Gevaccineerd en zwanger

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door ZoWelkom84, 16 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Inderdaad ja. Daarbij zijn er dus ook succes verhalen. Wij hadden meer kans om de loterij te winnen:roflmao:
     
    Stokstaartje86 vindt dit leuk.
  2. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Oh help…. Wij gaan nog niet direct starten, wellicht pas eind volgend jaar ofzo.. duurt nog wel even maar als het de vruchtbaarheid aantast dat wil je gewoon niet.. en bij mijn man is het al slecht dus nog slechter kan en mag echt niet…..
    Ik wilde dus voor Janssen gaan omdat ik niet echt een goed gevoel heb bij dat Mrna.. ondanks dat Janssen mindere beschermingsgraaf heeft..
    Ik vind het echt een lastig iets *zucht*
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Ik heb m hier bij 18 weken laten zetten (pfizer), nipt en 13/14 weken echo waren keurig. Net bij de 20 weken echo ook niks te vinden. Snap dat het je gevoel niet echt zal helpen (is maar 1 geval natuurlijk) maar ukkepuk schopt en tolt in de rondte en geen spoor van vertraging in groei of rare dingen oid.
     
    Zuul en ZoWelkom84 vinden dit leuk.
  4. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Super fijn om te lezen! Zijn denk nog geen baby’s geboren al van moeder die geënt is.
    Andere kant denk ik ook, moet ik niet gewoon tevreden zijn met wat ik heben als ik onvruchtbaar word dan is dat zo.. maarja…
     
  5. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Lieverd. Zo te lezen twijfel je nog heel erg. Bij twijfel zeg ik altijd, niet doen. Er zijn echt goede verhalen in dit topic te lezen maar er is inderdaad weinig onderzoek naar gedaan en als je zo sterk twijfelt en bang bent dan zou ik zeggen: niet doen. Dat zou compleet logisch zijn!
     
  6. Bloempje19

    18 aug 2018
    51
    29
    18
    Vrouw
    Hé meid,

    Ik snap je dubio. Ik ben twee keer gevaccineerd (de laatste vaccinatie is alweer ruim 2,5 week geleden) en ik testte afgelopen zondag positief. Ik ben dus zwanger geraakt ondanks de vaccinatie. :)

    Mijn man en ik hebben trouwens ook allebei flink corona gehad vorig jaar september en ook dat heeft dus blijkbaar geen invloed gehad op de vruchtbaarheid.

     
  7. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    ‘Ik heb geen bewijzen, maar ik heb verhalen gehoord’

    @ZoWelkom84 hier moet je echt niet door gaan twijfelen. Er zijn hier helemaal geen bewijzen voor.
    En natuurlijk zullen er verhalen zijn van vrouwen die een miskraam kregen door vaccin, of geen kindje kunnen krijgen. Maar die zijn we zonder vaccin ook.

    Wat wel duidelijk is, is dat je als zwangere vrouw Corona krijgt je een veel groter risico loopt. Hier was gisteren bij nieuwsuur ook een item over. Interessant om even terug te kijken.

    ik sta nu voor de keuze om het wel/niet te nemen tijdens de zwangerschap. Ik neig naar wel nemen, maar heb nog een lichte twijfel en wil nog meer info.
    Maar had hem veel liever ervoor gehad. Dan had ik nu deze keuze niet hoeven maken. Zoon gaat straks na de vakantie naar school, ik kan me niet afsluiten voor risico’s

    mogelijk heftige koorts als je man het krijgt zal veel meer impact hebben op zaad kwaliteit dan het vaccin.
    Als je wat wilt lezen erover kan ik dit aanbevelen:
    Cdc is ‘Amerikaanse rivm’
    Toegankelijke info
    https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/pregnant-people.html

    Goed wetenschappelijk artikel bij vrij grote groep mensen
    https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2104983

    hier staat info over vrouwen die zwanger zijn geraakt in de trial group. Die zijn dus goed te vergelijken met de ‘controle groep’ die een ‘nep vaccin’ hebben gekregen.
    https://www.nature.com/articles/s41577-021-00525-y
     
    Milena92, Sais95, Lizoe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ik twijfel echt teveel! De sociale druk die ik voel om het toch te doen.. maar ik wil mijn werkgever ook niet aan doen dat ik bijv wel ziek raak en long covid krijg.. dan zit ik wellicht ff thuis, andere kant denk ik ‘gaat dit serieus het leven worden van vooraf testen’ wel of niet gevaccineerd.
    Je bent bijna een wappie als je zegt dat je het (nog) niet wilt..
     
