Gevaccineerd en menstruatie

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Gewooniemand, 29 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Is je menstruatie anders na de vaccinatie?

1. Ja

20 stem(men)
    30,3%
  2. Nee

46 stem(men)
    69,7%
  1. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik denk dat het uitzonderingen zijn, vrouwen die een kinderwens hebben en wiens cyclus overhoop ligt door wat dan ook. Mogelijk vaccin, mogelijk iets anders.

Voor alle andere vrouwen die er last van hebben, is het vervelend maar geen onoverkomelijkheid. Als je cyclus geen doel dient, val je voor mij dus niet bij de uitzonderingen. En dan heb je ongemak en dat is niet fijn. Los van de oorzaak.

Daarnaast denk ik dat mensen die eerst niet gevaccineerd wilden worden (geen medische redenen) en het nu wel doen (want anders steeds testen etc.), best zouden kunnen overdrijven. 'Zie je wel hoe slecht het is'. We hebben de rijen mensen gezien die nu ineens wel willen vaccineren. Wat ik overigens toejuich.

Maargoed Tuc, dit is mijn mening. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn en je hoeft mij ook niet proberen te overtuigen van jouw mening. Meningen mogen er zijn en je mag van mijn mening vinden wat jij wil.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Vreemde redenering dat wanneer je cyclus geen specifiek doel dient dat het dan "gewoon" normaal is.
    Overigens zijn genoeg van de vrouwen die nu wel last er van hebben ook voorstanders van vaccineren. Dus het doel om dat te overdrijven ontgaat mij enorm.

Maar @Devilschase heeft gelijk. Zodra je iets krijgt nav vaccinatie is er altijd een reden om het te bagatelliseren.

SAARC vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er nog nooit eerder is bijgehouden hoeveel vrouwen plotse verandering hebben in hun cyclus.
    Dus een beetje moeilijk om te zeggen of het er nu plots veel zijn of niet denk ik .

Ikzelf had dit 5 jaar terug voor het eerst en ben toen gaan googlen en info zoeken en dat is echt iets wat heel vaak voorkomt .
    Soms zonder reden en andere keren komt er wel nog een reden aan het licht.

Maar goed dat ze het onderzoeken natuurlijk.
    Als er wel wat is moet het gedeeld
    worden en als het gewoon een korte reactie en een onschuldig iets is (wat je bij ziekte bijvoorbeeld ook kan hebben)in combinatie met toeval moet dat ook gedeeld worden.

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik geloof dat jij niet leest wat ik schreef. Misschien goed om het nog eens na te lezen wat ik schrijf over de niet uitzonderingen. Ik noem het nergens normaal.
    Maar het is mij al duidelijk dat je een mening van iemand anders niet respecteert en dat die er niet mag zijn.

5. tuc

tuc Niet meer actief

In dicussie erover gaan is de bedoeling hier. Dat ik geen ja en amen op jou zeg betekend niet dat ik vind dat er geen andere mening mag zijn.
    Maar als je geen reactie wil moet je niet op een discussieforum gaan, maar een stukje in de Libelle schrijven.

SAARC en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  6. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    :) leuk mens

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.674
    113
    Vrouw
    Haha klopt, maar er zijn best veel mensen die het vaccin niet zien zitten bij hun tienerdochter vanwege die verhalen over verstoorde menstruaties. Dus vandaar ik even het anders belicht. Waarom hoor je niks over jongens?

