komt... jij zal iedere maand een loonstrook moeten op sturen naar de sociale dienst en die vullen het aan tot bijstandsnorm... echter geven ze tegenwoordig niet zo snel weer.. hier zijn ze zelfs bezig dat ze iemand eerst 8wk intensief naar werk laten zoeken en bij weigering van werk (wat ook door gemeente aangeboden kan worden) kunnen ze aanvullende uitkering weigeren.. dit alles omdat er veel misbruik word gedaan... maar goed nee heb je en ja kan je krijgen... ik wens je veel succes! .. je kan bij zo'n laag inkomen en geen zicht op hogere inkomsten aanvraag doen voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen ed

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
  17. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven
    We hebben geen vermogen.. Mogen blij zijn met wat tientjes op de spaarrekening momenteel.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar dat is dus het nadeel met een koophuis..

Dat word bij de bijstand gezien als vermogen ( of naja de overwaarde ervan )

19. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Eindhoven

Share This Page