Gevaren in de kinderboerderij

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mrs Blossom, 24 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als kattenbezitter ben ik natuurlijk helemaal voorgelicht over toxoplasmose. Manlief mag voortaan de kattenbak doen bijvoorbeeld. En binnenkort mogen de katten niet meer bij ons slapen. En misschien ga ik vragen of ze kunnen testen of ik al immuun ben.

Nou ben ik daar dus wat naar aan het googelen en kom ik ineens allemaal spookverhalen tegen over dat je geen geitjes en schapen mag aaien. Nou, dat hadden ze dan ook wel ergens eerder mogen melden. Wij gaan elke week hier naar de kinderboerderij en er wordt zeker wel geknuffeld.

Not done dus, vanaf nu? Wie weet hier meer over?

2. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb de discussie hier al eerder gelezen... Ik neem het zekere voor het onzekere en wij slaan de geitjes nu over, of mijn man gaat mee aaien. Maar ik ga wel mee naar de kinderboerderij!

En het is toch vooral gevaarlijk in het lammerseizoen? Dat is nu natuurlijk al lang voorbij.

3. Sas1983

Sas1983 Actief lid

6 dec 2011
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn schoonouders hebben een schapen boerderij. Toen ik 5 maanden zwanger was ben ik gewoon bij de lammetjes gaan kijken. Heb ze verder niet aangeraakt ofzo.
    Toen mijn schoonmoeder zwanger was hielp ze gewoon met het lammeren. Dus ik heb me er niet zo druk om gemaakt.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

In mijn 2e zwangerschap ben ik ook naar een kinderboerderij geweest. En daar stond op het middenterein een bord met waarschuwingen voor zwangere vrouwen.

De daaropvolgende keer navraag gedaan bij de vk. En die zei, dat wel heel intiem met zo'n beest moet zijn, wil je wat oplopen.

Gewoon na het aaien goed je handen wassen etc.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.089
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tijdens de lammertijd is het echt wel af te raden om in de stal te zijn. Als een geit een door ziekte een 'miskraam' krijgt, komen er bacillen vrij die lang kunnen overleven en ook via de lucht overbracht kunnen worden. Zelfs als je niet aait dus. In ontlasting kan het helemaal lang blijven leven, dus daarom wordt een bezoek aan de geitenweide vaak ook afgeraden.
    Natuurlijk zijn er zat voorbeelden van vrouwen die wekelijks naar de kinderboerderij gaan, zelf geiten hebben etc. die niks hebben meegemaakt. Dat is logisch, gewoon statistiek. Er is niemand die beweert dat als je een geit aait, dat je dan zeker een miskraam krijgt. Maar het kan helaas wel gebeuren. Net zoals er zwangere vrouwen zijn die roken, alcohol drinken, rood vlees eten etc. en waar de baby niks aan overhoudt. Maar deze dingen kunnen wel vervelende gevolgen hebben. Dus maak je voor jezelf de afweging: neem ik dat risico wel of niet.

6. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Bij ons hangen in elke kinderboerderij en bij alle dierenweitjes in de buurt van die waarschuwingsborden met info erop.

Zelf denk ik gewoon: goed je handen wassen (en inderdaad in het lammerseizoen misschien wegblijven, maar dat is in het voorjaar, toch?) Maar m'n vriend is zoooooo voorzichtig. Die vindt het echt niet prettig als we nu naar een kinderboerderij gaan. Dus ach... ik hoef nog maar eventjes, ik wacht dan wel even :)

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat met geitjes en schapen is inderdaad tijdens het lammerseizoen. Zoaks tupp zegt dus. En dan gaat het om geitjes of schapen die hun jong verworpen hebben. Dat kan door een bepaalde ziekte komen. Nu kan je gerust naar de kinderboercerij gaan. Goed handen wassen en klaar.
    Hetzelfde met kattenbak en toxo. Zwangeren kunnen gewoon de kattenbak schoonmaken. Kans dat je toxo krijgt is echt heeeeeel klein. Tegenwoordig moet overal maar hysterisch over gedaan worden. Een kat schijt maar 1x in zn leven toxo uit. Als hij tussen de 1 a 2 jaar is. Daarna dus niet meer, dan moet je net op dst moment, de parasiet nog in je krijgen.dat gebeurd alleen als je je handen niet goed wast en ontlasting in je mond krijgt....
    Zeer kleine kans dus.
    En vervolgens moet het nog de placenta passeren. Nog kleinere kans.
    Kans dat een zwangere toxo krijgt van de kattenbak is zo goed als nihiel. Toxl krijg je eerder van dingen als rauw vlees.

MinnieM vindt dit leuk.
  8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Bedankt voor de tip, wist ik helemaal niet! (Van de katten natuurlijk wel)

Bij mij is er al uitgekomen dat ik niet immuun ben, dus liever het zekere voor het onzekere..

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik dacht dat er de laatste jaren toch zat in het nieuws geweest is over schapen en geiten tijdens je zwangerschap?
    Nog niet zo lang geleden was de Q-koorts hot news...en daarvoor hoefde je niet eens de stal in, er in de buurt wonen is al voldoende!

