Geven jullie altijd fooi op het terras/ in restaurants?

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshineS1976, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Krijgt hij ook geen bakje koffie oid?

2. doorsteefie

doorsteefie Actief lid

17 aug 2016
    113
    0
    0
    Receptioniste/telefoniste en correspondent/columni
    Veenendaal
    Negen van de tien keer pinnen wij en ik vegeet eigenlijk altijd dan te zeggen "maak er maar .. van". Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat, wanneer ik cash betaal, vaker gewoon afrond naar boven i.p.v. een fooi te geven.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als ik afreken dan geef ik zelden een fooi, geef ik het wel dan is het gewoon het bedrag rond maken maar ook ik ben van mening dat ik hun geen fooi hoef te geven omdat ze net zoals ieder ander werkend mens gewoon een salaris hebben. Ik pin vaak ook gewoon als ik uit eten ben geweest dus dan sta ik er niet eens bij stil.

Ik ben ook zo iemand die geen fooi geeft bij al die kranten mensen die met de kerst aan de deur staan. Ik word ook altijd zo moe dat ik daarvoor krom word aangekeken en dan de zin naar mijn hoofd toegegooid krijg van '' Ja maar ze fietsen/wandelen het hele jaar door weer en wind de wijk door om de krantjes te bezorgen '' uuuuh ja en? Ze kunnen er ook voor kiezen om lekker warm vakken te vullen bij de AH.

Maar goed, ik vind niet dat iemand in de Horeca wel een extra'tje verdiend maar iemand die de hele dag de rekken in een supermarkt staat te vullen zodat jij jouw boodschappen kan pakken dat niet verdiend ( gewoon even een voorbeeld )

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies dit. Ik vind het ook gewoon echt leuk om een fooi te geven aan iemand die me goed geholpen heeft, leuk praatje mee gemaakt heb of van wie ik gewoon denk dat ze goed een extra'tje kunnen gebruiken. :)

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik rond het altijd af na heel bedrag. Bijv 21,75 wordt 25 maar 24.20 wordt ook 25. Is de bediening slecht of het eten krijgen ze niks. Wil ik elke cent wisselgeld terug. Soms krijg je me toch een slechte service. Of bijv eten bestellen en dan na een uur pas bezorgen. Nee sorry dan geen fooi.
    Soms als ik echt te vrede ben stop ik 2 euro toe als er kwa wisselgeld niks extra's uit komt.
    Ben vaak ook niet meer kwijt dan 20/25 euro dus das zo'n 10 %
    Gun het ze wel

Zelfde als post en kranten bezorger. Krijgen elk jaar een extra met kerst

Mijn man krijgt ook een bonus 2x per jaar, totaal samen ongeveer 1 maand salaris.
    Toen ik in een hotel de zooi van gasten op ruimte en kamer netjes maakte kreeg ik ook regelmatig 2 euro fooi ;) deed ik toch net wat beter mijn best door het bed extra goed op te dekken, kussen opkloppen etc :)

6. MMW

MMW Fanatiek lid

29 dec 2013
    1.236
    447
    83
    Ik geef altijd fooi, behalve als de bediening of het eten echt slecht was...

7. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik rond meestal gewoon naar boven af.

Zoals vorige week had ik een drankje gedaan op een terrasje met mijn dochter, Dochter kreeg kommetje chips van de zaak. Moest 4,60 betalen en heb er 5 van gemaakt..

Als we gaan eten meestal ook tot een rond bedrag bvb 48,30 wordt 50.

8. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
  9. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Zeker, mits alles na wens was!

