Mijn zoontje is nu dik 8 maanden. Met 6 maanden rolde hij zich voor het eerst om en met bijna 7 maanden begon hij pas op zijn buik te spelen. Toen begon hij ook met rondjes om zijn eigen as draaien en paar weken later ook met achteruit gaan. Ik dus hartstikke trots dat hij van zijn plek af kwam! Hoe frustrerend hij het ook vond dat vooruit niet lukte. Hij bleef proberen en ook proberen om op handjes en knietjes te komen (hij krijgt zijn armen en benen nog niet tegelijk gecoordineerd zeg maar). Maar sinds een week doet hij dit dus allemaal niet meer. Als hij op zijn buik ligt, wordt het meteen gefrustreerd gejengel en spartelt hij in een vrije val houding. Niet meer draaien of achteruit....alleen nog maar dit. Herkent iemand dit? Moet ik me zorgen maken? Ik voel me soms al zo onzeker omdat hij veel dingen nog niet kan die andere kindjes wel kunnen, maar nu word ik nog onzekerder nu hij dit opeens niet meer kan. Helpppp!!!!
Mijn ervaring is dat de kindjes meestal één vaardigheid tegelijk leren en dan een tijdje alleen daarmee bezig zijn. Misschien heeft ie nu iets anders geleerd, en is al het andere even 'vergeten'. Ik zie dat hier vaak hoor. Melisa heeft bijv nu geleerd dat ze ja en nee kan knikken (ze weet nog niet wat het betekent). Daarvoor lachte ze de hele dag door, maar nu doet ze alleen knikken, lachen bijna niet meer. Daarvoor was het ook precies hetzelfde met brabbelen en tijgeren. Toen ze leerde tijgeren (achteruit) hield ze op met brabbelen. Ik heb begrepen dat dit vrij normaal is, dus geen zorgen... Volgens mij kunnen ze niet dingen 'verleren'
Dat is juist een prima ontwikkeling en volkomen normaal. Kinderen doen in hun ontwikkeling vaak 1 stap terug, waarna ze juist daarna weer 2 stappen vooruit doen. Dus hij is vast druk bezig om er iets anders bij te leren en je zal zien dat hij straks ineens weer een hele sprong heeft gemaakt en dan weer een paar nieuwe dingen achter elkaar doet. Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken en houdt altijd voor ogen dat ieder kind zich op zijn eigen manier ontwikkelt. Zo kan het zijn dat een kind zich motorisch misschien nog niet zo snel ontwikkelt, maar vaak praat zo'n kind dan juist wel weer veel sneller dan andere kinderen. Voor elke ontwikkeling en vaardigheid is energie nodig en die kun je niet overal tegelijk in steken.
Thanks voor de geruststelling! Ik weet ook wel dat ze allemaal hun eigen tempo hebben, maar ben er toch vaak wat onzeker over (stom ik weet het . Maar ben eens terug gaan denken en momenteel brabbelt hij dus enorm veel. Krijg hele verhalen en dat deed hij inderdaad dus eerst niet.
Hier ook zoiets: ze zwaait al heel lang gedag, opeens leert ze lopen en zwaait ze niet meer, ze weet volgens mij echt niet meer hoe het moet Heel raar maar voor kleintjes wel een beetje logisch geloof ik.