Geven jullie al vlees?

Discussion in 'Voeding' started by kiddie, Oct 14, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Wij eten zelf meestal gehakt, soms kip (vaak ergens door dan) Of vlees. Ik weet niet zo goed hoe ik dat doen moet met beeb.. Ik lees hier wel dat mensen direct beginnen met 6 maanden? Voor mijn gevoel kan/hoeft dat nog niet. En het HOEFT natuurlijk ook niet, dat begrijp ik. Maar als wij het eten zal zij het toch ook eens moeten eten ;)

2. Maccy

Maccy Bekend lid

Dec 26, 2008
    513
    0
    0
    Ik geeft het af en toe. Met 9 maanden eigenlijk nog niet, vond ik niet echt nodig. Maar hij houd niet echt van vlees (behalve lamsvlees) dus krijgt hij meestal vis of een eitje. Of kaas ofzo.

3. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    in het begin vond ik het ook onzinnig. Vooral om dan te pureren ofzo vond het maar niks...
    Maar mijn dochter is nu natuurlijk ouder en ze is gek op vlees.

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Vanaf een maand of 8 denk ik. Finn mocht al niet veel door zijn allergiën (niet alle groente e.d.) dus om het af te wisselen kreeg hij vaak een stukje kip of kalkoen. Overigens nooit gepureerd. Als je het stoomt of niet te hard aanbakt kunnen ze dat best eten.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wij zijn met vlees eten begonnen toen Lucas bijna een jaar was. Hij vindt het momenteel heerlijk.
    Ik vond het in het begin ook nog niet zo nodig, ben begonnen toen de tijd rijp was voor mijn gevoel (vraag me niet waarom precies, maar het voelde toen goed).
    Lucas eet nu idd gehakt of kip, even gebraden in een beetje bakboter. Dan in stukjes eten. Hij eet ook regelmatig vis, daar ben ik wel eerder mee begonnen. Nu eet hij ongeveer 3x per week vlees, 2x per week vis en 2x per week kaas als eiwitbron, zeg maar.
    Varkensvlees of gepaneerd vlees krijgt hij nog niet, is eigenlijk voor ons ook niet zo gezond en ik vind het nog te vet.

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    dus eerst is aardappel/groente rijst/saus/groente pasta/saus/groente goed genoeg? hebben ze niet 1 a 2 x per week vlees of vis nodig ivm. bepaalde stoffen ofzo?

7. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

De goede stoffen in vlees zijn ijzer en dierlijke eiwitten (en ook wat vetten). Deze voedingsstoffen kun je ook heel makkelijk uit andere voedingsstoffen halen.

IJzer zit bijv. in volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst, fruit en vooral groene groente.
    Dierlijke eiwitten zitten in allerlei dierlijke producten, bijv. ook volle melk en yoghurt. Dat was een reden voor mij om vanaf ong. 7 maanden Lucas elke dag een schaaltje volle yoghurt te geven. Je kunt je kindje ook wat jonge kaas geven als je kindje stukjes kan kauwen.
    Vetten kun je ook uit de zuivel halen en smeer je uiteindelijk op brood (boter) als je kindje brood gaat eten.

Zolang je kindje net begint met bijvoeding, krijgt het meestal ook nog veel borst- of flesvoeding, dan halen ze daar eigenlijk alle voedingsstoffen uit.

Je kunt vlees dus best missen, mits je het opvangt met andere voedingsmiddelen waarmee je zorgt voor een volwaardig eetpatroon. Er zijn tenslotte heel veel mensen vegetarisch.

Klinkt het een beetje begrijpelijk ;):D?
    Tis een heel verhaal, hihi

8. adi

adi Niet meer actief

Wij zijn met vlees begonnen rond 8 maanden. CB raadt het aan om met 7 maanden te beginnen, maar wij vonden 8 maanden vroeg genoeg. Eerste tijd eigenlijk alleen kip of kalkoen gegeven, soms witte vis.