Ik geef meestal 10 procent van de totaalsom, ook bij pinnen. Ik vind dit niet meer dan gebruikelijk en enorm gierig en zelfs aso als je gewoon bij goede service geen fooi geeft

10. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Ik geef het liefst geen fooi, ik snap het idee er achter niet, zoals hier ook gezegd wordt, bij andere banen krijg je ook geen fooi, dus waarom in een restaurant wel? Ik heb schoon gemaakt en als ik dan 0,50€ tussen de bank vond gaf ik dat ook netjes aan de eigenaar terug :p
    Ik geef wel fooi, ik rond indd af naar boven, woensdag nog uit eten geweest, was 42€, dus 45 van gemaakt, mijn man zou er 50 van maken, die geeft altijd veel teveel fooi ;) maar het liefst zou ik gewoon 42€ betalen.. Het voelt alleen zo gênant om niks te geven, omdat het toch een soort van normaal is, dus ik doe maar mee aan die gekte :)
    Als we eten laten thuis bezorgen geef ik altijd maar 1€, terwijl dat soms nóg lekkerder is dan eten in een restaurant en zonder veel te dure drankjes :p

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Geven jullie dan ook fooi aan bijvoorbeeld de pizza man/vrouw of patat man/vrouw die bij jullie eten komen bezorgen?

Of een fooi als je bij de Mac donalds eet of een patatje haalt bij de lokale patat boer?

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bezorgers wel. Waarom, tja gewoon gewoonte. Behalve als ik uur heb moeten wachten. Mac of friettent niet. Moet daar zelf halen hij de balie, zelf na tafel brengen etc.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bezorgers wel.
    Macdonalds gooi ik altijd wat in het Ronald macdonalds potje.
    Friettent niet.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja bezorgers krijgen ook fooi van ons. 😃

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Ja bezorgers ook.

Bij de Mac niet, of ik moet daar een hele goede service krijgen. Maar meestal mag ik al blij zijn als ik krijg wat ik besteld heb ;) dus dan vind ik het ook niet verdiend.

16. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    #216 Beaujuulais, 19 aug 2016
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
    Gaan we 's avonds naar een restaurant dan wel.
    Gaan we ergens uitgebreid lunchen dan ook.
    Zitten we langere tijd op een strand paviljoen of terras dan ook.
    Als het eten niet geweldig is kan het wat minder zijn dan bij de wat betere restaurants.
    Bij eet gelegenheden zoals de Mac, Hema en eerder de v&d dan niet.
    Dus eigenlijk bij eet gelegenheden waarbij er bediening aan tafel is.
    Bij bezorging aan huis eigenlijk ook steeds minder omdat je vaak via internet al kan betalen.

Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen :)

17. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dus de volgende keer zal ik dat doen...

18. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is in mijn tak van de zorg ook hoor dus ze zijn heus niet zielig ofzo

19. Srjj

Srjj Lid

12 okt 2009
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    #219 Srjj, 19 aug 2016
    Laatst bewerkt: 19 aug 2016
    Idd ook mijn reactie! In de horeca krijg je vrijwel altijd minimumloon en fulltime functies zijn er nauwelijks te vinden. Is fysiek ook niet vol te houden (zeker niet als je nachten werkt: tot 6u in de ochtend redelijk zwaar fysiek werk). Met 3 a 4 dagen werken verdien je ruim onder bijstandsnorm. Geen onregelmatigheidstoeslag, feestdagen/avond is precies hetzelfde betaald als elke andere dag, geen 13e maand, etc.

Ik verwacht echt niet dat iedereen voor elk drankje fooi geeft, maar als je een tijdje hebt zitten terrassen en er goed voor je gezorgd is, even heel eerlijk (en compleet anoniem) vind ik het enorm krenterig en best naar als je niet minstens naar boven afrond. Zeker als de service goed is, gasten om advies vragen (wat is een lekker biertje, etc.) en je hen leuk en spontaan geholpen hebt. Natuurlijk staat ook niet iedereen stil bij het geven van fooi, en soms komen mensen je bedanken voor de leuke avond, dat vind ik net zo prima.

Wat de cassiere opmerkingen betreft: vind ik totaal anders dan iemand die voor jou loopt om eten en drinken te halen en jou 'overall' een leuke avond probeert te bezorgen. Fooi geef je om de service, niet om het aanslaan wat wij (net als cassieres) doen op een computer.

20. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Dat mag ik hopen met die 70+ trappen die ze moeten lopen... 😂

Deel Deze Pagina