Gevaccineerd en zwanger

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door ZoWelkom84, 16 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertjes1992

    wondertjes1992 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    Ik heb met 5weken de eerste prik gekregen en de 2e met 18weken. Ik kreeg AstraZeneca.
    Heb altijd mooie echo's tot nu toe gehad en hij beweegt goed.

    ML is sinds gisteren volledig gevaccineerd met Pfizer. Wij zijn gelukkig niet al te ziek geweest van de vaccinaties. En heb eerlijk gezegd ook getwijfeld om me te laten vaccineren.maar de gynaecoloog zei dat dit voor zwangere vrouwen zelfs aanbevolen werd hier.
     
  2. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee dit stond op rivm
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier geen vaccin tijdens de zwangerschap!
    We hebben vorig jaar corona gehad en dat verliep mild, ondanks dat ik zelf astma heb.
    3 weken geleden een flink griepje gehad (waarschijnlijk rs virus) en daar ben ik zo ziek en benauwd van geweest. Is daar geen vaccin tegen :):)
    Wat stokstaartje ook zegt, volgens de bijsluiter niet gebruiken tijdens zwangerschap en borstvoeding, maar volgens overheid wel. Waarom zijn de bijsluiters dan niet aangepast?
    Tevens is er niks bekend over bijwerkingen op langere termijn voor jezelf maar ook niet voor de babytjes.. en alleen al om die reden pas ik:)

    En dat iemand gevaccineerd is betekend dus niet dat je geen corona kunt krijgen.
     
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Ja buitenland kijkt er ook o.a. iets anders naar, die hanteren 28 dagen weer voor Janssen. Moest ff zoeken maar kwam hier wat tegen:

    "Zoals met alle vaccins is het mogelijk dat vaccinatie met dit COVID-19-vaccin niet bij alle gevaccineerden bescherming biedt. De bescherming start na 14 dagen en het vaccin biedt vanaf ongeveer 28 dagen na vaccinatie 66% bescherming tegen COVID-19 en 85% bescherming tegen ernstige COVID-19. "


    https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/c/covid_19_vectorvaccin__covid_19_vaccin_janssen_
     
  5. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ooh wat bijzonder dat ze dat dan op de rivm site zetten. Dat vind ik dan wel een beetje misleiding eerlijk gezegd:oops:farmacotherapeutisch kompas wordt namelijk ook gewoon in nederland aangehouden door artsen!!
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Dat weet ik dan weer niet, maar het oogde valide genoeg qua informatie en ik was zoiets al eerder tegen gekomen in t begin in een van de publicaties.

    RIVM website gebruik ik al helemaal niet als leidend, eigenlijk nergens meer voor.

    Ja als knooppunten voor mn zoekopdrachten om de daar aangegeven informatie te gaan valideren en vanaf daar gevonden dingen weer door naar de volgende punten en publicaties.

    Ik heb zondag dan mn tweede Pfizer vaccinatie maar duidelijk NIET gebaseerd op t RIVM website verhaaltje.

    Als ik de kennis en de middelen had gehad had ik die website met liefde verbouwd naar informatie verzameling zoals t behoort te zijn ipv die achtelijke oneliners zonder bronvermeldingen...

    Werkelijk tenenkrommend...

    Ook als niet viroloog: Dat je een stuk neerzet dat iedereen kan snappen, oke. Maar zet er op zn minst dan OOK een lijst met publicaties bij en een voetnoot met bronvermelding waar je oneliners op gebaseerd zijn. Dit is onvalideerbaar en wat mij betreft compleet onacceptabel.

    Wel jankebalken dat desinformatie geen gevalideerde bronnen aanlevert en dat je je informatie uit betrouwbare bron moet halen en vervolgens vertikt t RIVM t zelf ook...pot ketel zwart zien enzo...

    (heb er na maanden nog altijd gruwelijk de pest er over in)
     
    Mapje en Liliane92 vinden dit leuk.
  7. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ja ben het volledig met je eens! Artsen gaan trouwens zo blind op dat kompas dat ze ook vaak weer verkeerd advies geven bij borstvoeding en zwangerschap. Daarvoor moet je eigenlijk bij Lareb.nl zijn. In principe is het farmacotherapeutisch kompas een handboek waar alle uitgebreide bijsluiters van alle medicijnen in staan. Lareb onderzoekt de werking en bijwerking van middelen en komt dan na jaren onderzoeken uit op dat bepaalde medicaties wel veilig gebruikt kunnen worden tijdens zwangerschap en lactatie. Een farmaceutisch bedrijf zal vaak uit voorzorg zeggen dat het niet veilig is om te gebruiken omdat er geen onderzoek naar is gedaan en gegevens dus ontbreken. Om claims te voorkomen zeggen ze dan niet gebruiken tijdens....
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Ourlittlemiracles89

    Ourlittlemiracles89 Actief lid

    7 apr 2021
    170
    325
    63
    Vrouw
    Het wordt zelfs nog mooier want vandaag hebben we te horen gekregen dat ik maar liefst 2 kloppende hartjes in mijn buik draag. Ik ben nu extra blij met 2x Pfizer. Want dit is al een risicovollere zwangerschap en dit haalt best wat zorgen weg!
     
