Gevaccineerd en zwanger

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door ZoWelkom84, 16 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Dat is niet alleen bij de delta variant zo. Bij nagenoeg elk virus is bekend dat ze doorgegeven kunnen worden via dragerschap. Dus doorgeven van de ziekte zonder zelf ziek te worden.

    Ook bij corona is al langer bekend dat je het kunt krijgen zonder ziek te worden en daarmee dus kunt verspreiden. Ze zeggen ook altijd al dat je het gewoon kunt verspreiden als je gevaccineerd bent. Je wordt dan zelf niet of minder ziek terwijl je het virus wel verspreidt. Dat is niets nieuws.

    Dat iets besmettelijker is hoeft niet altijd te betekenen dat het gevaarlijker is. Een verkoudheid is bijv rete besmettelijk maar niet per defenitie gevaarlijk. Terwijl iets anders dat wat minder besmettelijk is wel heel gevaarlijk kan zijn zoals bijv hersenvliesontsteking door een virus.

    Ik vind dat ze teveel praten over besmettingen en daarmee mensen banger maken dan nodig. Eerder werd alleen gekeken naar de ziekenhuisopnames (want er werd bijna niet getest in die tijd) en nu bijna alleen maar naar hoeveel besmettingen er zijn. Als ze toen hadden getest zoals ze het nu doen dan waren de besmettingen in de eerste golf veeeeeeele malen hoger geweest dan bijv bij de tweede golf. Maar bij de tweede golf gooiden ze alles dicht op basis van besmettingen terwijl er veeeeeel minder ziekenhuis opnames waren maar werd er wel gezegd dat de situatie veel ernstiger was dan bij de eerste golf wat niet zo was. Dat vind ik bangmakerij.

    Toen kon niks open door de derde golf vanuit engeland. Die nooit kwam. Maar die was zooooveel besmettelijker dan de eerdere variant.....De avond klok duurde weken langer dan nodig maar voor de ramadan kon die wel ineens een uur later. Bangmakerij vind ik dat.


    Toen hadden we weer een nieuwe variant die nóg besmettelijker was dan de britse
    En nu mochten we weer meer open en beginnen ze meteen al over de 4de golf te lullen die er aan zou komen na de zomer.

    Nu hebben we de delta variant en die zou nóg weer besmettelijker zijn dan de voorgaande variant. Dat vind ik echt pure bangmakerij, want nogmaals besmettelijker betekent niet altijd ook gevaarlijker. Dat is ook gezegd bij de britse variant later. Dat deze wel besmettelijker is maar niet per se gevaarlijker. Dus ja dan vind ik dat pure bangmakerij. Roepen voordat je daadwerkelijk info hebt.

    Dat betekent niet dat ik de regels aan mijn laars lap. Integendeel. Ik pas wel op met wat ik doe, maar ik laat me niet meer bang maken
     
    Roosje35, Riverdale87 en Narcisje vinden dit leuk.
  2. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    ik heb zelf niet het idee dat het gaat om bang te maken, maar om risico’s aan te geven. Als iets besmettelijker is, dan is de kans dat je het oploopt groter. Dan hoeft het ziekteverloop misschien niet erger te zijn, maar de kans dat je het krijgt is wel groter. Dus de risico’s nemen toe.
    Persoonlijk ben ik nog voorzichtiger nu er meer besmettingen zijn en ik weet dat er een variant rond gaat die nog besmettelijker is en nog makkelijker overgebracht kan worden door mensen die al gevaccineerd zijn. Dus vind het logisch dat de overheid daar voor waarschuwt. Dat is de rol en taak van de overheid in mijn ogen. Geen bang maken maar realiteit

    maar we zijn het er over eens dat de overheid er sowieso een potje van maakt, haha :roflmao:
     
  3. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Maar iets oplopen wat ongevaarlijk is is geen risico. Ik zeg niet dat corona ongevaarlijk is. Ik zeg alleen dat als het geen ernstiger verloop heeft het niet uitmaakt dat het besmettelijker is.
     
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik kijk daar anders naar.

    Risico = kans x impact

    de impact blijft gelijk, maar de kans wordt wel groter. Dus het risico wordt groter.

    het maakt wel uit dat het besmettelijker is, omdat daarmee de kans dat je het oploopt groter is.

    Als er 1 besmetting is in Nederland, dan is de kans dat je het krijgt te verwaarlozen.

    nu zijn er heel veel besmettingen, dus is die kans veel groter.

    plus dat je als zwangere, zeker in het derde trimester, een veel grotere kans op ernstig beloop hebt.
     
