Extra Vitamine D verplicht (CB?)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sincerity, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Volgens mijn Consultatie bureau met ingang van 1 oktober moeten ALLE kinderen extra vitamine D krijgen. Ook de flesvoedende kinderen.

Weten jullie daar wat over?

Mij is verteld toen ik overstapte met borstvoeding dat dit niet nodig was als ze meer dan 300cc flesvoeding kreeg omdat er aangepaste waardes waren in de flesvoeding?

Weet nou niet zeker als ik wel moet gaan druppelen of niet. Mijn dochter heeft het nooit lekker gevonden, en ik snap nou eigenlijk niet precies als het ECHT nodig is of niet. Ze veranderen het iedere jaar.. Ik snap er niks meer van.

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ons CB zei het ook. Ik ben er nog niet mee gestart. Heb het wel in huis, maar denk er niet aan.

Dit is wat ik er over vond op internet. Het is dus niet bepaad ivm medische redenen, maar meer praktisch.
    Het suppletieadvies vitamine D is per direct. Alle kinderen tot 4 jaar hebben per dag 10 microgram vitamine D extra nodig, ongeacht het type voeding: zuigelingenvoeding, opvolgmelk of gewone voedingsmiddelen.
    De nieuwe invulling van het advies heeft vooral een praktische achtergrond. Voorheen bestond er veel onduidelijkheid over de invulling van het advies bij een combinatie van borstvoeding- en kunstvoeding. En ouders vergaten bij de overgang van kunstvoeding op ‘gewone’ melk rond het eerste levensjaar een aanvulling van vitamine D. Met het nieuwe advies bestaat er volgens het Voedingscentrum geen risico dat kinderen te veel vitamine D krijgen.

3. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    belgie hier moet dat een jaar lang. dat zijn zod ruppeltjes he,?? 5 per dag. maakt niet uit bv of fles, moet het eerste jaar. en ja ik egef het maar. vitamine kunnen nu toch geen kwaad

gr

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja dat is al een tijdje zo. Ik geef ook 10 druppels, net al toen ik nog volledige brostvoeding gaf.

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    ik hoorde het vandaag van een vriendin, zal het bij het volgende bezoek wel horen..

6. adi

adi Niet meer actief

Ik krijg al jeuk als ik het lees hahaha

Even vrij vertaald: omdat het soms niet duidelijk is wat ze moeten adviseren, of omdat sommige mensen vergeten om vit D te geven wanneer het wel nodig is, geven we het maar met zn allen, ook al krijgt de baby voldoende vit D binnen via de kunstvoeding?
    WTF?

Zal wel een lekkere extra omzet zijn voor Davitamon e.d. :D

Wat ik nog erger vind is dat ze aan ouders niet erbij vermelden dat vitamine D een vetoplosbaar vitamine is, en dat het overschot dus niet uitgeplast wordt, maar opgeslagen in het lichaam.

Dit staat op vitamine-info. nl:
    Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D?

Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.

Lekker bij pasgeboren baby's ;)

7. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Het Cb bij ons zei dat het kwam omdat uit onderzoek was gebleken dat kindjes de vitamine D niet goed uit de flesvoeding kunnen halen. Gek dat het toch weer een andere reden is dan op internet staat!

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb het advies ook gekregen. ik heb ene flesje van Etos eigen winkelmerk en daarvan hoef je maar 2 druppels te geven, kan door de FV dus piece of cake...
    Maar nu ik bovengenoemd stukje lees van internet valt mn mond bijna open...
    Onze CB arts heeft dit niet zo uitgelegd, maar vertelde dat de richtlijnen veranderd waren omdat bleek dat er toch veel kindjes waren met te weinig vit D inname. Lekker tegenstrijdig!! ook zei ze dat teveel aan vitamine d NIET schadelijk kon zijn??!!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.168
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een overschot aan vitamine D bereik je pas als je gedurende langere tijd 100x de ADH inneemt. Neem me niet kwalijk als ik me daar niet direct zorgen om maak ;)

Een groot deel van de NL bevolking blijkt toch last te hebben van een vitamine D tekort. Vandaar dat pas voor een heleboel groepen het inname advies is verhoogd. Lijkt mij niet onverstandig, aangezien een tekort aan vit. D vervelende gevolgen kan hebben met name voor de botten, maar het lijkt mogelijk ook de kans op bijv. darmkanker te verkleinen.