Inmiddels eten ze kip, kalkoen, gehakt, rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees, vis. Gewoon zo bereiden dat het zacht te kauwen is. Draadjesvlees halen wij uit elkaar zodat het 'draadjes' worden, omdat onze kindjes nog geen kiezen hebben. Voor de rest krijgen ze alles in stukjes.

je kunt vlees inderdaad missen als je dat perse wilt, maar een kind heeft op gegeven moment voedingsstoffen nodig die ook in vlees zitten. Siommige ouders kiezen uit bepaalde overtuigingen ervoor om dan verschillende alternatieven te geven voor vlees. Wij hebben ervoor gekozen om gewoon vlees te geven.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Onze zoon krijgt vanaf 1 jaar alleen mager rundergehakt, lamsgehakt, kipfilet en vis. Niet iedere dag trouwens, want als wij halfrauwe biefstuk of tonijn eten krijgt hij niks, dus ook geen vervanging. Zoon eet voldoende producten waar dezelfde voedingsstoffen in zitten als in vlees.
    Ijzer zit vooral in rood vlees, er zit haast geen ijzer in wit vlees.
    Voorbeeld: 2 volkorenboterhammen waarvan 1 met appelstroop levert 4 mg ijzer. 60 gram kipfilet slechts 0,4 mg, een tiende dus! Een rundergehaktballetje van 60 gram levert 1,8 mg ijzer.

10. kiddie

kiddie Niet meer actief

Oke, ik kan dus met een gerust hart rond haar verjaardag beginnen, er zijn er meer die dat doen. Af en toe eens wat kip ofzo. Kalkoen eten wij nooit. Ik dacht dat dat erg duur vlees was?? Doet mij aan de kerst denken ofzo :)

11. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Sanne krijgt 1 a 2 x per week een potje als avondeten, tot nu toe de 4mnd potjes. Maar ik wilde vandaag 6mnd potjes kopen, maar die zijn er dus alleen met vlees en vis zag ik... Geven jullie altijd vers ??

12. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hier nog geen vlees, gaan hiermee wachten tot zoontje één jaar is. Ik zou hem het liefste vegetarisch opvoeden (ben zelf veggie) maar mijn man staat hier niet achter dus het wordt een beetje 50-50. :)

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Kalkoen(filet) is qua smaak en prijs erg vergelijkbaar met kipfilet ;).

Ik wil over een aantal maandjes met vlees beginnen, als groenten/fruit/rijst/brood/zuivel etc allemaal goed erin gaan en als ze een beetje kan kauwen, want vlees pureren ga ik niet doen. Wij eten sowieso geen varkensvlees dus het zal voornamelijk rundvlees, kip en vis zijn.

14. Maidin

Maidin VIP lid

Jan 24, 2008
    8,121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    vlees... ik wacht nog even. Ik maak het zelf dus dat is lekker. In vlees zitten ook heel wat slechte dingen (vooral wat wij er bij proppen). Voorheen mocht een kind het ook pas na 8 of 9 maanden. Mijn moeder viel van haar stoel af toen ze hoorde dat er al potjes van 6+ zijn met vlees.

Overigens eten wij ook geen varken. Heel ongezond en ik kan er niet tegen.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

:D
    Je bedoelt dat je zelf ballen draait ofzo of dat je zelf hapjes met vlees maakt?

Zuiver vlees is echt geen slecht voedingsmiddel hoor. Je moet er alleen niet teveel zout bij doen en een beetje letten op het vetgehalte van het vlees. Of doel je op sporen van antibiotica e.d.?

Ik eet ook geen varken omdat ik er niet tegen kan. Er bestaat veel vet varkensvlees, maar je hebt ook mooie haasjes van het varken en een haaskarbonade is ook vrij mager. Dat varkensvlees per definitie ongezond is, is niet waar.;)

16. Maidin

Maidin VIP lid

Jan 24, 2008
    8,121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    hey zo gelukkig

:D nee, ik loop na de koe en vraag een onsje vlees... whahaha... Ik pureer het zelf al abby's eten.

Idd in vlees zelf zitten geen slechte dingen, maar er is toch wel een duidelijk verschil tussen biologisch en 'gewoon'. Een vriend van mij is van zijn exceem af door alleen biologisch vlees te eten.

Nou, er zitten meer ziektekiemen in een varken. Het is natuurlijk altijd belangrijk om alles goed te doorbakken, maar een varken helemaal. Ik weet alleen niet hoe dat heet, maar ik heb het ergens opgeschreven...

Share This Page