gevaarlijke draagdoeken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Aurin, 24 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    @Liesltje: Ik weet wel dat de meeste baby's de foetushouding fijner vinden dan de kommahouding....

2. Liesltje

Liesltje Lid

1 apr 2010
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Noatje
    O elk kind zal ongetwijfeld z'n voorkeuren hebben. Maar het gaat mij er vooral om dat er soms met grote stelligheid dingen worden geroepen die helemaal niet (wetenschappelijk) bewezen zijn. En dat moeders elkaar zo bang kunnen maken. Oke, die Infantino was misschien een gevaarlijk ding, maar nu wordt er van alles over allerlei andere draagdoeken geroepen die gewoon niet waar zijn. Er worden zelfs wetenschappelijke onderzoeken bijgehaald, die vervolgens verkeerd geciteerd worden. Tja...
    Door mijn werk kom ik geregeld in contact met mensen die hun de wildste verhalen hebben over wat wel of niet veilig is voor hun kind. Allemaal gebaseerd op verhalen van anderen... Geloof mij moeders, een kindje kan echt wel wat hebben hoor. Natuurlijk, veiligheid is ontzettend belangrijk. Maar we moeten wel realistisch blijven en vooral ook genieten. Bijvoorbeeld van de voordelen van een draagdoek.
    En nu hou ik erover op en ga ik lekker met m'n kind in de minimonkey in kommahouding boodschappen doen! :)

3. Liesltje

Liesltje Lid

1 apr 2010
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er moest nog een smiley achter die laatste zin :)

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ Liesltje: ik vind het moeilijk te interpreteren hoe je mijn post hebt gelezen, maar je weet dat ik dmv mijn citatie juist heb aangegeven dat er helemaal geen gevaar dreigt bij horizontaal dragen volgens dat onderzoek? ;) (just checking)

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Uhm ik wil niet heel zeikerig overkomen maar dat staat er niet he? er staat dat er niet aangetoond kan worden dat er meer risico is als je horizontaal draagt. Niet dat het NIET zo is. En dan nog, dit artikel gaat alleen maar over die zuurstoftoevoer, alle andere zaken (heupjes en ergonomisch dragen voor de moeder) komen helemaal niet aan bod.
    Wel volledig blijven hoor.. ;)

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nou nou sorry hoor. Misschien moet je mijn eerste post even lezen? Daar doelde ik op. Het was niet mijn bedoeling om weer helemaal opnieuw de bevindingen op te schrijven, maar om te checken of ze mijn post wel goed heeft gelezen. Ik heb namelijk het idee dat ze denkt dat ik net als Kathy het artikel als bewijs zag dat verticaal dragen beter zou zijn.
    Bovendien, aangezien het artikel niet over heupjes etc gaat, zie ik niet in waarom ik dat erbij zou moeten vermelden. Daar gaat het in dit geval helemaal niet over. Zo volledig hoef je nou ook weer niet te zijn ;)

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Jee Yukl.. chill! Ik heb het geloof ik heel netjes en helemaal niet aanvallend geschreven. Ik vind het alleen belangrijk dat mensen niet jouw post lezen en verkeerde conclusies trekken.

8. adi

adi Niet meer actief

Wat vreselijk dat dit die ouders overkomen is zeg! Die zijn echt niet met kwade bedoelingen hun kind in een draagzak/doek (het zal me wat) ingestopt, en dan gaat je kindje dood!!!

Ik heb totaal geen ervaring met draagzakken, heb een lodger in de winkel omgehad en vond het niks. Ik had met een lege lodger al het gevoel dat het gewicht niet goed verdeeld wordt en ik alles met mijn schouder moet dragen.

Onze kinderfysio heeft ons voorgedaan hoe we een draagdoek konden gebruiken. Zij adviseerde overigens om echt geen kapitalen uit te geven aan die lappen stof, maar gewoon een stevige lap stof van 5 bij 1meter te kopen op de markt. Is net zo goed.
    Nou, zij knoopte die doek om, zag heel stevig en veilig uit. En ze stopte mijn zoontje erin. Die begon als een gek te krijsen! Hij zat helemaal verstopt, zag helemaal niks en zweette zich een ongeluk omdat ie helemaal omringd was met stof. Toen hebben besloten dat het echt niks voor ons was.

Sinds mijn kinderen goed kunnen zitten gebruiken wij 2x per week 10min een babybjorn om één kind naar het KDV te dragen. Aldin zit hier echt prima in en heeft de grootste lol. Conform een andere discussie op deze forum zou een kind altijd onverantwoord hangen in een babybjorn. Mijn ervaring is, als je dat ding op de juiste wijze vastzet en aantrekt, dat je kind echt niet hangt maar stevig tegen je aanzit. Overigens vind ik het niet goed voor hele kleine babys, maar echt voor een groter kindje dat zelf zijn rug rechtop kan houden en stevig kan zitten.

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Edit: is al goed ;)

10. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou dat is dus absoluut niet waar, mooi dat je fysio dat zegt maar sinds wanneer heeft een fysio verstand van stofwevingen?! Wel fijn dat hij het dragen adviseert...

11. charlie80

charlie80 Bekend lid

26 jan 2010
    697
    1
    0
    ik krijg hier helemaal de kriebels van!! ik had een beetje in mn hoofd dat ik ook wel zoiets zou willen gebruiken als ik straks de kleine heb, maar ga nou al twijfelen, word dit allemaal uitgelegd als je zoiets koopt?? al die houdingen snap ik niks van!!
    ok ik moet nog veel leren, hihihi.
    of gaat dat straks allemaal vanzelf??

12. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België

Deel Deze Pagina