8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    #48 Neuzeke, 9 nov 2021
    Laatst bewerkt: 9 nov 2021
    Google vind wel wat (wel een beperkt onderzoek maar je vind via Google wel meer).
    Lap tekst.
    Bij het testen van vaccins worden standaard geen vruchtbaarheidsstudies gedaan. Uitgaande van hoe vaccins werken, verwachten we dan ook geen negatieve effecten. Dat is ook het geval voor de nieuwe mRNA-vaccins (Pfizer en Moderna) en de virale vectorvaccins (AstraZeneca en Johnson & Johnson). De resultaten van de dierproeven die de klinische studies voorafgingen, bevestigden dat we ons geen zorgen hoeven te maken:

• Nadat je een injectie krijgt met een geneesmiddel of een vaccin, verspreidt het zich in meer of mindere mate over je lichaam. Dat noemen we de lichaamsdistributie van een vaccin.
    • De dierproeven tonen aan dat het Pfizer/BioNTech-vaccin niet voorkomt in de geslachtsorganen van de proefdieren.
    • Het Moderna-vaccin konden onderzoekers in heel kleine hoeveelheden terugvinden in de teelballen van proefdieren. Na drie dagen konden ze het echter niet meer detecteren.
    Aangezien het vaccin dus amper of niet voorkomt in de geslachtsorganen, verwachten we ook niet dat het er een invloed kan hebben.

• Daarnaast werden bij Pfizer/BioNTech de teelballen van de gevaccineerde dieren onderzocht.
      • Zowel op structureel vlak als na microscopisch onderzoek stelden ze geen verschillen vast tussen de gevaccineerde en de niet-gevaccineerde dieren.
    • Bij de dierproeven wordt bovendien wel expliciet nagekeken of de vaccinatie de vruchtbaarheid beïnvloedt.
      • Tijdens deze studies bekijken de onderzoekers of gevaccineerde dieren evenveel nakomelingen hebben, of de ontwikkeling normaal verloopt, ...
    Ook deze testen zijn geruststellend voor de beschikbare vaccins. De dieren hebben evenveel nakomelingen en die nakomelingen ontwikkelen normaal.

Nieuwe studies

Dierproeven zeggen natuurlijk niet alles. Recent verschenen ook de eerste, zij het beperkte, gegevens over de mens. Ook die zijn geruststellend.

• Een kleine studie met 45 proefpersonen aan de universiteit van Miami toonde aan dat vaccinatie geen negatieve invloed heeft op de zaadkwaliteit.
      • Integendeel: verschillende parameters die gebruikt worden om de zaadkwaliteit te beoordelen, gingen erop vooruit.
      • Ook bij mannen die bij vooraf een beperkte zaadkwaliteit hadden, werd een positieve evolutie opgetekend.
    • Een Israëlische studie (nog niet geëvalueerd door collega-onderzoekers) toont gelijkaardige bevindingen.
    De belangrijkste beperking van deze studies zijn het kleine aantal deelnemers en de beperkte studieduur.

Evolutie van de zaadkwaliteit

De zaadkwaliteit werd opnieuw geëvalueerd na 70 dagen.

• Dat is kort, maar volstaat toch om de volledige ontwikkelingsduur van een zaadcel te overspannen.
    • Er zijn ook geen redenen om aan te nemen dat er op langere termijn toch nog schade zou optreden.
    Dat de zaadkwaliteit erop vooruit lijkt te gaan, hoeft ook niet per se aan de vaccinatie te liggen:

• Ook factoren zoals een langere onthouding kunnen de kwaliteitsparameters beïnvloeden.
    • Bovendien werd er in de studie geen controlegroep bekeken. Mogelijk valt de vooruitgang gewoon binnen de normale variatie.
    Een kanttekening daarbij is dat mannen die na hun vaccinatie koorts ontwikkelen wel een tijdelijke dip kunnen hebben in hun zaadkwaliteit.

• Die dip is echter niet het gevolg van het vaccin, maar van de koorts. Dezelfde dip vindt plaats bij andere infectieziekten en vaccinaties.
    • De koorts bij vaccinatie is meestal beperkt en van zeer korte duur. De gevolgen op de zaadkwaliteit zijn dus over het algemeen minder uitgesproken dan bij koorts door een natuurlijke infectie.
    • Bovendien herstelt de zaadkwaliteit spontaan binnen enkele weken en heeft de tijdelijke daling niet noodzakelijk een effect op de vruchtbaarheid (7).
    Foute redeneringen
    Deze recente onderzoeksgegevens stroken dus niet met wat we lezen in het artikel op Daily Expose. In dat artikel wordt de bal nog een paar keer misgeslagen.

