Helemaal mee eens! Probeer niet teveel te oordelen of een menig te vormen voordat je het hele verhaal weet. Tuurlijk, in je boosheid roep / zeg je dingen, maar probeer eerst het verhaal te achterhalen. Ik heb nooit 1 EHBO les gehad op de PABO. Ben nu wel BHV'er, maar dat diploma heb ik via de school gehaald waar ik werk.
De verjaardag was iets te laat geworden vandaar dat ik nu terug reageer. Het zou best mogelijk zijn (lees zeer waarschijnlijk) dat het huilen/krijsen af en aan ging wat iemand anders al zei. Eerst weer huilen dan weer even stil zijn en dan weer huilen enz... Heb ondertussen meerdere meningen van verschillende mensen gehoord en denk dat ik weet hoe ik dit maandag ga doen. Ik ga gewoon naar de directie en leg mijn gevoel uit over de hele situatie en vrijdag kan ik met de lerares praten over mijn gevoel en dan heeft zij de mogelijkheid om uit te leggen waarom er niet gebeld is want dat is de reden dat ik het meest boos ben. Een officiele klacht hoeft niet meteen. Heb er gister ook over kunnen praten met mensen die ook met kinderen werken en die zijn van mening dat de lerares wel iemand met een ehbodiploma er bij had moeten halen en aangezien ze de hele arm stijf naast zich heeft gehouden en duidelijk heeft aangegeven dat zij pijn had had zij mij wel moeten bellen. Ben na de gesprekken van gisteravond toch al wat meer tot bedaren gekomen (lijkt mij dat de meeste moeders wild worden als er zoiets gebeurt met hun kind achteraf ga je pas logisch nadenken)
Ben blij dat je er uit bent. Ik hoop dat je na de beschreven acties een goed gevoel hebt en niet met nog een knagend gevoel blijft zitten. Succes!
Ik vind ook dat je gewoon gebeld had moeten worden... Vallen doen alle kinderen en een ongeluk zit in een klein hoekje... Daar zou ik nooit boos over worden, als je maar op de juiste manier wordt ingelicht! Succes morgen!
Mooie vraag voor jou als ouder; horen ouders geen cursus te volgens als EHBO voor kinderen? Jouw kind brengt (naar ik mag aannemen) meer tijd bij jou door dan bij de leerkracht. Dus als de leerkracht zou moeten weten hoe ze een gekneusde arm moet herkennen, dan moet jij dat als ouder toch ook kunnen. Beetje flauwe reactie misschien, maar ik word er ook altijd een beetje flauw van als er weer eens iets aan scholen wordt opgelegd wat ouders blijkbaar zelf niet meer "kunnen" of willen. Maar om antwoord te geven op je vraag: EHBO of EHBO aan kinderen is helaas niet verplicht voor leerkrachten. Wel heeft elke school BHV-ers rondlopen die een zeer basale kennis van EHBO hebben. In een geval als dit, had de juf de hulp van een bhv-er in moeten roepen. Bij twijfel horen de ouders gewaarschuwd te worden zodat die voor controle naar de huisarts kunnen. Zijn de ouders om wat voor reden ook niet bereikbaar, dan zal de school zelf de huisarts moeten raadplegen en indien nodig langs moeten gaan. Ik ben trouwens juf en mama met (o.a.) EHBO en EH aan kinderen. En dat kan ik iedereen aanraden. Niet alleen voor je eigen kind, maar ook omdat er met anderen in je omgeving altijd iets kan gebeuren. Het is met de kennis van EH helaas triest gesteld in NL.
Wat goed dat je de situatie nu beter overziet. Ik denk dat het goed is zoals je het nu aanpakt. Gesprek met de leerkracht is heel belangrijk. Die moet jij weer kunnen vertrouwen. Hoop dat het met je dochtertje ook steeds beter gaat!
Laat ze dan eerst maar eens beginnen aan een ouderschapscursus. Lekker off-topic, maar ik denk dat dat als beginsel veel nuttiger is voor veel ouders. Het feit dát het kind het meest bij de ouders is, is ook de reden dat de ouder het sneller doorheeft dan de leerkracht als er 'iets niet in orde is', omdat het kind anders doet dan normaal. Ik weet niet hoe het zit met de meeste ouders (zie mijn opmerking hierboven), maar als ik zoiets constateer en ik kom er zelf niet echter wát er precies aan de hand is, dan ga ik ook om me heen vragen of naar de HAP. Als moeder speelt er ook nog zoiets als instinct mee, iets wat iemand zonder natuurlijke band met een kind, in elk geval minder heeft. Ja, ik vind het een flauwe reactie, aangezien het een serieuze vraag was. Omdat ik dus niet in het onderwijs zit en dus ook niet weet OF zo'n cursus standaard bij de opleiding hoort, of dat het bijvoorbeeld via werkgevers wordt geregeld, of dat het dus helemaal niet aan de orde is. Ik vind het helemaal niet zo'n rare vraag en vind het vreemd dat jij het interpreteert alsof ik vind dat de scholen zoiets MOETEN, omdat de ouders het niet kunnen of willen... Daarnaast kan ik me geen periode in de Nederlandse geschiedenis herinneren waarin het normaal was dat ouders verstand hadden van EHBO bij kinderen. M.u.v. de standaard gifkalender en quick reference kaarten die veel moeders wel ergens bij de pleisters hadden liggen.
