Hoi allemaal, Even advies nodig...Mijn dochter van 3,5 maand heeft een beetje verhoging (37,7), ze heeft rode wangen (de hele dag al), ze kwijlt best wel veel en ze heeft ineens 3 poepbroeken gemaakt (geen diarree, het ziet eruit als normaal, maar normaal maakt ze 1 broek per 2/3 dagen). Ze is verder wel vrolijk vandaag, lacht wat af enzo, ze lijkt dus niet ziek. Wat zouden jullie doen: voor de zekerheid een zetpil geven? Of moet je dat niet te snel doen? Bedankt voor jullie hulp! groetjes Rus05
Ik zou hem niet geven. Ik geef alleen een zetpil bij (hoge) koorts en als ze zich duidelijk niet lekker voelt en daardoor bijv niet eet of drinkt.
Nee hoor zou geen zetpil geven! ( zelf neem je ook geen paracetamol toch als je verhoging heb maar je goed voelt) Meestal doe je dat pas vanaf 38,5 omdat dat pas echt echt verhoging/koorts is... Als ze verder nergens last van heeft (pijn oid) zou ik het lekker zo laten en in de gaten houden.. Misschien word ze gewoon een beetje verkouden ofzo
nee, ik zou het ook niet geven. Paracetamol geef ik alleen als ze pijn hebben, zich zo beroerd voelen dat ze niet kunnen slapen of als de koorts richting de 40 gaat.
Mijn dochter heeft vanaf het begin bijna standaard overdag zo'n temperatuur! Komt doordat ze druk met van alles bezig zijn. Ik zou het dus ook niet geven hoor! Zeker niet als ze ook gewoon happy is.
hmm klinkt een beetje als tandjes is wel vroeg maar kan wel....ik zou in ieder geval nog geen zetpil geven als ze vanavond bij de laatste fles tegen de 38 aan gaat lopen zal ik het wel doen....
Wat de rest ook zegt.. Pak je zelf bij een beetje verhoging ook PM? Vaak doe je dat pas bij hoge koorts, of bij last/pijn.. Als ze verder goed te pas is, zou ik niks geven..
ik zou het ook niet geven, maar las vandaag in mn zwnagerschaps bijbel, dat je bij pasgeboren en hele jonge babies al spreekt van koorts bij een temp van 38 of hoger... Ik zou het aankijken, zolang je baby nog alert is, goed drintk ed...gewoon even afwachten...je kan altijd de huisarts morgenoctend even bellen voor advies
Niet geven, koorts is 'gezond' (afweersysteem van het lichaam). Maar bij zo'n klein baby'tje zou ik bij 38+ wel bellen met HA. Wel belangrijk om voldoende vocht te geven en plasluiers in de gaten te houden. Als M of T koorts hebben geef ik vrijwel nooit een zetpil. Wel koeler kleden, eventueel een nat washandje over het hoofd en polsen, laken ipv dekbed. Als ze duidelijk pijn hebben dan is het een ander verhaal trouwens. Een zetpil geven kan het verloop van het genezingsproces vertragen en geeft het lichaam + afweersysteem niet de gelegenheid het zelf op te lossen.
klopt niet helemaal volges de kinderarts, scheelt bijna niks in de duur van de ziekte.. Het is beter pcm te geven dan een kind met hoge koorts rond te laten lopen..
Waarom is dat beter? Hier krijgen ze alleen pcm als ze ziek zijn én niet kunnen slapen/echt beroerd zijn.
Te hoge koorts is niet goed (40+) en dan is beter om de koorts te laten zakken tot onder de 40 graden, maakt niets uit voor de genezing en kind voelt zich beterder.. Wij geven bij 39 al een zetpil ongeacht of ze zich ziek voelt of niet. Maar onze dochter heeft al meerdere koortsstuipen gehad..
Ik snap het wel, het geven van een zetpil, maar het kan ook juist heel erg gevaarlijk zijn en koortsstuipen veroorzaken. Dit is in ieder geval wel waar we op de kinder ehbo voor gewaarschuwd worden. Omdat op het kdv soms kindjes gebracht worden met zetpil en dat zeggen ouders dan niet. Juist doordat je dan de koorts onderdrukt en hij dan ineens heel erg kan stijgen, kan er een koortsstuip ontstaan. Dan moet je echt iedere 6 uur een nieuwe geven. Ik heb nog geen idee hoe ik het zal gaan doen, maar zou zeker nog geen zetpil geven met die temperatuur. Bij een kdv bellen ze vaak zelfs pas met 38/38,5. groetjes marije
Bij TS ging het niet om zulke hoge koorts. En ook die is te verlagen door koeler kleden, koele washandjes ed. Als je toch een pmol geeft (bijv omdat verkoelen niet helpt) dan blijven geven, zo om de 6u. Als je dat niet doet kun je juist een stuip veroorzaken. En bij zulke hoge koorts ook altijd HA raadplegen.
Dank iedereen voor de reacties! En ja, ik neem zelf paracetamol als ik geen koorts heb, bijvoorbeeld bij buikpijn als ik ongesteld moet worden, of hoofdpijn. Vandaar dat ik me afvroeg of dat bij een baby een beetje hetzelfde werkt Ik heb de paracetamol niet gegeven, verhoging is vanzelf gezakt. Ze is wel 2x 's nachts huilend wakker geworden, dat doet ze normaal nooit. Nu ligt ze in de box te spelen, met vuurrode wangen, maar geen verhoging.
Dan heb je dus iets: pijn Maar als je kleine nergens laat van heeft voor de reat heeft ze waarschijnlijk ook geen pijn Maar goed dat het alweer gezakt is! Misschien word ze wel een beetje verkouden ofzo.. Mannetje hier ook rooie wangen... En verkouden Maar dat komt omdat ik m heb aangestoken... Weet niet of t heerst ofzo eigenlijk
Klopt! Daarom geef ik hier ook niet heel snel een paracetamol, is het nou 40+ dan zou ik er wel een geven... Stuipen worden vaak getriggerd door de 'snelle' temperatuursverschillen.
Koorts is een goed teken! Tenzij het natuurlijk levensbedreigend hoog is. Het is het lichaam dat aan het vechten is tegen indringers (virussen). Met paracetamol help je de koorts omlaag en stop je het natuurlijke gevecht van het lichaam. Lekker zo laten dus. Alleen aan de bel trekken als het echt te hoog wordt.