  9. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Nee nee zo moet je niet denken. Als jij iets niet wil dan gebeurd het niet toch? Ongeacht de reden. Daarbij, je wil het je werkgever niet aandoen? Meid, aan jezelf denken mag hé. Zelf wil je er ook niet lang uitliggen denk ik?
    De artikelen die hier boven gedeeld zijn zijn erg interessant! Ik zou zeggen, lees je erover in en vraag het eventueel bij een gyn of verloskundige nog even na.
    Succes met je keuze!
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Dat zou (toen ik nog niet zwanger bleek) een risico wezen wat ik prima kon hebben. Het is dat deze er nog ff snel doorheen piepte vlak voordat ik 36 werd, maar de papieren voor sterilisatie bij mn man hadden we al doorgenomen aangezien ik na mn 36e niet meer zwanger wilde worden. Hadden hier ook de babykamer al omgebouwd naar werkkamer. Dus wij hadden die wens al lang en breed geparkeerd en afgeschreven als "gaat niet meer gebeuren".

    Er zijn op dit moment geen signalen dat het de vruchtbaarheid aantast, hooguit dat koorts een impact kan hebben op de kwaliteit (wat élke koorts kan doen, ongeacht reden voor de koorts).

    Maar aan dat gevoel is lastig te ontkomen en wat @Zuul ook zegt, bij twijfel niet doen. Vaccinatie kan je wel laten zetten maar niet er uit vissen.

    Als je niet overtuigd bent dat (welke keuze je ook maakt) het de juiste keuze is voor jouw situatie en jouw lijf dan zou ik heel terughoudend zijn maar ook wel alert zijn dat van covid OOK nog niet alles bekend is.

    Het is gewoon een rotkeuze met aan beiden kanten veel onbekende factoren. Het laatste waar je mee wilt komen is "had ik maar...". Gewoon rustig op een rijtje zetten wat je voors en tegens zijn en op zoek gaan naar betrouwbare informatie van beiden kanten. Er blijft van alles bijkomen aan informatie, niet bepaald de laatste bouquet serie qua leesplezier maar allicht komt er wel een punt dat je denkt "en nu ben ik er over uit wat IK wil".

    Werkgever kan en mag je, in Nederland, nog niet dwingen laat dat ook niet je kantelpunt wezen er is maar 1 van jou en tig werkgevers. Jij kiest wat voor JOU en JOUW situatie belangrijk is.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  11. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    In amerika en engeland wel toch? Of ben ik nu mis
     
  12. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik heb hem uit angst voor onvruchtbaarheid niet laten zetten. Ook omdat toen het advies was 3 maanden wachten na de prik. Ik wachtte al een jaar op manlief en wou niet nog langer wachten. Toen was ik zwanger voor ik de prik mocht en begon ik te twijfelen maar toch niet gedaan. Ik werk niet en kom dus alleen in de supermarkt en bij school en dichte familie. Ik leef nu al 1.5 jaar zo met die regels dus die half jaar kan er ook nog wel bij (advies was toen eerste trimester niet vaccineren en daarna mocht het wel) Het veranderd soms met de dag dus dat maakt me ook onzeker. Sidenote maar zeker niet onbelangrijk: ik heb astma dus ben ook risico patiënt. Na de zwangerschap zal ik hem laten zetten zoals ik er nu over denk
     
  13. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    klopt, zie ook aantal van de artikelen die ik hiervoor had gedeeld.

    met de kennis van nu zou ik me persoonlijk direct hebben laten vaccineren als ik niet zwanger was. Stel dat je COVID krijgt en dan long COVID, ook niet echt een situatie om dan een kindje te krijgen.

