Hoe lang nog borstvoeding na groentenhapje?

Discussion in 'Voeding' started by karnijn, May 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. karnijn

karnijn Bekend lid

Jun 22, 2011
    958
    3
    0
    Hoi,

Zoals de titel zegt vraag ik me af hoe lang ik mijn zoontje nog borstvoeding moet aanbieden na zijn groentenhapje. Op internet vind ik geen eenduidig antwoord terug. In een boekje dat ik van ons cb heb gekregen staat dat ik geleidelijk aan het aantal lepels moet opvoeren tot 150g en dat melkvoeding nog een tijdje heel belangrijk blijft.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
    Mijn zoontje eet zijn 150 g gemakkelijk op en eet hierna nog goed van de borst. Moet ik zijn hoeveelheid groentenpap opvoeren? Hoeveel eet een kindje van 4m ongeveer? En dus tot wanneer geef je hem aansluitend nog melk?

Nieuwe fases, nieuwe vragen ;) Op zoek naar wat ervaringen van anderen.

2. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik geef zelf nog geen groenten maar ik dacht dat het nu alleen nog maar gaat om te wennen aan smaak en structuur (en volgens ons cb het leren eten van een lepeltje :() en dat het nog niet gaat om de hoeveelheden die ze ervan binnenkrijgen. Ze groeien nu nog op je melk en ik zou ervoor kiezen om eerst de borst te geven voordat ik groenten aanbied.

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik zou eerder eerst je borst aanbieden en dan een paar hapjes groente, omdat je anders het risico loopt dat je melk erg gaat teruglopen terwijl die tot een jaar de hoofdvoeding van je kindje is.
    Vanaf 6 maanden mag bijvoeding geleidelijk belangrijker worden en het aantal / de hoeveelheid melkvoedingen verminderen.

4. karnijn

karnijn Bekend lid

Jun 22, 2011
    958
    3
    0
    Ha, het wennen aan eten en lepel. Zo kan je het ook bekijken natuurlijk. Had ik zelf niet aan gedacht. Zo is het me helemaal niet verteld geweest.
    Klinkt logisch dat het pas op zes maanden belangrijker wordt ivm ijzervoorraad.

Van het teruglopen van borstvoeding ben ik me bewust. Tot nu toe lukt het nog heel goed.

Bedankt voor de reacties!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hij is nog erg jong, normaal gesproken begin je bij borstvoeding met 6 maanden vast voedsel te introduceren (WHO advies).

So wie so mag voor 6 maanden vast voedsel absoluut geen melkvoeding vervangen! Als je zo jong al groente geeft, beperk het de eerste weken dan tot een paar theelepeltjes. 150 gram komt op mij niet over als een borstvoedingsvriendelijk advies.

Ik zou zeker tot 6 maanden eerst borst geven, dan wat hapjes en dan als dessert een borst. Moedermelk bevat enzymen die je kind helpen het vaste voedsel te verteren.

Borst na het eten geef je zolang je kind dat wil, kan ook als ze jaar zijn nog.

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hier ook gestart met 4 maanden met groentehapjes en fruithapjes een maand later, maar de hoeveelheid borstvoeding bleef nog hetzelfde. Pas nu hij er ook brood bij krijgt zit hij op 4 x borstvoeding en drie weken geleden waren dat er nog 5. Je kindje geeft het echt wel zelf aan als het minder wil drinken.

7. karnijn

karnijn Bekend lid

Jun 22, 2011
    958
    3
    0
    Bedankt! Ik krijg hier een meer volledig advies dan op het cb!
    Ik ga mijn focus nu inderdaad terug op de melkvoeding leggen. Ga hem wel de lepeltjes blijven aanbieden, hij vindt het zo lekker, maar dan na de borst.

8. saapje

saapje Actief lid

Jan 21, 2012
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies wat Dirksmamma zegt.

De eerste maanden (en dan reken ik eigenlijk pas vanaf 6 maanden) begin je met borstvoeding en eindig je met groentehap en met een maand of 10 ga je dat omdraaien. Dus eerst groente/fruit en daarna pas de borst. Dit om te voorkomen dat jouw productie hieronder te lijden heeft.

150 gram groente is eigenlijk al heel erg veel voor een frotje van 4 maanden. Ik zou zeker niet meer gaan geven.

Share This Page