Geven jullie altijd fooi op het terras/ in restaurants?

Discussie in 'De lounge' gestart door sunshineS1976, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Nou horeca verdient echt niet slecht hoor in nederland ;)

2. Nee of nauwelijks ik krijg ook geen fooi!

3. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik heb behoorlijk wat ervaring met wat de horeca verdient in NL en op veel plaatsen krijg je gewoon het minimum, waardoor die fooi er nog wat van maakt.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Natuurlijk geef ik fooi... ik zou me echt heel schooierig voelen als ik dat niet zou doen. Gewoon kosten afronden, prima toch. Dat kan ik zelfs met mijn hongerloontje wel betalen.
    Als het te duur wordt, zit dat 'm meer in het feit dat je te veel uit eten/op terrasjes gaat volgens mij.

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik ook...

Schaam me ook als ik niets geef,vind dat onbeleefd. Maar waarom eigenlijk? Geen idee.
    In Amerika is het standaard idd. En bij hotels krijg je na t eten of bij t uitchecken een bon met t bedrag en daaronder staat gwn "vrij brutaal" nog een regel waar je fooi kunt invullen...

6. Amare

Amare Niet meer actief

Meestal wel, ligt een beetje aan de service.

7. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom is dat zo natuurlijk? En waarom schooierig als je het niet zou doen? Omdag de massa het eenmaal wel doet? Al vraag ik me ook af of het idd nog de massa is of maar een klein groepje wat nog fooi geeft..

8. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ja, afhankelijk hoe de bediening was hoeveel. Vandaag 4 euro fooi gegeven, was 15%, en de bediening was vanavond echt top! Als de bediening hee slecht was geef ik niks, maar zeker de plekken waar ik vaker kom geef ik graag wat extra.

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ja ik vind het ook vaag hoor. Want als de service erg slecht is kom je niet terug en anders wel. Dan heeft het bedrijf geld en de werknemer loon. Ik geef geen fooi, maar ik ga nooit ergens drinken of uit eten. Ik vind het een beetje zonde van het geld.

Sommige dames achter de kassa vind ik ook vriendelijk. Die ga ik toch ook niet zeggen houd de rest maar.

10. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik altijd. Man wil het soms nog wel eens "vergeten", de krent.... :D Ik dacht ook dat iedereen dat deed. Niet dat dat de reden is dat ik het doe hoor. Ik rond meestal gewoon af naar een rond getal. Dus bij 17.80 naar 20 maar bij 19.80 ook naar 20 :)

11. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0

Moah.. Ik vind het salaris in schril contrast met het aantal uren en werk dat verzet moet worden.
    Ik geef altijd fooi, tenzij het echt om te janken is..

12. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nee in Nederland niet, tenzij de bediening uitzonderlijk was. Ik heb een maagverkleining en heb weleens meegemaakt toen ik met vriendinnen ging eten en een halve portie vroeg, mijn portie niet werd berekend. Daarnaast was het eten heel goed en de bediening aardig, toen hebben we flinke fooi gedaan. Maar verder eigenlijk nooit.

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Daar ben ik het niet mee eens. Ligt eraan waar je heen gaat natuurlijk, maar volgens mij ben je toch al gauw tegen de €50 kwijt in een restaurant. Daar probeer ik normaal mijn weekboodschappen van te doen. Dus als we dat al eens doen ga ik echt niet nog meer geven.

14. Logan

Logan Niet meer actief

#34 Logan, 11 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2016
    Nee. Of we moeten echt met een hoop man uit eten gaan en de rekening is bijvoorbeeld 176 euro, dan rond ik het af naar 180. Misschien wat weinig maar ik krijg ook aan het einde van de dag geen extra geld toegestopt. Net als dat ik de caissière geen fooi geef en de schoenverkoopster ook niet.
    Toen ik nog in de salon werkte kregen we ook af en toe fooi. Ik vond dat altijd heel lief hoor, maar ik krijg gewoon salaris aan het einde van de maand en de fooi moeten we onderling verdelen :D

15. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.134
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jep, wij doen dat eigenlijk altijd. En als we het vergeten, maar dan echt hé niet nep, dan voel ik me eigenlijk ook altijd schuldig ;) Slaat ook nergens op, maarja.
    Vaak ronden we het gewoon naar boven af, maar dan geen 50ct ofzo. Wel echt altijd een paar euro.

Vriendlief heeft in een restaurant gewerkt en daardoor komt het ook wel, denk ik.

16. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij ligt het eraan hoe lang we ergens zitten en wat/hoeveel we bestellen.

Als het gaat om even een colaatje drinken en weer verder dan geef ik nooit een fooi eigenlijk, hebben we een uitgebreide lunch gehad of diner dan meestal wel. Dat is ook afhankelijk van hoe het personeel is, hoe lang we moeten wachten op onze bestelling (ik kijk dan wel naar hoe druk het is, als het druk is moet je nu eenmaal vaak wat langer wachten) en hoe het ons bevallen is.

Ergens vind ik het onnodig om fooi te geven want het is allemaal al duur genoeg maar toch doe ik het uit gewoonte vaak wel. Meer dan 2/3 euro is het alleen nooit. Als ik meerdere keren per dag ergens iets zou drinken of eten zou ik echt niet elke keer fooi geven, dan tikt het wel erg aan.

Met mijn ex schoonmoeder ging ik elke week bij 1 bepaalde lunchroom/restaurant eten en daar werden we altijd erg goed behandeld en gaf ik dus ook altijd een goede fooi, tot ik erachter kwam dat die fooi in een grote pot belandde en niet in de portemonnee van degene die ons geholpen had. De fooienpot werd namelijk ook heel oneerlijk verdeeld daar: degenen die het meeste werkten kregen een groter deel dan het personeel wat minder werkte.

Sindsdien geef ik minder snel een fooi en ook een kleiner bedrag.

17. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nee nooit. Ik vind het echt onzin, ik werk ook hard voor mijn geld en verdien niet veel en krijg ook geen fooi hiervoor.

18. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee en ik vind het ook de grootste onzin

Ken beroepen die een stuk zwaarder zijn, net zo beroerd betaald worden en nooit een fooi krijgen. Neem alleen al de zorg....

Snap werkelijk waar niet waarom ik dan moet betalen voor service die ik mag verwachten.

19. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik verdiende altijd minimaal 10 euro netto in de horeca. Vind dat echt niet slecht.

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    In Amerika is het bij groepen van 5 of meer zelfs verplicht om 15% fooi te geven. Aangezien we met 17 man waren (vrijgezellenfeest :) ) stond het iedere keer al steevast bij het bedrag opgeteld

Deel Deze Pagina