BV en reuma

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Chebu, 20 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hallo,

Ik ben zwanger van de 2e en zou graag BV willen geven. Of het iig proberen. Bij mijn 1e is het niet gelukt en dat zat zo: de 1e 4 dagen had ik alleen de voormelk. Op de 5e dag na de bevalling kreeg ik een reuma aanval in mijn schouder. Daardoor kreeg ik gelijk een sterke ontstekingsremmer omdat ik de boel helemaal niet meer kon bewegen en omdat het gewricht hartstikke rood en dik was. Van de stress en de pijn is er toen geen melk gekomen waardoor ik op dag 7 een pilletje heb gekregen om de bv helemaal te stoppen. Ik kon het lichamelijk niet aan en ik had er geen zin in. Ik was zo opgelucht toen ik een fles kon geven. Net bevallen en gelijk reuma is geen goeie combinatie. Heb ook dat eerste halve jaar behoorlijk veel reuma aanvallen gehad.

Nu slik ik dus medicijnen die eventueel schadelijk zijn. In overleg met de arts ga ik de afbouwen. Mijn vragen:
    - komt bij een 2e de melk eerder en wat kan ik doen om de productie aan te zwengelen behalve veel aanleggen? Anijs eten, alcoholvrij bier drinken?
    - in het geval van een eventuele aanval: kan ik terug naar mijn medicijnen ookal staat er op sites dat ze 'mogelijk' schadelijk kunnen zijn? Wat bedoelt men met mogelijk schadelijk? Iets blijvends? Niemand kan mij antwoord geven namelijk.
    - en nog een praktisch vraagje: hoe kun je onthouden welke borst je je kindje eerst hebt gegeven? Ik was namelijk die eerste dagen na 2 uur alweer vergeten aan welke borst mijn zoontje was begonnen.

Groeten,
    Chebu

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Een tweede keer komt de borstvoeding over het algemeen iets vlotter op gang. Ik denk eigenlijk dat als je die aanval van rheuma niet had gehad het best goed gekomen was met je borstvoeding.
    Dat van die voormelk geloof ik niet zo, niemand heeft alleen voormelk. Maar het zal toen zo geintrepeteerd zijn.
    Hopen maar dat je deze keer geen rheuma-aanval krijgt.
    Op zich zorgt het geven van borstvoeding er vaak voor dat de ziekte een milde periode doormaakt.

Welke medicijnen gaat het precies om? dan zoek ik dat even na in mijn Borstvoeding-bijbel.;)

Om te onthouden welke borst je als laatste hebt gegeven kun je bijvoorbeeld werken met een speld op je bh die je na iedere voeding verplaatst.

groet
    Linda

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Het gaat om het medicijn Sulfasalazine.

Dat van die speld is een goed idee! Thanks!

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Dat medicijn staat vermeld bij de medicijnen tegen chronische darmontstekingen.
    Er staat het volgende: Sulfasalazine gaat over in de moedermelk, maar kan bij een dosering van maximaal 2 gram veilig gebruikt worden. Geelheid van de baby ten gevolge van de sulfa-component is theoretisch mogelijk maar is bij deze dosering nooit gemeld.
    Het medicijn Mesalazine is vergelijkbaar en staat in het boek vermeld als :borstvoeding handhaven.
    Sulfasalazine staat vermeld als: borstvoeding afwegen

Als Mesalasine voor jouw aandoening een goed alternatief is zou ik daar de voorkeur aan geven.
    Sulfasalazine in beperkte dosering kan dus ook.

Succes
    Linda

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Linda, ah bedankt voor je antwoord! Ik slik precies 2 gr. dus dat moet dan kunnen. En het zijn idd medicijnen die worden ingezet bij reuma die het gevolg is van een chronische darmontsteking. (ik heb colitis).
    Ik ga iig mesalazine aanvragen bij de artsen.
    Bedankt!

Deel Deze Pagina