Kortom: het risico op overdosering is nauwelijks aanwezig. Het is bewezen dat tekorten wel veel voorkomen. En een voldoende niveau aan vitamine D brengt gezondheidsvoordelen mee. Mijn zoon krijgt dus lekker zijn dagelijks portie vit. D. Alleen in de zomer laat ik het soms achterwege op dagen dat ik zeker weet dat we voldoende buiten zijn geweest.

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hmm ik vind het nogal storend dat ik meer moet geven omdat ik het anders zou vergeten.. Nu ga ik toch even op onderzoek uit..

11. adi

adi Niet meer actief

Tupp, ik snap je punt, alleen vind ik het wel storend dat deze aanpassing voornamelijk geldt voor babys jonger dan 8 maanden.(die kv krijgen). Want dat is dus de enige groep waarvoor wordt geadviseerd om extra vit D te geven.

Na deze leeftijd drinken kindjes vaak minder dan 500cc kv en krijgen dus al die Vitamine D. En zij hoeven niet te verhogen???
    En de BV-kindjes krijgen toch ook niet een dubbele dosis ineens?

Een pasgeboren baby heeft van nature in het begin wat minder vit D nodig, want deze babys worden van nature niet heel veel buiten gebracht, krijgen geen zalm te eten, en de borstvoeding bevat niet zoveel vitamine D als kunstvoeding.
    Vanuit deze kennis vind ik het wel storend om nu ineens 400% van de dagelijkse behoefte aan een pasgeboren kind te geven..

Ik ben echt wel benieuwd welke onderzoeken hebben aangetoond dat deze groep kinderen een tekort opbouwen met de huidige richtlijnen.

12. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    hier gaf het CB het ook aan, maar met de reden dat de richtlijnen zijn veranderd. En het blijkt dat kinderen het al vanaf het begin nodig hebben en anders niet genoeg krijgen.
    Ach dus hier krijgt de kleine meid ook de druppels net als der broer!

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Hier zeiden ze het tijdens het laatste bezoek ook.

Ik geef het Mees niet, hij krijgt 800-1000cc kunstvoeding en daar zit genoeg vit D in. Verder is hij elke dag 1 tot 2 uur buiten (broer brengen en halen naar en van school een aantal x per dag)

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

beiden kindjes krijgen vit. d ook toen mijn zoon nog kunstvoeding kreeg. nu krijgt mijn dochter dat ook maar ik ben het zo gewend om vit. d te geven. du voor mij valt er niks te wennen zeg maar

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Vit D tekort is een groot probleem hier in Nederland (vraag me even niet hoe het komt). In verpleeg en verzorgingshuizen krijgen alle bewoners nu ook extra vit D. Het is dus bewezen dat vit D lichamelijke klachten kan geven, oa botontkalking en diabetus op latere leeftijd. Vandaar dat er nieuwe richtlijnen zijn in Ned.

En natuurlijk ben je niet verplicht om het je kindje te geven, het is maar net hoe je er in staat.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het advies verbaast me niet, er wordt steeds meer ontdekt over de link van problemen met vitamine d tekort.
    Tel daarbij op dat mensen tegenwoordig veel minder echt buitenkomen (werk binnen, auto ipv fiets of lopen) en het feit dat er meer gemaksvoedsel gegeten wordt. Zo'n advies is ook gebaseerd op het aanleren van een gewoonte. En dan is het makkelijker om te adviseren dat ALLE kinderen ALTIJD zus en zoveel moeten krijgen. Het blijft een advies hè! Je mag ermee doen wat je wilt!

17. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Schijnt dat het flesje van de Etos vanaf 1 jr is.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb het nog specifiek nagevraagd in de winkel omdat het er niet duidelijk op stond, maar ik mocht het gewoon geven. op de verpakking staat alleen "tot 6 jaar", maar niet "vanaf dan en dan..."
    Maar is vitamine d niet gewoon vitamine d? Als je je aan de dosering houdt..??

Deel Deze Pagina