10. senta

senta Niet meer actief

Maar ik neem aan dat je het wel met mij eens bent dat het lastig is om binnen te blijven? Ik woon op het platteland hebben hier in een straal van 1,5 km, een tiental boeren bedrijven zitten waaronder 2 op geiten en 1 op schapen de rest dan koeien, ik kan moeilijk 9 maanden lang binnen blijven?

Ik ben wel voorzichtig met aanhalen aaien en alles maar adt ben ik nu bij elk dier in de tuin werken doe ik altijd met handschoenen aan en de kattenbak of met huishoudhandschoenen liever nog mijn man die het doet, maar als 1 van de katten een ongelukje heeft kan ik het moeilijk de hele dag laten liggen in de ruimte waar mijn zoon speelt.

Ik denk dat je gewoon heel voorzichtig moet zijn, en zeker als je op een boerderij bent of wat dan ook extra vaak je handen wassen.

11. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik heb vant weekend nog een shaapie geaaid, met 2 lammeren, en koeien, ach je kan je overal druk om maken, gewoon een kwestie van goed je handen wassen.

net als met de kattenbak, of ik draag handschoenen of ik maak het gewoon schoon, je raakt de ontlasting immers niet aan, en daarna heel goed handen wassen

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier staat het bij de kinderboerderij gewoon keurig aangegeven...

13. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier staat bij de kinderboerderij vooral een groot bord dat je de beesten geen tuinafval mag geven. Maar ach, het is meer dat ik nu gewoon merk dat de voorlichting die we krijgen van VK en uit boeken enzo gewoon niet volledig is. En dat maakt me wat chagrijnig. Wel hysterisch doen over onze katten, maar dan niet even vragen: en kom je ook wel eens in aanraking met andere dieren?

14. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik sla de bezoekjes aan de kinderboerderij voorlopig even over..
    Was ook van mening dat het allemaal los zal lopen. Als ik maar niet ga aaien en goed m'n handen was na afloop....je moet het eerst nog binnen krijgen dacht ik.
    Totdat ik met m'n zusje en neefje ging, hij z'n speentje liet vallen op de grond waar ook geitjes los lopen. We hadden geen drinken/water of ander drinkwater in de beurt. Neefje had z'n speen nodig om in slaap te vallen. Ik was het dichtst in de buurt van de speen en stak hem uit een soort reflex in m'n mond zodat de speen voor hem schoner zou zijn..
    Geen seconde bij m'n zwangerschap stil gestaan en de waarschuwingsborden groot bij de ingang stonden.
    Tot op heden verloopt de zwangerschap goed, geen enkele aanwijzing dat er iets niet goed zou zijn, maar ik ben wel flink geschrokken. M'n zus riep gelijk al: haal uit je mond! Laat mij het doen, er lopen hier geiten! Maar toen was het al gebeurd.

Door die impulsieve acties die je vaak hebt om het goed te doen voor je/de kindjes sla ik voorlopig even over!

15. Noa86

Noa86 Actief lid

22 mei 2013
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    De kans op toxoplasmose is heeeel klein. Ik ben al jaren werkzaam als honden en kattentrimmster en heb me daarom ook wel laten testen op toxo maar de uitslag was negatief. Ik heb het dus nog nooit gehad en op dit moment ook niet. Natuurlijk ben ik wel voorzichtig met eventuele ontlasting en was ik goed met handen na iedere kat maar ik kan/ga echt niet 9 maanden mijn werk neerleggen. Ik wist nog niet eens dat geiten in de lammertijd ook "gevaarlijk" kunnen zijn maar ik denk dat je echt wel gerust naar de kinderboerderij kunt gaan hoor. Goed je handen wassen, geen gekke dingen doen en gewoon lekker gaan ;)

16. vivvv

vivvv Actief lid

14 jun 2013
    162
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oeps. Ik heb hier nooit van gehoord en ik heb zelf bij mijn paarden ook geiten staan. Heb ze al ontlbare keren geaaid en geknuffele en in aanraking gkomen met hun ehh dropjes bij het uitmesten!

17. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Bij alle kinderboerderijen bij ons in de buurt (en trouwens ook in dierentuinen bij de boerderijtjes) hangen bordjes met dat het voor zwangeren op eigen risico betreden is.

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Ik kom denk ik wel 3/4 keer per maan doomde kinderboerderij,
    Gewoon ff handen wassen en niet te veel aaien e.d.

Mensen die op een boerderij wonen (vroeger heeel veeeeel vrouwen) blijven toch ook niet 24 uur per dag binnen?

19. AKB3

AKB3 Actief lid

6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gevaar met schapen en geiten zit volgens mij vooral in de brucellosebacterie. Dit is een bacterie die bij schapen en geiten voor abortus kan zorgen en ook alleen op dat moment vrij komt dacht ik. Jaarlijks worden op basis van steekproeven bedrijven aangewezen om bloed te prikken om schapen hierop te controleren. Toevallig waren onze schapen dit jaar aan de beurt, dus heb het toen nog aan de dierenarts gevraagd. Die zei dat het in NL eigenlijk zeer zeldzaam voorkomt. Dus ik zou mij eerlijk gezegd niet al te druk maken hierom.

Meer info is hier evt te vinden Brucellose - Wikipedia

Deel Deze Pagina