Vanochtend een groot drama hier.. Ze wou absoluut niet naar school toe veel getreuzel veel huilen ze wou perse thuis blijven. Uiteindelijk zijn we wel op school aangekomen veels te laat natuurlijk en wie zit daar?? Ja de juf van vrijdag omdat de standaart juf ziek is. Kon niet met haar praten omdat de klas al was begonnen maar heb wel de directie gesproken en me gevoel uitgelegd (heel kalm en rustig) De directie snapte mijn gevoel gelukkig wel en namen me serieus Ze gaan vanmiddag even praten met de juf wat er precies is gebeurd en waarom er voor haar een reden was om NIET te bellen. Krijg vanmiddag een telefoontje van of de directie of de juf zelf dus ben benieuwd wat er komen gaat vanmiddag...
Dat is als ik het goed heb al eens voorgesteld in de 2de kamer om een soort ouderschapscurcus te starten voor mensen die aan kinderen willen beginnen.. wat er gebeurt als je niet "slaagt" weet ik niet
wat een verhaal zeg ! Nou ik zou ook boos zijn hoor.. hopelijk voor je dochter kom je er wel uit met de juf en knapt haar arm snel weer op.
Sowieso is het logisch dat je eerst boos bent.. Dan mopper je hier en daarna pas ga je nadenken en met juf praten. Daar hadden ze "vroeger" een mooi spreekwoord over: de soep wordt niet heet gegeten als dat ze wordt opgediend".
@bengeltje ja ze heeft zelf gebeld en vertelde via de telefoon dat ze heel erg is geschrokken van het feit dat dit de nasleep is van vrijdag. Over het huilen nou dat was dus idd stoppen huilen stoppen huilen enz...en ze gaf ook toe dat ze fout had gehandelt (heeft ook niet zo'n bhv-er er bij gehaald) Dus ja we hebben het "uitgepraat" en zij heeft haar excuus aangeboden
Wat is je gevoel nu na dit gesprek? Je had het natuurlijk liever anders gezien, maar heb je het idee dat het zo verder opgelost is? Ik hoop dat je dochter straks gewoon weer met plezier naar school gaat. @LadyXochi: Je hebt gelijk; het is inderdaad flauw. De reden dat ik zo fel reageer, is een incident van een paar jaar geleden. Er was toen een meoeder aan het wandelen met haar dreumes / peuter in een wandelwagen. Ze had het kind in de wagen een appel gegeven en dat kind verslikte zich. Ze is in paniek naar een school gerend waar ze in de beurt was, maar daar was op dat moment niet zo snel iemand aanwezig die wist hoe te handelen. Vreselijk natuurlijk! Maar kk heb me in de nasleep vreselijk geërgerd aan de media die een drama maakten van het feit dat er op basisscholen geen kinder-EHBO-ers hoeven te zijn. Maar er was niemand zo kritisch om zich af te vragen waarom iemand om te beginnen een klein kind een appel geeft in een rijdende kinderwagen en vervolgens zelf ook niet weet hoe ze moet handelen in geval van verslikking. Wat jij overigens zegt; ik weet zie als medre wel dat het mijn kind niet goed gaat. Dat klopt natuurlijk. Je zult dan dus zelf wel naar de hap gaan in zo'n situatie als met de dochter van ts. Maar als het nu iets accuuts is, zoals verslikking? Dan kun je niet eerst naar de hap, maar zul je zelf in moeten grijpen. Of als je bij de hap wordt weggestuurd met een brandwond, zoals je in een ander topic kunt lezen. Dan is het toch handig als je zelf weet wat wel of niet verstandig is. Voor dat soort situaties kan ik toch echt aan iedereen een EHBO pf EHAK cursus aanraden!
Dat is in deze wereld (waar men zoveel belang hecht aan vrijheid) niet haalbaar. Want mensen die dan niet zouden slagen cq niet zouden mogen, die doen het dan toch gewoon. Doet me denken aan die muts in Engeland die al 13 kinderen heeft of zo en die worden keer op keer bij haar weggehaald (tegenwoordig al meteen na de geboorte) en die muts blijft gewoon zwanger worden... Maar goed. The Brave New World came with a few drawbacks. Ben blij hoe het is afgelopen. Heb je het toch met de juf zelf erover kunnen hebben. EN (en hier hecht ik persoonlijk dus veel waarde aan) het is de directie in ieder geval niet onopgemerkt gebleven. Wil niet zeggen dát deze juf dit soort fouten vaker maakt. Misschien was dit eens en nooit meer, maar het helpt de directie wel om een goed beeld te krijgen, mocht het vaker voorkomen. Een keer kan, maar als het met regelmaat voor zou komen, dan hebben ze er in elk geval zicht op. Verder nog beterschap voor je dochtertje en hopelijk heeft ze toch een fijne dag op school gehad en gaat ze morgen weer vrolijk mee.
@tupp voel me zeker wel serieus genomen en nu de juf heeft uitgelegd waarom zij dacht dat er niks ergs aan de hand was snap ik haar kant ook beter (al blijft het niet leuk) @ladyX De school had vandaag toevallig een soort van commissie (leerkrachten weten vast wat ik bedoel) op school die alles nagingen kwa de regels van de school en de wet of dat netjes word opgevolgd ofzo. Ja ze was wel geschrokken en had het zeker niet verwacht al vroeg ze wel aan de oppas van de NSO wat er met Monique was gebeurd daar moest ik zo hard om lachen. Miss is het toch tijd voor de pensioenaanvraag?? Zo hebben we meerdere gekken rondlopen die kinderen krijgen en god weet wat er allemaal word uitgespookt met die kindjes Bij dat soort zieke vrouwen zou ik zeggen trek de baarmoeder er uit en zorg er voor dat ze geen kinderen meer kunnen krijgen die ze de vernieling of de dood inhelpen (klinkt hard maar zo zie ik het) Heel erg bedankt voor de reactie's dames heb er zeker wat aan gehad en met me meissie komt het weer helemaal goed