• Ten eerste leidt vaccinatie niet tot grootschalige circulatie van het spike-eiwit in je lichaam.
      • Enkel ter hoogte van de injectieplaats in je arm zullen je eigen cellen kleine hoeveelheden van het eiwit aanmaken.
      • Er is geen reden om aan te nemen dat het spike-eiwit op die manier de teelballen bereikt.
    • Mocht dit toch gebeuren, dan kan dat eigenlijk ook geen kwaad:
      • Het spike-eiwit zelf (zonder het volledige virus dus) kan helemaal geen schade toebrengen.
      • Zolang er geen volledige viruspartikels binnendringen in de teelballen, zitten we veilig.
    Dat laatste ligt anders bij wie natuurlijk besmet raakt met het virus:

• Studies toonden reeds aan dat het virus ook kan teruggevonden worden in de teelballen en in het sperma van mannen die ermee geïnfecteerd raakten.
    • Ook ter hoogte van de teelballen lokt deze infectie een immuunrespons uit met microscopische veranderingen tot gevolg.
    • Andere studies tonen ook aan dat een (natuurlijke) infectie wel degelijk een invloed kan hebben op de zaadkwaliteit, zowel bij ernstige corona-infecties als bij milde vormen.
    Hoelang deze veranderingen aanhouden en wat het effect ervan is, is voorlopig niet duidelijk.

Conclusie
    Steeds meer onderzoeksgegevens bevestigen dat er geen reden is tot paniek: vaccinatie heeft geen negatieve invloed op de zaadkwaliteit. Een natuurlijke corona-infectie daarentegen kan mogelijk wel een (tijdelijke) invloed hebben op de zaadkwaliteit en dus de vruchtbaarheid. Als je je zorgen maakt om je nageslacht, ben je dus beter af met het vaccin dan met (het risico op) covid-19.

Suzy85, suus1983 en Trirani vinden dit leuk.
  9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.674
    113
    Vrouw
    Ah dank je. Ik had nog niet echt zitten googlen, maar dit vind ik wel interessant.
    Klinkt positief!
    Het was ook meer een reactie van: veel mensen zeggen: niet veilig voor mijn tienerdochter, maar ik hoor niemand over hun tienerzoon.

Suzy85, suus1983 en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ja goeie vraag wel!

Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.733
    113
    Vrouw
    Ahzo :D

Zxcvb vindt dit leuk.
  12. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Mijn menstruatie was heel erg van de leg na corona besmetting (veel hevigere bloedingen, langdurige menstruaties en onvoorspelbare cyclus). Lijkt nu na een halfjaar weer wat meer te normaliseren

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja m'n menstruatie is erger. En ik zou kunnen zeggen dat het rond m'n vaccinatie begonnen is maarals ik terug denk is dat toeval.
    Menstruatie was eerder af en toe al anders. Dat is normaal. Je lichaam/menstruatie kan ook reageren en veranderen op veranderingen in je lichaam. Zoals een infectie, stress enz.
    Normaal dus.

Ook een normale reactie van je lichaam op een vaccinatie. Je immuunsysteem wordt door de vaccinatie op scherp gesteld en wil alle indringers buiten houden. Hij kan dan tijdelijk extreem z'n best doen en wat doorslaan en hier kunnen als gevolg hormonen ook op reageren waardoor de boel tijdelijk van slag raaKt. Er is niet veel voor nodig om hormonen van slag te laten raken.
    Dat is Niks bijzonders.

bosi333 en Neuzeke vinden dit leuk.
  14. Chrystal86

Chrystal86 Bekend lid

13 mei 2020
    618
    672
    93
    Vrouw
    Jij hebt natuurlijk ook nog een groep vrouwen die hun cyclus nooit echt in de gaten hielden.
    In ieder geval voor dat wij met de wens voor de 2de begonnen hield ik het nooit bij.
    Toen ik het wel bij hield was ik een tijd heel constant en dan opeens weer langer of sloeg een cyclus helemaal over.