    Wat Vero ook zegt, het is beetje kiezen uit 2 kwaden. Maar het risico en de onzekerheid aan de niet vaccinatie kant zijn in mijn ogen groter dan aan de wel vaccineren kant.

    hoe dat tijdens de zwangerschap zit ben ik voor mijzelf aan het uitvinden
     
  14. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ik heb de artikelen niet gelezen hihi. Ik vond de keuze voor het zwanger worden erg lastig. Toen ik zwanger was was ik er sneller uit. De angst voor schade aan het kindje was te groot dat ik wacht in mijn situatie
     
  15. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Ik 'hoor' ook veel verhalen over een miskraam na vaccinatie. En iedereen waarschuwde mij ervoor omdat ik bij 5 weken zwangerschap een vaccin ging nemen.

    Uiteindelijk niet gedaan, maar wel een miskraam gekregen. Bijna was ik dus ook een ' zie je wel, ik heb ook een gekregen van het vaccin', terwijl het de eerste keer was dat dit mij overkwam.

    Inmiddels heb ik hem wel genomen. Ik dacht " het is nu of nooit' want ik wil hem eigenlijk niet als ik zwanger ben.

    Ik zou de ' ik heb gehoord van..' verhalen niet teveel geloven en echt afgaan op de gyns/verloskundigen. Zij zitten er middenin.

    Succes met je keuze!
     
    Seffie, Lizoe, Mapje en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik snap heel goed dat je hem niet neemt, maar zou je gezien je astma toch willen adviseren dit goed met je zorgverlener te bespreken.
    De delta variant is echt een stuk besmettelijker en als zwangere vrouw ben je extra kwetsbaar als je het krijgt.
    Mogelijk interessant om de aflevering van nieuwsuur van dinsdag terug te kijken.
    Er zitten best risico’s aan het niet nemen van het vaccin als je toch COVID oploopt, hoop dat je die allemaal goed in beeld hebt

    en nogmaals, snap je helemaal, ik ben er ook nog niet over uit. Maar ik heb geen astma
     
  17. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik heb het besproken met de verloskundige. Ik ben wel een beetje klaar met die bangmakerij van de overheid. Elke keer is er wel weer een nog besmettelijkere variant maar ondertussen maken ze zelf domme keuzes. Ik ben verpleegkundige en doktersassistente dus heb ook iets meer achtergrond kennis over virussen. En bepaalde dingen die ik vanaf het begin al zeg komen zij een paar maanden later pas achter. Ik zeg niet dat ik alles weet of beter ben dan hun maar ik vaar wel mijn eigen koers hierin
     
    Roosje35 en mutskuh vinden dit leuk.
  18. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Begrijp ik dus goed dat jij nog geen vaccinatie gehad heb?
     
  19. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Wat vind je bangmakerij vanuit de overheid?
    Ik vind zelf COVID ook echt iets om bang voor te zijn in de zwangerschap . Natuurlijk is de kans al niet extreem groot dat je het krijgt, maar als je het krijgt zijn er best behoorlijke risico’s zoals kans op vroeg geboorte.
    En de inzichten veranderen naarmate we meer kennis opdoen.

    helemaal eens dat de overheid achterlijke keuzes maakt. Dat maakt de beslissing nu alleen maar lastiger. Als er nu weinig besmettingen waren geweest, was de noodzaak minder groot geweest.
    De berichten zijn nu dat de delta variant ook wordt doorgegeven door mensen die gevaccineerd zijn. Dat maakt samen met het hoge aantal besmettingen de kans groter dat je het oploopt. Voor mij maakt dat wel uit in de afweging
     
  20. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik ben van 1986 en ben zwanger geworden in febr. Dus toen was ik nog niet aan de beurt
     

Deel Deze Pagina