    Sais95, Happyhope en Zuul vinden dit leuk.
  5. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik heb ook eens een stuk gezien op tv waarin idd aangegeven is dat je ALS je besmet raakt (en die kans is gelijk aan een niet zwanger persoon) dat je dan 2.5% hogere kans hebt op een ernstiger verloop. Persoonlijk vind ik dat niet zo heel erg veel meer kans
     
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    de extra kans zit hem in het feit dat de besmettingen nu erg toenemen. Dat staat nog los van zwangerschap. Valt denk ik niet te zeggen hoeveel extra kans je nu maakt op een bestemming met de delta variant.
    dat hangt er maar net vanaf hoe strikt je zelf de regels toepast

    ik lees dat er in Nederland 619 zwangeren in het ziekenhuis zijn opgenomen, waarvan 50 op medium en 50 op intensive care. Ik vind dat nog best wel veel.

    https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2389997-zwangere-vrouw-loopt-bij-besmetting-zelfde-risico-als-oudere-met-overgewicht

    en de kans dat je er bij zit is natuurlijk niet groot. Maar de gevolgen kunnen wel extreem groot zijn.

    Als je dan de kans hebt om jezelf hier voorafgaande aan een zwangerschap tegen te beschermen, dan zou ik dat dus altijd doen. De cijfers die er nu zijn laten geen enkel nadelig effect op fertiliteit en verloop zwangerschap zien.
    De keuze is in de zwangerschap veel lastiger.
     
  7. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Voorafgaande aan een zwangerschap vind ik anders dan tijdens. Maar dat had ik al gezegd. Ik was al zwanger voor ik aan de beurt was. Ik vind die kleine kans op een heftiger verloop minder eng dan de nog onbekende mogelijke gevolgen voor een kind in je buik.

    Een ernstiger verloop betekent niet dat je meteen op de IC komt te liggen. Stel je zou normaal lichte klachten hebben, dan heb je dan misschien heftige klachten zonder ziekenhuis opname. Als je anders misschien op de medium care was gekomen kan het zijn dat je dan wel op de IC beland. Maar het hoeft niet.

    En ik hou me gewoon aan de regels die er zijn dus ik beperk het risico al zoveel mogelijk. Ik laat me niet prikken tijdens de zwangerschap. Ook niet i.v.m. mijn astma. Jij zegt tegen mij dat ik er nog maar even goed over na moet denken want eigenlijk vind je het dom dat ik dat risico wil lopen. Maar ik weet hoeveel onderzoek er gedaan moet worden voor iets veilig wordt genoemd. Ze kunnen nu met geen mogelijkheid zeggen dat het veilig is om te doen. En dat zeggen ze ook niet. Ze zeggen dat er nog geen aanwijzingen zijn dat het onveilig is. En dat klopt dat kan ook niet want die baby's zijn nog klein dus weten ze nog niet hoe een kind zich gaat ontwikkelen.

    Ze zeiden ook dat astrazeneca veilig was ondanks de berichten uit andere landen. Er waren geen aanwijzingen dat het een onveilig middel was en een paar weken later ineens wel. Vervolgens precies hetzelfde riedeltje met janssen. Ik heb vanaf het begin al mijn twijfels gehad over die 2 vaccins. Want waarom zou je een vaccin willen met een mindere werking als er een betere is. Nee werkt allemaal even goed volgens de overheid. En nu blijkt dat die 2 toch niet zo goed werken als dat ze gezegd hebben. Nu zeggen ze nog dat het oke is om te vaccineren als je zwanger bent maar wie weet over een paar maanden niet meer.

    Om die reden vertrouw ik de overheid niet in al hun info over de cijfers/ besmettingen en wat wel en niet veilig is
     
  8. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik heb toch niet gezegd dat je dom bent om het niet te nemen?
    Ik heb nota bene zelf gezegd dat ik hem nu ook niet neem. Als je al dom zou zijn hierdoor zijn we dat samen, haha

    ik krijg op basis van wat je hier zegt het idee dat je de risico’s wel mee vind vallen. Daar ga ik vooral op in, omdat ik dat anders zie.
    En je geeft ook aan dat een hogere kans op besmetting het risico niet groter maakt, daar reageer ik op omdat ik het daar niet mee eens ben.

    ik vind het vooral belangrijk dat @ZoWelkom84 een goede afweging kan maken. Ik had graag mijn vaccinatie voor de zwangerschap gehad en die zienswijze wil ik haar graag meegeven. Jij geeft aan dat je hem wel had kunnen krijgen voor je zwangerschap en niet hebt genomen, dus daar reageer ik dan op.
    Ik snap dat je hem toen niet hebt genomen, de informatie was toen nog veel beperkter, maar inmiddels weten we veel meer en is duidelijk dat je het vaccin gewoon kunt nemen bij kinderwens.

