Hallo meiden, Ik maak me al een tijdje zorgen en schrijf het even van mij af, kijken of er meer meiden zijn met hetzelfde gevoel/probleem. Ik heb voor mijn vorige zwangerschap een vroege mk gehad en heb bij mijn vorige zwangerschap dan ook een echo met 7 weken gehad en 1 met 11 weken. Mij werd toe verteld dat ze de termijn echo doen tussen de 10 en 12 weken omdat dan alle kindjes even groot zijn (dit was vorig jaar) heb toen dus met 11 weken ook een "compleet"kindje gezien. Nu heb ik bij deze zwangerschap al een echo gehad met 8 weken omdat ik daarom vroeg ivm de miskraam voor mijn vorige zwangerschap en dit was geen probleem maar nu hebben ze deze echo gelijk als termijnecho laten gelden want dat schijnt nu ineens te mogen vanaf 8 weken. een echo met 12 weken kon niet omdat ze de zorgverzekeraar niet op kosten wilde jagen??? Ik heb meerdere keren gezegd dat ik me zorgen maak, voel me ook niet zwanger en heb bij de echo alleen maar een wormpje gezien en het hartje. nu heb ik vandaag ook wel weer het hartje gehoord en nogmaals gezegd dat ik me er niet goed bij voel (droom nu zelfs dat mijn kindje straks geboren wordt met maar 1 beentje en weet dat je raar kan dromen maar weet zeker dat dit komt omdat ik het kindje niet in zijn / haar geheel gezien heb. Zijn er meer meiden waarbij de termijnecho al op 8 weken "geldig wordt verklaard" Ja ik denk er wel over om nu toch maar een echo voor eigen kosten te laten maken maar het is toch absurt dat een vk je niet serieus neemt en ze hebben me de vorige zwangerschap niet 1 keer gehoord terwijl ik toen net een mk had gehad...
Ik heb het bij mijn jongste dochter ook gehad dat de echo met 8 weken als termijnecho werd gebruikt. Wel erg jammer, maar zolang ik bij de vk het hartje hoorde kloppen vond ik het prima. Als je je echt zorgen maakt zou ik gewoon een pretecho laten maken. Snap je vk wel een beetje dat er geen medische reden is om een extra echo te maken, maar dat maakt het niet makkelijker voor je.
Erop aandringen.. En eventueel andere vk zoeken? Aangezien je aangeeft dat ze je bij de vorige zwangerschap ook niet hoorde..
geef het nu al zo'n 3 weken aan en tref toevallig ook net iedere keer dezelfde vk. Nu ga ik verhuizen en ga ik naar de vk die in samenwerking met hun veel werk en op hun site staat al dat hun de termijnecho altijd doen met 8-10 weken, dus ook al zo vroeg. de echoscopiste vond toen ik de echo liet maken het ook erg vroeg en zei dat ik het even aan moest geven bij de vk maar die hoort mij dus niet. Bij de vorige zwangerschap heeft ze me alleen op het einde gehoord met 38 weken en dat was ook terecht omdat ik toen dus te weinig vruchtwater bleek te hebben en ingeleid ben....toen kreeg ik ook te horen dat ik eerder aan d bel had moeten trekken en nu doe ik dat en wordt ik niet serieus genomen.... ook net verhuisd deze maand dus moet ook even wachten op het salaris daar we ons spaargeld al hadden uitgegeven aan een andere auto (was voor dat we wisten dat we een ander huis kregen). hou me ook voor dat het wel goed komt maar maak me toch zorgen en lig 's nacht toch vaak wakker en te huilen en zo ben ik normaal eigenlijk helemaal niet..
Vind het eigenlijk ook wel een beetje raar, dat ze zeggen dat ze de zorgverzekeraar niet op kosten willen jagen.. Zoveel kost het niet en wat zijn die paar tientjes extra van jou nou? Ik heb gewoon met 8 weken en echo gehad en ook met 12 weken. Misschien is het toch wel iets om naar een andere verloskundige uit te kijken, jullie vertrouwensband is nu wel ver te zoeken lijkt me.. Wat je ook nog kan doen is evt een onafhankelijk echo centrum zoeken en alsnog een echo laten maken? Bij ons in de buurt zit er 1 waarvan ik bv al weet dat een pretecho 30 euro kost, is misschien nog wel te doen?? Succes en altijd op je eigen gevoel afgaan!
