Onze zoon is donderdag geboren en vannochtend kwam de kraamverzorgster (stagaire) vertellen dat ze een koortlip heeft. Ze voelde hem vandaag pas omkomen. Ze heeft hem bijna niet aangeraakt, maar ik maak mij nu zoveel zorgen! Heb even op internet gezocht en daar word je ook niet echt vrolijk van. Weet iemand ook wat de symptomen zijn van een baby die het herpes virus heeft? Dit kan ik namelijk niet echt vinden. Zal anders morgen de huisarts bellen. Iemand hier ervaring mee? Liefs een zeer bezorgde mama
Ik zou in ieder geval zorgen dat ze niet meer komt. Dit wil je toch niet bij je kindje hebben? Symptomen weet ik eigenlijk niet, sorry.
Jeetje meid, dat is niet fijn. Ik zou gewoon even de vk of ha bellen om meer info te vragen. En natuurlijk nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
Hier had mijn vriend een koortslip 2 dgn na de geboorte van ons zoontje. Erg voorzichtig gedaan, niet knuffelen, veel handen wassen, niet verschonen enz. Wel super rot! Ik kon en wilde hem ook niet de deur uitsturen voor een week. Gelukkig is het goed gegaan. Van de kraamverzorgster zou ik wel een ander vragen/eisen!
Een kraamverzorgster mag helemaal niet komen werken als ze een koortslip heeft. Dit kan gevolgen hebben voor het kind. Neem zo snel mogelijk contact op met de het kraamcentrum en licht hen hier over. Naar mijn weten moet de kraamverzorgster dit ook weten en direct vertrekken als ze vermoed dat ze een koortslip krijgt. Dus niet wachten, maar direct bellen.
ten eerste gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! idd verstandig om je huisarts of VK even te bellen, wel weet ik dat besmetting vooral komt door het vocht uit de blaasjes van een koortslip, en zoals ik het uit je verhaal begrijp was de koortslip er net ... maar toch beter even navraag doen! sterkte!
Ik sluit me bij mijn voorgangster aan. Een koortslip is absoluut onwenselijk bij een pasgeboren baby. Meteen kontakt opnemen met het kraamzorgbureau, dit kan absoluut niet!
heejj meis als eerste gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje.. ik heb even voor je gekeken op inet en een koortslip is pas besmettelijk wanner het blaasje kappot is gegaan en het vocht eruit komt. dus wanneer ze het voelde opkomen en het blaasje net gevormt word is er nog geen kan op besmettings gevaar. waar je op moet letten is of je kindje suf word en niet wil drinken. dit KUNNEN tekenen zijn maar wil nog niet veel zeggen. dus over symptomen bij een baby kan ik niet veel vinden. wel voor zorgen dat je een andere kraamverzorgster krijgt of dat zij anders een mondkapje gaat dragen zolang ze bij je zoontje in de buurt is. als je zelf wel eens een koortslip hebt gehad is het al minder levens gevaarlijk voor je zoontje omdat hij dan daar antistoffen van mee heeft gekregen. maar dan nog is het gevraarlijk voor een pasgeboren baby dus hou het goed in de gaten maar vergeet vooral niet te genieten! je kan de kraamweek niet opnieuw meemaken!
Ik zou om een andere kraamverzorgster vragen; ik zou het eng vinden en t risico te groot; ze is zoveel met je baby bezig! Ik vind t overigen ook raar dat een KV uberhaupt met een koortslip mag gaan werken...
Absoluut een andere kraamverzorgster vragen! Nou ja, het is een stagiaire, dus anders gewoon zeggen dat je geen stagiaire erbij wilt..
Kan me voorstellen dat je geschrokken bent en het is heel vervelend natuurlijk, maar ja, de kraamverzorgster kan er ook niks aan doen natuurlijk dat ze die plotseling voelt opkomen. Zo gaat dat nou eenmaal. Ik neem aan dat ze meteen voorzorgsmaatregelen heeft genomen en heeft uitgelegd hoe ze hiermee omgaan? (andere kv / mondkapjes en handschoenen / ...?) Wat betreft het risico: dat is nu nog niet zo heel groot. Meestal voelen mensen met koortslippen dit heel snel opkomen en dan kan er nog nauwelijks besmetting hebben plaatsgevonden. Het is wel belangrijk dat ze nu niet meer zoveel contact heeft met je kindje (liefst een andere kv dus) en als ze dat wel heeft, dat ze dan een mondkapje draagt en handschoenen. Mijn VK heeft ook wel eens een koortslip en dan begeleidt ze toch bevallingen. Wel met voorzorgsmaatregelen uiteraard. Bedenk je dat hoe voorzichtig je ook moet zijn, de kans op besmetting klein blijft! Dus doe voorzichtig, maar maak je niet té veel zorgen.
mijn schoonzus is ook kraamverzorgende zei zegt dat hun echt iet mogen werken met een koortslip dus zoiezo een ander vragen en voorderest goed opletten op de temp van je baby en of hij actief is en goed wilt drinken ik dacht zelf dat toen ik mijn dochter 10 weken was ook een koortslip kreeg dus gelijk met mondkapjes gewerkt ! gelukkig werd het geen koortslip als zei zegt dat ze heel erg voorzichtig heeft gedaan enz denk ik dat je er op moet vertrouwen maar wel een andere kraamzorg vragen oh en natuurlijk gefeliciteerd
Ik zou ook een andere kraamverzorgster vragen hoor! Beter het zekere voor het onzekere. Mooie naam heeft je zoontje trouwens
ik ben kraamverzorgster.......... en dit geldt voor ons als we aan t werk zijn. Werken met een koortslip/achtergrondinformatie/hoe te handelen De gevolgen van een besmetting met het herpes virus voor de gezondheid van de pasgeboren baby kunnen ernstig zijn. Bovendien herkennen artsen vaak niet, dat een baby besmet is. Daarom geldt zeker bij herpes: Voorkomen is beter dan genezen! Heb jij last van een koortslip of loopt er iemand in het gezin met blaasjes op en/of om de lippen rond, neem dan de volgende voorzorgsmaatregelen: Draag een mond/neusmasker wanneer je de baby verzorgt Niet knuffelen Was je handen goed voordat je de baby verzorgt Bespoedig de genezing door de wondjes goed schoon te houden Ga niet in de zon zitten Gebruik eventueel virus remmende middelen Voorkom, dat de koortslip de kop op steekt; bescherm je lippen tegen uitdroging bij strenge vorst en felle zon Zorg voor optimale weerstand door gezonde, vitaminerijke voeding Heb je ondanks deze voorzorgsmaatregelen regelmatig last van een koortslip? Neem dan contact op met je huisarts
Mijn vriendin werkt al kraamverzorgster en heeft vaak last van een koortsblaar. In dat geval gaat ze dus meteen de ziektewet in! ik zou als ik jouw was even met het kraamcentrum bellen.
Toen ik de intake had voordat m'n dochter is geboren krijg je altijd zo'n kraamzorgboek-schrift waar ze alles inzetten als de kleine is geboren o.a. voeding en hoe de kleine het doet etc.. Achterin staat duidelijk een stuk over een koortslip.. Die vrouw vertelde als er visite komt laat ze dit maar lezen hoe gevaarlijk het is met een baby.. Dus als je kraamverzorgster er 1 heeft lijkt mij het heel erg verstandig dat ze niet komt en dat je een andere krijgt..