    @ZoWelkom84 bijgaand nog toegankelijk leesbare informatie over het vaccin en vruchtbaarheid:
    NUcheckt: Berichten over onvruchtbaarheid door coronavaccin kloppen niet
    https://www.nu.nl/nucheckt/6117440/nucheckt-berichten-over-onvruchtbaarheid-door-coronavaccin-kloppen-niet.html
     
  9. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik heb helemaal niet aangegeven dat ik hem kon krijgen voor de zwangerschap. Juist niet! Want ik was in febr al zwanger geworden en ik ben van 1986 dus kreeg vorige maand pas een oproep. Ik heb aangegeven dat ik van tevoren twijfelde, maar nog niet durfde en toen bleek ik direct zwanger in de eerste ronde dus wou ik het sowieso al niet meer.

    Ik denk idd dat het veel ernstiger wordt neergezet dan het daadwerkelijk is. 90%! Van de besmettingen verloopt mild en toch moet daar de hele wereld voor stil liggen? Als het echt zo'n vreselijk enorm risico is voor zwangere vrouwen...waarom wijzen ze dan de aanvraag af om zwangere vrouwen voorrang te geven op vaccinatie? Iedereen die in de zorg zit weet dat de mondkapjes die wij in winkels moesten gebruiken nul bescherming bieden tegen dit soort virussen. En toch moesten we hem allemaal dragen. Aan de cijfers kon je ook gewoon zien dat het geen drol hielp.

    Alles wordt vreselijk uitgemeten in de media en geloof me als ik zeg dat elk geval er 1 teveel is. Maar in de media wordt gepraat alsof je bij een besmetting gelijk staat aan een ziekenhuisopname en dat slaat gewoon nergens op. Mensen worden zo bang gemaakt dat als ik door mijn hooikoorts 1x nies in de supermarkt iedereen me direct aankijkt met een blik van wat doe je hier jij hebt corona
     
  10. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Deze cijfers die je noemt zijn de cijfers over de hele corona periode en geen cijfers van actuele opnames. De vrouw in het artikel is ook niet nu opgenomen maar in een eerdere periode. In een ander artikel van mei 2021 staat dat tot nu toe 417 zwangere vrouwen met COVID-19 in het ziekenhuis zijn beland, 35 van hen kwamen op de intensive care terecht, 33 op de obstetrische high care. Dat gaat dus over een dik jaar. Dus zou het onlogisch zijn dat er nu ineens 619 zwangere vrouwen met corona in het ziekenhuis liggen.

    Op de rivm site staat ook dat er nu 322 gewone bedden bezet zijn met corona patienten dus IC is niet meegenomen in dit getal. Die 619 opgenomen zwangeren is dus het totaal aantal opnames van maart 2020 tot aan nu. Die 50 IC opnames en 50 MC opnames is dus ook vanaf maart 2020 tot nu. Nog steeds erg maar wel een heel stuk minder erg dan hoe jij de situatie schetste
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ze hoeven het niet te onderzoeken….. zou er een reden zijn???

    gelukkig heeft lareb altijd gelijk
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Tsjaa, hier ook zwanger geworden ondanks spiraal…
    Dus ook hier meer kans op de loterij
     
  13. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ja de reden is geld. Onderzoek kost geld. Dus alles wat niet hoeft doen ze niet. Maar dan moet het wel netjes vermeld worden in de bijsluiter
     
  14. Niena01

    Niena01 Bekend lid

    3 jan 2014
    736
    492
    63
    NULL
    NULL
    Hoi! 31 mei gevaccineerd en nu zwanger, dus hier ook geen gekkigheid! Wilde me niet laten inenten als ik pril zwanger zou zijn dus af spraak gemaakt op de dag dat in ongesteld zou worden. Die kon toen gewoon doorgaan, nu 6 weken later is het raak. Succes en doe wat goed voelt!
     
  15. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    @ZoWelkom84
    Hier met 12 weken zwangerschap mijn 1e vaccinatie gehad (pfizer)! Nergens last van gehad en de baby doet het erg goed volgens het boekje :) binnenkort de 2e prik.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  16. Daantjeee

    Daantjeee Fanatiek lid

    28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Met 22 weken eerste vaccinatie, volgende week nummer 2 (Pfizer). Van de eerste geen last gehad, en de baby ook niet. Groeit nog steeds als kool en schopt mama ondertussen bont en blauw van binnen :p
     
  17. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Nou dames, leuk verhaal hier…

    23-7 gevaccineerd met ‘dansen met Janssen’ en gisteren positief getest op corona…..
    Zondag in contact geweest blijkbaar.. nu in zelfisolatie. Man zit nu met drie kinderen in quarantaine… zucht
     
  18. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Bescherming begint ook pas na 14 dagen. Maar je bent er maar mooi klaar mee zo
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Bleeeergh, zijn jullie lekker klaar mee. Hopelijk blijft t beperkt tot 5-7 dagen.
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Voor Jansen ligt dat langer helaas...dacht 21 of 28 dagen.
     

Deel Deze Pagina