Geven jullie aan goede doelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Katja77, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik geef eigenlijk alleen als mensen aan deur komen met een collectebus. Dan wil ik er zeker wel een euro of twee ingooien.
    Echter ben ik niet zo van die sponsoracties aan huis. Dat je tekent om maandelijks een bedrag over te maken. Die collectanten vind ik vaak ook erg brutaal, die aan mijn deur komen i.i.g.

Ik zit nu de film 'komt een vrouw bij de dokter te kijken' en herinner ik me het volgende gesprek van een tijdje terug, even een verkorte versie:

Zij: hallo mevrouw, zou u het kankerfonds willen steunen.
    Ik: Heeft u een collectebus, dan wil ik zeker wel wat geven.
    Zij: Nee, maar u kunt ons maandelijks steunen voor maar ..dit en dat .. bedrag.
    Ik: Nee daar doe ik liever niet aan mee.
    Zij: Waarom niet ..
    Ik: Ik verbind me liever niet maandelijks aan één goed doel.
    Zij: Kunt u het niet schelen dat mensen kanker krijgen dan?
    Ik: Natuurlijk wel, maar toch doe ik niet mee aan deze actie.
    Zij: Nou het is maar te hopen dan, dat u geen kanker krijgt ... En met zo'n blik erbij: ;), waaruit je duidelijk kon opmerken dat ze je het eigenlijk toewenst omdat je geen geld geeft.

2. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

#2 Lizzy14, 14 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2012
    Herkenbaar! En knap dat je deur niet al 3 vragen eerder hebt dichtgegooid. Nee is nee, daar hebben mensen maar respect voor te hebben. Je vervolgens op die manier te woord staan zou voor mij aanleiding zijn geweest naar de naam van die persoon te vragen en belletje te wagen aan het fonds.

Maar goed, ik kan echt een secreet zijn met dit soort dingen ;)

Edit: ik steun maandelijks WSPA, WNF en AMIVEDI. Alles met beestjes dus. En ik speel mee met de postcodeloterij. Soms ook van die eenmalige smsacties, zoals van die blindengeleidehond.
    Wij hebben een potje in de hal voor collectes. Meestal gaat daar 2 euro per collecte in.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wij steunen: dierenlot, stichting viervoeters, WSPA en met de postcodeloterij ook nog verschillende doelen.
    Aidsfonds en Greenpeace hebben we net opgezegt.
    Mensen aan de deur geven we meestal ook wel wat, hooguit 1,50.

Vind het zo ook wel voldoende. Van dierenlot ben ik net lid geworden, dan zie ik weer een zielig filmpje op tv en dan ben ik om. Vind dierenleed vreselijk om te zien

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

niks alleen collectes aan de deur.

5. flavour2

flavour2 Actief lid

18 jan 2012
    367
    0
    0
    NULL
    NULL
    alleen aan de deur, verder niets..

6. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Kika en Natuurmonumenten.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij geven alleen aan collectebussen. Vaak niet veel, want het hangt echt af van het kleingeld wat we hebben. Briefgeld doe ik niet. Nu moet ik zeggen dat wij altijd alleen de collectebus van het reumafonds zien. De overbuurman loopt deze en verder hebben we ze nooit aan de deur. Of ze moeten altijd komen wanneer wij er niet zijn.
    Wat ik overigens wel wil doen is als de voedselbank bij de supermarkt staat. Ze geven dan vaak een lijstje met spulletjes die ze het hardst nodig hebben en dan wil ik dat wel doen. Dan weet je gewoon dat het die avond of de avond er na bij iemand op tafel staat die het hard nodig heeft.

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Kankerfonds,nierstichting, hartstichting,autismefonds

En als ik ooit zou overlijden en geen enkele nabestaande heb staat er in mijn testament dat mijn geld naar deze 4 doelen gaat

9. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Als ik toevallig losgeld in huis heb (wat bijna nooit zo is) dan geef ik wel wat,daarnaast geef ik 2 euro per maand aan WNF (ik ben te lui om het af te zeggen). En 6 juni ga ik de kika run lopen. Verder ben ik wel van plan om (als de kinderen groter zijn) iets voor het goede doel te gaan doen (buddy worden o.d)

10. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Stop AIDS now en de kankerbestrijding.

11. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

12. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Op die manier doe ik dan wel wat voor goede doelen. Ik ben vrijwilliger in het kinderziekenhuis, 1 middag in de week. En vrijwilliger in dierenasiel, 1 ochtend in de week.

De collectebus zie ik hier wel een aantal keren per maand.
    Dus op die manier vind ik ook al dat ik genoeg doe.

@Lizzie, vind het anders altijd knap lastig om ze af te kappen.
    Ergens voel ik me haast nog bezwaard ook. Niet terecht, dat weet ik.

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik wordt misschien nu als krent gezien....

Ik geef niks aan goede doelen. Heb het wel gedaan, maar sinds ik weet dat ongeveer 80-90% aan de strijkstok en de directeur zijn salaris blijft hangen geef ik geen cent meer.
    Als ze nu aan de deur komen dan zeg ik altijd: Ga eerst maar even naar je directeur en laat die 100.000 van zijn salaris inleveren. ( de meesten verdienen tegen de 1 miljoen per jaar :$ )

Enige goede doel wat ik steun is als iemand weinig geld heeft en geen eten kan kopen dat ik dan eten geef. Geld geef ik aan niemand. ( gaat meestal op aan verkeerde dingen )

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    WNF en collectes aan de deur, verder niet.

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ja kan me goed voorstellen dat je zo denkt, en je hebt ook gelijk.
    Mijn gevoel zegt ook dat dit meer gebeurd met de stichtingen voor ziektes, zoals hartstichting en kankerfonds. Met goede doelen voor dieren is dat minder denk ik. Zoals dierenlot bijvoorbeeld dat is de dierenambulance, en bestaat grotendeels uit vrijwilligers. Ik heb nu al een aantal keer de dierenambulance gebeld voor een gewond dier wat op straat ligt. Soms moeten ze wel een uur rijden om hier te komen, maar ze komen wel altijd. Daar geef ik dan wel graag geld voor.

16. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Nee hoor, dat is inderdaad wel bekend, vooral van de grote namen: Amnesty, WNF, Kankerfonds, etc. etc.

Daarom geef ik vooral aan collectes van plaatselijke bekende stichtingen.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    beetje flauw... ik denk dat je zo alleen maar vrijwilligers wegjaagt en/of met een rotgevoel opzadelt. Mensen die dit gewoon 1x per jaar doen met de beste bedoelingen.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik geef aan collectes en soms ter plekke bij organisaties (zeehondencreche bijvoorbeeld) .

Verder koop ik graag bij wereldwinkel of producten van return to sender etc. Om op die manier mensen te steunen.

19. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    De mensen die met van die sponsoracties komen, voor een maandelijkse bijdrage, krijgen salaris, en bonussen bij hoe meer je binnen haalt. Van de bijdrage die je doet, gaat dus een flink portie naar de salaris van de directeur, de medewerkers en de wervers van dat doel.

20. Within

Within Niet meer actief

Ik steun alleen het reumafonds. KIKA en de kankerbestrijding alleen als er acties voor zijn of als de collectebus langskomt. Verder niet.

Deel Deze Pagina