Getuigenverklaring politie

Discussie in 'De lounge' gestart door MSL12, 3 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten hoe dat allemaal gaat? Ik ben opgeroepen maar vind het best spannend en zie er toch wel wat tegen op.

2. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ze zullen je gegevens controleren. Kijken of je wel degene bent die ze verwachten.

Daarna mag je je verhaal vertellen, zullen er vragen worden gesteld.
    Eventueel gaan ze nog overleggen of er nog meer vragen zijn en die zullen dan eventueel nog gesteld worden.

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Hoi! Ik snap dat je het spannend vindt hoor. Is natuurlijk afhankelijk van waar de verklaring voor is, maar ik heb vorig jaar een verklaring moeten geven. In mijn geval was het omdat mijn vriendin werd aangerand in de trein, toen ze van het toilet kwam. We waren samen op weg naar mijn huis en ze kwam in paniek naar mij toe. Deze man was totaal van de wereld door drank/drugs en achtervolgde haar gewoon. We zijn bij het eerst volgende station uitgestapt en ik heb de conductrice gelijk aangesproken. Zij riep de spoorwegpolitie op en de dader is gelijk meegenomen naar het bureau.

Omdat ik de eerste was die ze sprak na het voorval moest ik ook een verklaring geven. Ik kon het via videobellen doen omdat ik lastig weg kon met mijn dochter. Er werd mij gevraagd zo gedetailleerd mogelijk van begin tot eind te vertellen wat er gebeurd was. Wat mijn vriendin precies droeg, deed en zei en hoe de dader eruit zag, zich gedroeg, etc. Wat belangrijk is is dat je geen aannames moet doen, bijv: hij zag er aangeschoten uit of hij 'leek' boos. Houdt het bij observeringen en feiten. Als je iets niet zeker weet of het bent vergeten, ook gewoon zeggen.
    De politie noteert jouw verhaal precies zoals jij het vertelt en na jouw verhaal wordt dit nog eens voorgelezen, waarna jij wel of niet je akkoord geeft. Al met al was ik binnen ongeveer een uur klaar.

Ik had een hele vriendelijke dame van de zedenpolitie en ze hebben echt wel ervaring met getuigen, dus het valt alles mee!

Hopelijk heb je hier iets aan en veel succes.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hier ook twee keer gedaan, correctie 3 keer. Kon op een ander bureau de foto's afgeven. Kwam m tegen...dacht ff dat ik nog niet helemaal wakker was. Dus onder referentie van de eerdere, de aanvulling gedaan.

Ze zijn hardstikke blij ermee, niks engs aan. Wie je bent, wat je doet en in volgorde van de gebeurtenis vertellen wat je hebt gezien en eventueel bijzondere details die je opvielen.

In mijn geval kreeg ik gelijk een baan aangeboden. Ik let op atypische dingen kennelijk, maar was nu wel verdraaide handig! Ze hadden bij recherge nog wel een plekkie voor me. Laat maar, ik blijf liever in de IT beter voor mn hart. :roflmao:

5. maliro

maliro Niet meer actief

Ik ben gevraagd om een verklaring af te leggen maar heb geweigerd. De politie kon niet garanderen dat mijn naam onbekend zou blijven richting de verdachte. Dit komt mede omdat het om mijn directe buurman ging. Dus zelfs anoniem zou ik herkenbaar zijn. Er lagen nogal dure drugs van de buurman in mijn kliko. En die heb ik op laten halen door de politie. Buurman deed richting mij of hij van niks wist maar is wel aantal keer komen vissen. Ik deed richting buurman alsof ik niet wist dat het van hem was. Die rol van naïeve buurvrouw hou ik graag. Dus ik hoef niet in een dossier dat aan mijn buurman gelinkt is. Vond de politie jammer maar begrijpelijk.

bosi333 vindt dit leuk.
  6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Ik ben ook weleens opgeroepen ivm een voorval op het werk. Het was prima, gewoon een vraaggesprek over wat er gebeurd was in mijn dienst voorafgaand aan de dienst waarin het uren later gebeurde. Ik ben volgens mij op het bureau langs geweest toen. Ik maakte me nog het meeste druk dat ik in de auto zat toen ze belden voor de afspraak, en niet met een headset belde, bang dat ze me doorhadden :roflmao:

Na de schietpartij op ons parkeerdek, waarvoor wij 112 hadden gebeld, hebben ze de verklaring gewoon aan de deur opgenomen.

7. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Meerdere keren getuigenverklaringen afgelegd, vind dat ook altijd wel spannend.
    Eerste keer staat me nog steeds alsof het gisteren was voor de geest. Misschien ook omdat het het weekend was voor de start van eindexamens. Was in de avond getuige geweest van een ongeval in de straat en omdat ik het van a tot z had zien gebeuren opgeroepen als getuige. Dermate ongeluk dat ik totaal in shock was en mijn ouders mij op moesten komen halen en ik gezien werd door de ambulance omdat ze bang waren dat ik erin bleef. Halve nacht met iemand van slachtofferhulp gezeten. Qua getuigenverklaring weet ik alleen nog dat ik aan het einde vroeg hoe het met het slachtoffer ging maar dat als het niet goed ging ze het maar niet moest vertellen :cool: en niet door hebben dat ik het dan toch zou weten... hij had behoorlijk wat verwondingen maar had het in het zkh zo bont gemaakt dat hij opgepakt is en een locatieverbod had gekregen. Blijkbaar is er in de avond nog wel tegen mij gezegd dat de verdachte/bestuurder een vriend van ons was maar dat heb ik dus totaal niet opgeslagen. We moesten daarom na de getuigenverklaring nog wel even wachten, mijn vader was mee maar dacht dat dit was omdat ik nog steeds half in shock was. Uiteindelijk werden wij terug geroepen en kwam de officier vertellen dat mijn getuigenverklaring zo gedetaileerd was dat de ... vrijgelaten zou worden en heb ik uiteindelijk ook gehoord wat eraan vooraf is gegaan. Officier dacht overigens dat ik wist dat het een vriend was die betrokken was dus die schrok nogal van mijn reactie toen ze dus vertelde dat hij vrijgelaten zou worden. Had hem namelijk gedetaileerd beschreven idem zijn auto maar totaal geen link gelegd dat het zijn auto was noch dat hij wel erg veel op hem leek. :| (maar was niet van het padje af hoor) heeft nog wel een staartje gekregen maar daar is de politie gelijk opgesprongen, zowel ik als die vriend zijn flink bedreigd. Was trouwens een fietsendief en die vriend was hem dus achterna gegaan toen zijn fiets gejat werd.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Zoals hier al getypt is. Gewoon je verhaal doen. Als de politie nog vragen heeft zullen ze je deze stellen.

Vertel ook alleen wat je echt zeker weet. Ik hoor vaak bij getuigen dat ze bijvoorbeeld zeggen: " ik denk een zwarte broek". " ik denk rond 13.30 uur"

Als je iets niet zeker weet kan je gewoon zeggen dat je het niet weet.

Als je verklaard in een zaak waarbij een (tot de 3e graad) familielid verdachte is dien je gewezen te worden op de verschoningsrecht. Je hoeft dan geen dingen te verklaren die belastend zijn voor dat familielid.

Hou er wel rekening mee dat je met naam in het proces verbaal wordt benoemd. Je kan wel vragen of ze je adres anoniem laten. Er wordt dan een zogeheten domicilie adres opgegeven, vaak dat van het politiebureau.

Alleen bij zeer ernstige vergrijpen is er een mogelijkheid om je naam te veranderen naar een nummer.

Succes!

Deel Deze Pagina