Wij hebben geen familie of vrienden in de buurt, dus als we oppas nodig hebben voor een paar uurtjes, zitten we momenteel nogal in de knel. Manlief en ik sporten bijv graag samen en dat gaat nu niet. Nu is er een meisje die bij ons in de buurt woont en haar diensten als oppas aanbiedt. Ze is volgens mij 16 of 17. Ze komt vanavond kennismaken. Maar ik vind het toch best wel een ding: kan zo'n jong meisje al op een baby passen? Tuurlijk, onze dochter slaapt waarschijnlijk toch, maar soms wordt ze toch wakker en moet ze getroost worden. Hoe doen jullie dit?
Ligt een beetje aan hoe het meisje is, maar daar is de kennismaking voor natuurlijk. Denk dat dat wel goedkomt!
Ik pastte al op mijn 14de op dus het ligt echt aan het kind hoor Sommige kunnen het wel, sommige niet. Gewoon vanavond even afwachten En als je dan nog twijfelt, een tweede keer afspreken overdag met de kleine erbij. Dan kun je gelijk zien hoe ze op elkaar reageren.
Ons buurmeisje van toen, ik meen, 13 jaar paste al op onze dochter... die toen 5 maanden oud was. Wel was haar moeder altijd achter de hand / bereikbaar. Nooit problemen mee gehad hoor.
Als ze komt kennismaken zou ik even vragen of ze ook al op andere kinderen heeft gepast en of je die ouders dan kan benaderen (referentie). Dan hoor je ook van anderen hoe ze is en hoe het oppassen gaat.
Ons oppasmeisje is 14. Ze heeft zelf een broertje van anderhalf en gaat zeer goed met ons zoontje om. Vaak ligt hij al in bed als ze komt, maar soms brengt zij hem naar bed, gaat altijd super goed.
Elk 16-jarig meisje is verschillend. Er zijn er die al 4 jaar babysitten en er zijn er die het nog nooit hebben gedaan. Ik zou dus wel liefst iemand hebben die al een beetje overweg kan met kinderen. Maar als het echt klikt en ze komt je sterk over, zou ik niet teveel naar leeftijd staren ... Tenslotte heb je ook tienermoeders van 16 à 17.
Nodig haar uit voor een gesprek en kijk of het klikt en wat je gevoel bij haar is. Zijn er andere buren die ook gebruik maken van haar als oppas? Misschien dat je bij hen dan kan navragen hoe ze het doet. En misschien heeft ze haar moeder wel achter de hand voor als ze zich geen raad weet.
Toen ik 14 was paste ik op op een gezin met 4 kinderen waarvan een tweeling van 9 maanden. De anderen waren 5 en 7. Ik kookte voor ze, at met ze, deed ze in bad en deed ze in bed en dat kon ik prima aan. Ik zou even afwachten wat voor meisje het is, maar één kind van 10 maanden is iets wat de meeste 16-17 jarigen makkelijk aankunnen.
ik pas ook al vanaf mijn 12e op. ligt natuurlijk er aan het kind. ik werd op mijn 11ste tante. dus groeide eigenlijk op met de kids van mijn zussen. ik kwam er bijna dagelijks. ik zou haar gewoon in het begin een paar keer ook overdag langs laten komen, even laten spelen met de kleine zodat ze ook aan elkaar wennen. als de baby dan savonds wel eens wakker word ziet ze geen vreemde, dat scheelt ook al. en is je gevoel er dan nog niet goed bij, dan niet doen. toen ik vroeger oppaste kon ik ook altijd mijn ouders bellen als het nodig zou zijn. maar ik redde me er wel mee. de nichtjes waar ik toen op paste passen nu weer op mijn kinderen vanaf hun 16e ongeveer. en dat gaat altijd goed. ben wel altijd in hetzelfde dorp eigenlijk en ze kunnen altijd bellen dan ben ik er ook binnen 10 min. maar is ook nooit nodig geweest.