En ik wel geloof dat iets niet zo is omdat er mensen zijn die erin geloven.. dat het niet zo is dat als het niet te bewijzen is dat hey niet bestaat het dus bestaat. .. ik geloof niet in onzin zoals Jomanda en Derek Ogilvi, van wie al meerdere malen is aangetoond dat het onzin is dat ze speciale gaven bezitten en connecties hebben aan gene zijde. ..
Zingt luidkeels: Onder de brug daar lag een briefje, daar stond op geschreeeeven, op wie ben jij verlieieieieieiefd? Dit is ongeveer hetzelfde En dat geloofde ik ook al nooit. Kortom; stommmmm!!!
Ik snap je punt heel goed. Maar zolang de wetenschap het al niet kan bewijzen dan kunnen wij simpele mensen dat ook niet. En dat is waar ik me dan aan stoor, dat er altijd wel mensen zijn die van mening zijn dit wel te kunnen, die het zo brengen alsof iets een keiharde feit is en daarmee de ideeën van een andere proberen te ontkrachten. En mij om het even of het nou om mensen gaat die er heiligd van overtuigd zijn dat we ons onder de doden begeven of mensen die voor de meest bizarre gebeurtenissen een logische verklaring hebben. Geloof lekker wat je (lees je in het algemeen) wilt geloven zonder het (on)geloof van een andere belachelijk te maken en vervolgens je eigen waarheden op te dringen.
De kans dat er kwaadaardige geesten bestaan is niet volledig uit te sluiten, maar de kans dat deze kwaadaardige geest, die nu blijkbaar op miljoenen plekken ter wereld wordt opgeroepen, daadwerkelijk kinderen schade zal doen is verwaarloosbaar. En om dan te roepen, houd je kinderen er ver vandaan, is nogal overdreven.
Ik snap je en of ik het er mee eens ben of niet doet er niet toe. Maar bovenstaande is wat jij vind, jouw mening, zo denk jij er over en dat is helemaal prima. Maar er zijn blijkbaar mensen die er totaal anders over denken. Wie ben jij dan om te bepalen dat wat zij denken en voelen ook daadwerkelijk overdreven is? Dat jij het overdreven vind maakt niet dat het ook echt overdreven IS. Hou het dan gewoon bij je eigen gevoel denk ik dan en maak er geen algemeen feit van.
Hmm heb ik laatst een heel stuk gelezen over een groot onderzoek naar paranormale verschijnselen. Het probleem is dat je kan concluderen DAT er wat is, maar niet WAT het is. En dan met name mbt van die stemopname's die bewust reageren op een vraag die gesteld wordt. Was in Amerika dacht ik.. Maar ot: ik zou ook liever niet willen dat mijn dochter hier aan mee doet. Verbieden zou ik niet (werd mij wel door mijn ouders en dat maakte het extra spannend ). Maar het lijkt mij ook dat wanneer je beide potloden dusdanig neerlegt dat er uiteindelijk altijd 1 gaat bewegen.. Darren Brown heeft hier ook ooit een leuk experiment mee gedaan Misschien leuk om eens te gaan kijken. http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBwQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fm.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzZQd9H9Mt50&rct=j&q=derren%20brown%20seance&ei=c0toVfO7I4mSsgGPl4DoDA&usg=AFQjCNG964L0wQQmdfM6QtK0r7rpfOhQCA
Je hebt helemaal gelijk laten we met zn allen iedereen zn mening super serieus nemen! Man man mensen moeten juist eens stopper zichzelf zo belangrijk te vinden. .. Hoe harder mensen hier schreeuwen ik heb mijn mening en die moet serieus genomen worden, hoe minder serieus ze genomen worden hoor
Ja precies, laten we onze kinderen vooral leren dat een mening van een andere geen drol voorstelt en daar verder geen rekening mee gehouden hoeft te worden. Maar daarna wel met zijn allen miepen dat we tegenwoordig zo'n 'ikke ikke ikke' mentaliteit er op na houden en hoe dat nou toch zou komen
Punt is dat, hoewel er geen wetenschappelijk bewijs voor het niet bestaan voor geesten is en dit er ook nooit zal zijn, er wel heel veel wetenschappelijk bewijs is wat het zéér onaannemelijk maakt. In die zin is het niet zo zwart wit dat je aan de ene kant feiten hebt en aan de andere kant meningen. Sommige meningen, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, hebben meer kans waarheid te bevatten dan andere meningen gebaseerd op enkel gevoel. Als ik geloof dat Elsa en Anna in mijn keukenkastjes wonen en jij niet, hebben onze meningen/geloven dan evenveel waarheidswaarde? Beiden zijn niet volledig te bewijzen of ontkrachten, toch zal het meerendeel van de mensen meer waarde hechten aan jouw mening dat Anna en Elsa niet in mijn keukenkastjes leven (en dat is maar goed ook). Dus nee, hoe weinig politiek correct het ook klinkt, niet alle meningen zijn gelijk. Natuurlijk moeten we elkaar respecteren, maar dit is wat anders dan alle meningen evenveel voordeel van de twijfel geven. In mijn ogen is dat laatste gewoon kennis en inzichten die we hebben verworven negeren en daarom onwenselijk.