  9. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.109
    2.000
    113
    Wauw!! Gefeliciteerd :)!
    Snap ik! Las eergisteren nog dat er veel zwangere vrouwen in het ziekenhuis liggen die toch wel van de deltavariant be zieker worden. Meeste allemaal niet ingeënt.
    Heel logisch dat ze het aan het begin niet aanraden zonder onderzoek. Ben blij dat ze er mee aan het onderzoeken zijn geweest omdat er nu toch wel duidelijk een risico aan zit, zwanger zijn en dan corona krijgen.
     
  10. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Heej!
    Ik heb mijn tweede en dus laatste vaccinatie gekregen begin juni.
    Intussen ben ik nét (4weken) zwanger van mijn tweede kindje (in ronde 2, het eerste kwam er in ronde 3). Dus het hoeft geen invloed te hebben, maar ik begrijp je bezorgdheid! Als je denkt dat dit mentaal gaat meespelen, zou ik er eens over praten met een arts.

    Groetjes!
     
  11. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    Dat is het eenzijdige van het nieuws. Ze zeggen zelf dat een grote groep zwangere vrouwen niet gevaccineerd wil worden dus beginnen ze maar met bangmakerij in de media. Net als ze zeggen in de media dat het vaccin geen effect heeft op langere termijn voor het ongeboren kind. Hoe kunnen ze dat zeggen, het vaccin word nog niet eens een jaar toegediend. Prima dat mensen er zelf voor kiezen om zich te laten vaccineren, maar die eenzijdige bangmakerij is gewoon te erg voor woorden.
     
  12. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.109
    2.000
    113
    Als het eenzijdige bangmakerij was geweest dan hadden ze het eerst niet afgeraden.
    Ze dachten eerst dat zwanger zijn geen groter risico gaf en omdat het vaccin nieuw is werd het afgeraden. Nu komen ze erachter dat corona wel meer risico geeft als je zwanger bent en zijn ze gaan onderzoeken en wegen ze de voor/nadelen tegen elkaar op.
    Gelukkig mag je inderdaad zelf de keuze maken :)
     
    Leraje vindt dit leuk.
  13. Kitty89

    Kitty89 Actief lid

    13 aug 2020
    219
    256
    63
    Vrouw
    alsnog kunnen ze niet zeggen dat het totaa veilig is, want die data hebben ze gewoon nog niet. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat ze met allerlei nieuwe manieren bepaalde groepen tot vaccineren aan willen zetten.
     
  14. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.109
    2.000
    113
    Dat ben ik met je eens dat kunnen ze ook niet zeggen. Dat gevoel krijg ik gelukkig niet. Werk zelf in de ouderenzorg en hier is helaas corona geweest en zelf daardoor ook ziek geweest dus voor mij voelt vaccinatie als veiligheid :)
     
  15. woman1988

    woman1988 Fanatiek lid

    30 jul 2014
    1.241
    78
    48
    Het heeft meer risico. Klopt, maar als de kans op een heftig verloop normaal 1 op de 100.000 is en zwangeren hebben 20x zoveel kans dan is dat 20 op de 100.000 dus nog steeds ‘maar’ een kans van 0,02%!
    Van de verloskundige praktijk waar ik zit is in de hele Corona periode nog geen enkele cliënt in het ziekenhuis opgenomen ivm Corona. Ook ken ik iemand die in ziekenhuis werkt in Friesland en daar hebben ze nog geen enkele zwangere dame liggen.
    Ik geloof echt wel dat je als zwangere meer risico loopt, maar ik vind het wel erg toevallig dat eerst in de media verschijnt dat de vaccinatiegraad onder zwangeren laag is en een paar dagen later volgen er allemaal artikelen over zwangere dames en ic opnames.
    Ik vind het echt heel moeilijk en het voelt als kiezen tussen 2 kwaden. Er is namelijk nog niks bekend over de lange termijn gevolgen, ze denken dat het veilig is. Mja er is ook nog niks bekend over oplopen van Corona en wat dat met ontwikkeling van kindje doet. Ik hoop dat besmettingen nog wat afnemen komende tijd en dat ik vaccinatie zolang mogelijk kan uitstellen. Hoe later vaccin hoe minder kans dat het iets doet met ontwikkeling van kindje.
     
  16. woman1988

    woman1988 Fanatiek lid

    30 jul 2014
    1.241
    78
    48
  17. Zwaluwtje13

    Zwaluwtje13 Actief lid

    29 aug 2021
    196
    174
    43
    Vrouw
    Ik had een maand na mn tweede vaccinatie een positieve test in handen. Het kan dus maar dat zal niet voor iedereen gelden, jouw angst snap ik heel goed. Ook daar zat mijn twijfel of ik me wel moest laten vaccineren.

    Mijn persoonlijke situatie is dat ik vlak voor Corona een hele zware dubbele longontsteking heb gehad en daar longschade aan over heb gehouden. Dit wilde ik niet nog een keer, maar dat risico lijkt voor mij groter te zijn dan voor mensen zonder longschade.

    Wat ik ermee wil zeggen, iedere situatie is anders en op basis van je eigen situatie maak je een keuze, dat is op dat moment de juiste keuze!
     

Deel Deze Pagina