Kan me heel goed voorstellen dat deze groep nu door de nieuws berichten gaan denken hoe was het eerst bij mij of er van uit gaan dat ze regelmatig waren maar dat misschien toch niet waren en nu dus ook niet zijn.

Het zal zeker voor verschillen en veranderingen kunnen zorgen, maar er zal ook een deel van de meldingen zijn van vrouwen die het eigenlijk niet weten en door de nieuws berichten ervan uit gaan dat het bij hun dan ook wel veranderd zal zijn wat misschien wel zo is of misschien niet.

De meeste mensen hebben geen fotografisch geheugen voor alles waardoor je je soms ook dingen anders kan herinneren dan hoe het echt is gebeurd of verlopen.

Dus dan wordt er niet bewust aangedikt of gelogen over de verandering.

Dat is net zo als de zaadkwaliteit van mijn man onze dochter is in de eerste ronde natuurlijk gelukt, deze keer hadden we een icsi traject met meerdere tp's nodig door de slechte zaadkwaliteit.
    Wij zullen nooit zeker weten of we super veel geluk hadden bij onze dochter (hebben we sowieso het is een schat van een meid) of dat de kwaliteit toen wel nog goed was.

Achteraf kun je eigenlijk nooit meer met zekerheid zeggen hoe het geweest is als je dit niet onderzocht of bijgehouden hebt.

15. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Maar het is wel rete irritant om elke 2 weken menstruatie krampen te hebben. Volgens sommige mensen moet ik maar aan de pil:rolleyes: Het is toch van de zotte dat ik anticonceptie moet gebruiken omdat ik gevaccineerd ben, ik heb mijn eileiders al niet meer dus zwanger worden kan niet.

16. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Klopt het is heel irritant. Dat beweer ik ook nergens dat het niet zo is. Maar het zal vast snel weer normaal zijn. Ik zal je helpen hopen!

17. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    En ik denk ook door hele media gebeuren vrouwen er meer op gaan letten dan normaal.. het sneeuwbal effect krijg je dan ook dat persoon a niet stipt om 14:00 ongesteld word maar in avond om 20:00

bosi333, Mapje en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

De gevallen die bekend gemaakt worden zijn wel wat heftiger dan een uurtje later ongesteld worden:rolleyes:

SAARC, Gewooniemand en Nikki23 vinden dit leuk.
  19. Mapje

Mapje Niet meer actief

Maar toch nog veel meer vrouwen merken niks aan hun menstruatie denk ik dan? Volgens mij is een cyclus enorm beïnvloedbaar en komt dat bij meer vaccins voor. En daarnaast ook bij stress, angst etc.

Ik zelf ben gevaccineerd tijdens zwangerschap dus zou het niet kunnen zeggen. Maar ik was wel altijd spot on al jaren en het afgelopen jaar nadat ik (waarschijnlijk) Corona heb gehad ging mijn cyclus heel raar doen. Kan toeval zijn, kan Corona zijn. Kan ook ouderdom zijn. Ik ben in elk geval nog zwanger geraakt.

Ik vind het wel goed dat ze het onderzoeken in elk geval. Wat mij betreft voor beide (dus vaccin en Corona gehad)

Achterkantvandemaan en Zxcvb vinden dit leuk.
  20. Novi

Novi Niet meer actief

En wat wil jij graag delen of te weten komen in een topic over gevaccineerde vrouwen met menstruatieproblemen als je niet gevaccineerd bent of het überhaupt overweegt? :rolleyes:

Deel Deze Pagina