Misschien zouden nu veel meiden wel denken wat is dit? Maar mijn oudste dochter heeft dus PDD-NOD en ADHD, allebij een verwante stoornis uit het autistische spectrum, dus een niet dat ze helemaal autistisch zijn maar een kleine deel ervan. Komt meer bij jongens voor dan bij meisjes. Nu weet ik daar ook onzettend veel van. Waar ik dus veel op let hoe Cecile ontwikkelt en contact maakt en vooral met aankijken. Nu doet Cecile dat tegenwoordig met haar handjes tegen mijn gezicht aan en kan ook gewoon naar me kijken alleen soms gebeurd dat niet. Nu is het wereld ook nog onzettend intresant voor zo,n kleintje. Met mijn oudste heb ik dat nooit zo mogen beleven die was altijd met haar zelf bezig of de dingetjes om haar heen. En er was ook altijd comminicatie stoornissen. Ik vroeg mij dus af wanneer een baby echt bewust contact gaat maken met papa en mama? Groetjes Anna
Op je vraag kan ik je helaas geen antwoord geven, want in die fase zitten we hier nog lang niet. Ik werk zelf in het onderwijs en heb veel kinderen met PDD-Nos en ADHD in de klas (gehad). Het zijn ontzettend lieve kinderen waar je veel goede aandacht van kunt vragen, als je dat wilt. Het vergt natuurlijk wat meer aandacht van de docent, maar dat heb ik er graag voor over. Ik hoop dat ze op school daar goed mee omgaan, dan kan ze prima naar de reguliere klassen! Ik wens je veel plezier met je oudste. Dat het maar een mooie meid mag worden!
Mijn eerste is licht autitisch (ASS) en de tweede niet. Zie duidelijk een verschil in hetbaby zijn. De eerste speelde bijna niet en vroeg alleen maar aandacht, leerde niet praten etc... dacht bij hem al dat er iets niet klopte toen hij 6 maanden was. Hij speelde niet en als je tegen hem praate kreeg je niet echt contact met hem, verder ontwikkelde hij erg traag... De 2 in normaal in de ontwikkeling en zie duidelijk verschil in ontwikkeling.