Geven jullie altijd fooi op het terras/ in restaurants?

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshineS1976, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Srjj

Srjj Lid

12 okt 2009
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit dus. Helemaal mee eens!

Denk dat mensen zich vaak niet realiseren dat iemand in de horeca ook vaak emmers stront over zich heen krijgt gedurende een dienst (onbeschofte (dronken) mensen, ongeduldige mensen, wanneer je drank over iemand heen laat vallen (niet alleen erg voor gast maar nog erger voor degene die het doet)). Elke baan heeft leuke en minder leuke kanten, neemt niet weg dat het ontzettend fijn is om 'leuke' gasten te hebben en als ze hun waardering laten blijken, kan dat een heleboel doen! (en zoals gezegd: hoeft niet persé in geld, maar mensen laten hun waardering veel vaker op die manier blijken dan op een andere manier. 'het was lekker' is ook geen compliment richting personeel op de vloer ;)).

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Om gewoon even heel basic antwoord te geven op je vraag; nee ik geef heel zelden tot eigenlijk nooit fooi.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Je kan bediening in een restaurant een beetje beschouwen als de hofnar uit de middeleeuwen.
    Je bent er puur voor het vermaak van een ander en leert daar ergens ook wel plezier uit halen denk ik...

De klant is wellicht ook koning in een supermarkt; maar in de horeca gaat dit nog iets verder.
    Hun vragen: jij rent! Nee verkopen is in de horeca absoluut geen optie.

Vroegâh -in mijn wilde horeca jaren- vond ik dat ook absoluut geen probleem, maar het is toch anders dan zoals in de zorg (waar je mensen voorziet in hun basisbehoeften). Daar kan je enigszins voldoening halen uit het goede werk wat je doet. Dat moet je overigens ook wel doen, want tegenwoordig is de zorg ook geen vetpot meer.

In de horeca voorzie je mensen van dat beetje extra (anders kunnen ze net zo goed zelf een varkenshaasje klaarmaken, toch?). Feitelijk gezien ben je dus even, voor een avond, voetveegje van de gast. Niet omdat ze dit echt nodig hebben, niet omdat ze niet anders kunnen: maar gewoon omdat deze een geweldige middag/ avond/ nacht willen hebben en niets anders.
    Tenslotte kan iedereen een bord voor je neus kwakken en weglopen (iets waar bediening voor betaald wordt, overigens). Net zoals een supermarktmedewerker er is om de vakken te vullen, of om de voedingswaren af te rekenen. Echter is goede service iets wat in de horeca je avond kan maken, of breken en geloof het of niet: een glimlach is geen vastgestelde regel in het CAO, maar het extraatje wat de bediening zelf zal doen. Net zoals het wijntje waar meer over verteld wordt, een grapje, een praatje...
    Dingen die je via Google ook prima kan vinden, maar het draagt bij aan de beleving...

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Als ik goed verzorgd ben en beleefd bejegend ben wel. Anders niet.

Dus....laat mij 20 minuten op mijn koude tapas wachten (op een bijna leeg terras) en je hebt helaas geen fooi verdiend.

Als het eten binnen acceptabele tijd op tafel staat en de bediening vriendelijk is dan ben ik wel gul.
    Als het eten niet te vreten was, maar de bediening was top, dan krijgen ze evengoed fooi.

5. Vakantieganger

Vakantieganger Fanatiek lid

4 jan 2016
    1.007
    4
    38
    Vinkeveen
    Ik geef bijna altijd fooi behalve als de bediening onbeschoft is. Een vieze hap geserveerd met een glimlach maakt al veel goed ;). Al zeg ik er dan wel bij dat ik het eten niet lekker vond maar de bediening wel vriendelijk/gastvrij.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.634
    5.661
    113
    Je omschrijft precies mijn werk als verpleegkundige. Ik maak ook een praatje met mijn patienten, geef familie ook een kopje koffie net even dat extra wat jij voor een hond doet, ik zorg de hele dag dat mijn patienten zich prettig voelen, werk ook voor een laag salaris voor wat ik doe ( dat wist ik toen ik er aan begon), heb gelukkig wel een cao dat wel, werk ook feestdagen en onregelmatig, heb weinig tot geen pauze want er moet gezorgd worden, als ik geluk heb kan ik snel een broodje naar binnen werken. Al met al precies het zelfde maar dan een ander vakgebied en krijg ook geen fooi. Verwacht ik ook niet en wil ik ook niet want ik krijg gewoon betaald. Tja de arbeidsomstandigheden zijn niet altijd optimaal maar ik doe het net als jou uit liefde voor mijn vak. Nee ik ben het er totaal niet mee eens dat bepaalde beroepen fooi horen te krijgen omdat ze zo hard werken. Uiteindelijk hebben veel meer beroepen overeenkomsten qua werken en werken ze net zo hard.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Dan werk je waarschijnlijk in het verkeerde huis, want hier zijn de bosjes bloemen, taarten en chocola van familieleden niet te tellen . ;)

8. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik zie juist dat er in veel meer branches fooi wordt gegeven, niet alleen in de horeca. Kennis werkt als automonteur en krijgt ook geregeld fooi bijvoorbeeld. Ik zelf in de zorg en krijg toch ook regelmatig kleinigheidjes (geen geld want dat mogen we niet aannemen, maar als ik op vakantie ga wat lekkers voor onderweg bijvoorbeeld).
    Meestal geef ik wel fooi, als ik pin niet altijd, vergeet het dan vaak. Ik doe niet zo vel trouwens, max 2 euro, ligt aan het bedrag. Als we met een hele grote groep zijn en blijven ook lang, dan doen we wel altijd een groter bedrag fooi met z'n allen (10 euro bijv).

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Haha, goeie! 😜😆

10. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    In principe wel, tenzij de service slecht is. Dan zeker niet.

11. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij mogen dat in principe niet eens aannemen in ieder geval niet voor ons persoonlijk.

Een bos bloemen komt dus op de groep, taart en chocolade e.d. wordt gedeeld.

Vind het best bizar als fooien in de zorg worden aangenomen...

12. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    vaker niet dan wel,

zelfs afgelopen week met dat hele hete weer kreeg hij bijna niets aangeboden, en enkele keren vroeg hij of hij misschien zijn bidon met water mocht vullen en kreeg ook regelmatig nee te horen

13. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dat is gewoon schandalig!!

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Nou ja! :$

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Ja ok, maar de fooienpot wordt in de horeca toch ook gedeeld? Ik bedoelde ook de 'fooien' voor het team. Een taart dus, of een bos bloemen op de teampost..

16. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Laat me raden: Dat gebeurde bij de duurste huizen. Dat is tenminste mijn ervaring toen ik nog als straatmaker/grondwerker werkte. In een arbeiderswijk werd je bijna doodgegooid met koffie en weet ik veel wat, maar in de "ruikeluis" wijken kreeg je nog geen glas water.
    Sorry als sommige mensen zich nu aangesproken gaan voelen, maar is helaas de realiteit.

17. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak

Klopt hoor. Mijn vriend is 10 jr timmerman geweest..

Vind dat zo erg! Als ze bij mij een dag bezig zijn krijgen ze drinken eten etc.

18. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik geef altijd fooi tenzij de service echt compleet waardeloos is.

Deel Deze Pagina