Vind het een beetje vaag hoor!! Hier heb ik met 10wk een termijn echo gehad en moest nog eens terug komen met 12wk voor de definitive datum en de nekplooimeting. Heb nog nooit gehoor dat dit met 8wk gebeurt,wat een rare vk dan!!
ja hier bij de pretecho buro's zit je op de 55 euro, normaal geen probleem maar nu net ff wel. heb de vraag van de 8 weken ook even hier bi de vk neergelegd eens kijken wat die zeggen van 8 weken en dan ook echt precies 8,0 weken he, was ik 1 dag eerder geweest had ik wel een latere termijnecho gehad. dat heeft ze er ook letterlijk nog even ingewreven...
wil overigens niet zeuren hoor want ben er enorm blij mee dat we zo snel weer een kleintje krijgen maar ben nu gewoon al een paar weken heel onzeker en de vk helpt me er niet echt bij
Wat vreemd, ik kreeg bij deze zwangerschap juist voor het eerst twee echo's in het begin. De eerste rond 9 weken, dat noemde ze een intact-echo, om te kijken of er wel echt iets levends in je buik zit. En dan met 12 weken de termijnecho, net als vroeger. Ik vond het nogal overdreven, maar heb uiteraard niet geprotesteerd. Wel vervelend dat ze het bij jou anders doen en zeker dan van die precies 8 weken, zeg.
Ik heb 3 echo,s gehad. Eerste met 6,3 weken, de tweede met 8,3 weken, en de derde met 10 weken. Daarna iedere 4 weken, maar dat komt omdat ik bij een gyn loop.
Ik zou gewoon zelf even een echo laten maken als dat je gerust stelt en mss tref je bij je volgende afspraak een vk waar het beter mee klikt. En idd insturen voor extra echo kan allen op medische indicatie of bij het vermoeden dat er iets mis is en dat is gelukkig niet het geval Gelukkig heeft onze vk een eigen echoapparaat die keek gewoon even maar deed geen foto zomaar want het papier is heel duur. Succes en een fijne zwangerschap!
Ik vind het ook erg vreemd, vooral omdat je erg bezorgd bent ivm eerdere miskraam. Ik heb 3 miskramen gehad, en heb met 6w, 9w een echo gehad en mag gewoon met 12w voor termijnecho gaan. Vind dat dat met menselijkheid te maken heeft. Nu loop ik wel ook bij een gyn. ivm 3 miskramen. Ga na de 12 weken wel weer terug naar de vk. Ik zou het bij de nieuwe vk nog eens aangeven als ik jou was. Succes!
Even rondkijken waar je een pretecho kunt laten maken, wij zijn bij een andere vkpraktijk geweest ( ook voor niet klanten) die zelf 2d echos maakte voor 25 euro... dat vond ik hier zeer de moeite waard. Wij hebben ook geen termijn echo gehad, 1e echo bij 6+6wk, maar omdat het een ivf zwangerschap is staat het termijn eigenlijk vast... Je moet doen waar je jezelf het meest prettigste bij voelt, anders gaat dit tussen jullie samenwerking in staan...
vanochtend gebeld voor een afspraak bij de nieuwe vk (ivm verhuizing)krijg ik een bandje dat ze telefonisch te bereiken zijn op maandag woensdag en vrijdag tussen 9 en 13 uur....einde bericht.. ??? Ehm het is nu toch echt vrijdag hoor...ik gewoon uiteindelijk na een paar keer proberen het spoednummer gebeld krijg je te horen "nee er zit idd niemand, bel maandag maar terug..." ik nog gezegd dat ik me zorgen maak. "bel maandag maar terug voor een afspraak voor intake, deze afspraak kan even duren voordat je die hebt want die plannen we in voor 3 kwartier en das lastig in te plannen..."pardon?? waar ben ik nu weer beland!!! aarggghhhh wordt gek van die vk's!! en dat terwijl ik bij de vorige zwangerschap juist zo blij met ze was
Wat jammer dat het zo gaat. Hier heb ik ook een echo gehad met de 8 weken en toen doorgestuurd naar de gyn, heb overgewicht en ik sta daar nu onder controle, dus bij elke afspraak krijg ik een echo en nu heb ik er 5 gehad, ivm bloeding met 15 weken.............. Hopelijk krijg je je vertrouwen terug in de vk! Succes en sterkte!