Tsja niemand heeft ooit elfjes gezien maar toch geloof ik er helaas echt niet in. De wetenschap kan ook niet bewijzen dat ze niet of wel bestaan. Is het dan zo erg om er grapjes over te maken? 😇
Hahaha en dat mag! Ik neem mijn eigen mening ook absoluut niet te serieus.. niks zo veranderlijk als een mens en dus ook zijn/haar meningen! Iemand hoeft mijn mening niet te accepterenals waarheid om het nog steeds een prima mens te vinden... Het gaat mij er dus puur om dat je je eigen mening ook durft te relativeren. .. al onze meningen zijn beperkt tot onze minstens net zo beperkte referentiekaders en zolang we ons daarvan bewust zijn is het oké. Ik accepteer de mening van een ander maar ik hoef er niet in te geloven noch het te serieus te nemen
Ik geloof wel dat je geesten kan oproepen. In mijn vriendenkring is iemand die als puber zijnde veel experimenteerde met glaasje draaien en dat soort dingen en die heeft er toch echt last van gehad. Hij heeft echt 'bezoek' gehad van geesten die hem enorm bang maakten. Ik geloof hem omdat hij geen persoon is die zoiets uit zijn duim zou zuigen. Hij praat er nooit meer over maar hij wil niks meer weten van dat soort zogenaamd 'grappige' spelletjes. Er zijn veel meer mensen die in aanraking zijn gekomen met boze geesten en dat zijn echt niet allemaal mensen die psychisch gestoord zijn. Mijn dochter is nog te jong maar ik zou mijn kinderen er wel voor waarschuwen als ze ouder zijn. Beter een keer te veel waarschuwen dan een keer te weinig.
Ik leer mijn kinderen absoluut dat andermans meningen er mogen zijn, maar ook dat hij eigen mening mag geven. En ik geef wel aan dat een onderbouwde mening meer gewicht in de schaal legt dan een puur gevoelsmatige mening. Ik ga helemaal niet volledig voorbij aan het idee dat dit voor sommige mensen echter is dan voor anderen. Maar puur op basis van kans-berekening vind ik het overdreven om er een hele heisa van te maken. Leer gerust je kind dat het beter niet aan dit soort spelletjes mee kan doen, maar een noodoproep aan andere ouders gaat mij te ver.
Ik heb dat ook wel eens gedaan vroeger snachts buiten onder een straatlantaarn. Windstil... Toen we vroegen of er een geest was begon er een vlaggenmast te rammelen. Doodeng we zijn gelijk gestopt en nooit meer gedaan. ik zou het mijn kinderen dus altijd afraden.
Het werkt toch andersom vind je niet? Ik word juist al dagen lastig gevallen door FB-berichten, nieuwsitems en waarschuwingen van bange ouders [zoals hier op zp], dat ouders a.u.b. hun kinderen verbieden om dit spelletje te spelen want 'het is gevaarlijk'. Dat 2 potloden op een blaadje gevaarlijk zijn is inderdaad een mening/geloof/bijgeloof [noem het hoe je het zelf wilt], maar probeer die niet aan een ander op te dringen! Lees alleen maar de topictitel hier en de openingspost. Er is zoveel bijgeloof in deze wereld dat we nooit uit ons bed zouden mogen komen om 'kwade geesten' niet op hun tenen te trappen.
Vroeger deden we dit ook. Kinderen hitsen elkaar op en de een is vatbaarder dan de ander en kan daardoor aardig gaan doordraaien. Gewoon niet doen.