Werk "uitjes" in privé tijd

Discussie in 'De lounge' gestart door Sophie221, 26 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Ik vraag me af hoevaak jullie vanuit het werk bijeenkomsten of uitjes hebben buiten werktijden.
    En of jullie daar aan deelnemen.

Mijn werkgever organiseert binnenkort weer een bijeenkomst, in de avonduren. Ik voel me bezwaard als ik niet ga maar door privé omstandigheden kan ik ook echt niet.
    Het is al de zoveelste die ik mis.. Maar het irriteert me eerlijk gezegd ook. Ik ben zoveel extra activiteiten niet gewend en zit er eigenlijk ook niet op te wachten.
    Extra nadeel is dat ik op P&O werk waardoor je soort van sociaal moet zijn..

Hoe denken jullie hierover?

2. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Tja wat niet kan, kan niet he..

3. Kusho

Kusho Niet meer actief

Wat de frequentie binnen hoeveel tijd? Ik zit er vaak ook niet op te wachten, maar als het 1-2 keer per jaar is en privé staat er niks gepland dan ga ik. Ook ligt het een beetje aan het soort event. Mijn privéleven gaat echter altijd voor. Dus als er wel wat gepland al staat of er komt iets dringends tussen, dan gaat privé voor.

4. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Bij ons zijn uitjes altijd buiten werktijd.. lijkt me ook niet meer dan normaal, aangezien het een uitje is :D

vaak is werkoverleg 50/50% (dus 50% eigen tijd, 50% baas tijd)

En ander soortige bijeenkomsten: Als ze niet verplicht zijn , is het eigen tijd, als ze wel verplicht zijn krijg je er een x aantal uur voor.

Ik ga overigens niet al te vaak hoor, alleen met het uitje van mijn team ga ik altijd mee, en bij de kortere borrels ben ik ook. En ja de verplichte bijeenkomsten en werkoverleggen ook wel altijd.

Maar moet zeggen dat ik 3 a 4 van dat soort dingen op een jaar ook wel weer voldoende vind :)

5. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Dit is het vierde ding in een half jaar tijd.

6. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Als je niet kan dan kan je ook gewoon niet :) maar zou niet helemaal nooit gaan, wat voor soort dingen zijn het? Welk leuke bijeenkomsten? Anders probeer je er gewoon bij 2 per jaar bij te zijn?

7. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hangt er ook vanaf hoe je relatie is met de afdeling/baas.
    Relatie met mijn werkgever is niet zo heel best en met mijn collegas ook niet. Ik ga niet met tegenzin naar mn werk maar in prive tijd ga ik liever niet op pad met mijn collega's. Bij ons wordt 1 keer per jaar iets georganiseerd omdat 2 collega's dan in dezelfde week jarig zijn en dan gaan we half uur in de baas z'n tijd borrelen op terras en de rest van de tijd is dus eigentijd. Vind ik opzich prima.

Mijn man daarentegen heeft hele leuke collegas, leuk contact mee (ook ik als aanhang) en als daar iets georganiseerd wordt is iedereen er als de kippen bij. Dat gaat eigenlijk altijd in eigen tijd en iedereen vind dat ok. Juist omdat het contact zo goed is en iedereen dat er voor over heeft.

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn werk plant heel veel meetings in privé-tijd. Cursussen, unit-meetings, kennis-sessies en één keer per jaar een uitje, allemaal in privé-tijd.

Ze zijn semi-verplicht, maar sinds ik kleine kinderen heb, ga ik niet meer. Ik zou dan om de 2 a 3 weken in de avond een afspraak hebben voor mijn werk.

9. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik werk in academia, en het is heel gebruikelijk om bepaalde sociale en formele zaken buiten werktijd in te plannen. Dan gaat het niet alleen om borrels, maar ook om promoties met bijbehorend feestje, conferenties die soms in het buitenland zijn en conferenties dichter bij huis waarvan een diner vaak gelegenheid geeft om netwerken te versterken, deels dus in eigen tijd, en allerlei dat soort zaken.
    Ik vind het tot nu toe niet erg, en neem als het even kan deel aan activiteiten. Niemand vindt het ook vreemd als je zo nu en dan een keertje niet deelneemt, en er tegenover staat wel dat op de meeste afdelingen de werktijden niet zo heel strict gehanteerd worden. Kom je dus eens laat binnen om welke reden dan ook, dan wordt er zeker geen aantekening gemaakt. Zo zijn er meer voordelen, en die maken het makkelijker om de investering buiten werktijd te accepteren.

10. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Werkoverleg deels in eigen tijd? Huh? Het is toch WERKoverleg

On topic: uitjes beginnen bij ons vaak in de middag met uitloop naar de avond. Komt hooguit 2 keer per jaar voor en vind ik prima. Maar als je niet kan dan kan je niet toch?

11. Manque

Manque Niet meer actief

Ja dat snap ik ook niet helemaal :(

Het verbaast mij dat bazen werkgerelateerde activiteiten in eigen tijd plannen. Mag dat uberhaupt?

Wij hebben 1x per jaar een teamdag met de collega's, die is wel in eigen tijd, maar daar mogen we ook zelf een dag voor uitkiezen en alle kosten zijn voor de baas. Dat is ook altijd een hele leuke dag met een uitje en eten en borrelen. Verder ga ik wel eens een drankje doen met collega's na werktijd, soms mag onze baas dan mee van ons :D maar dat heeft niks met het werk zelf te maken.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Als het werkgerelateerde dingen zijn en ik krijg er voor betaald. Dan ga ik.
    Als het werkgerelateerde dingen zijn en ik krijg er niet voor betaald. Dan ga ik niet.

Als het leuke dingen zijn, zoals een bedrijfsuitje 1 keer per jaar dan ga ik ook altijd. Leuk.
    Maar zodra dit elke maand of vaker zal zijn dan bedankt ik vriendelijk.
    Ik heb ooit bij een telecombedrijf gewerkt waar ze elke donderdagavond na sluiting een borrel gingen drinken. Nou ten eerste is het half 10 als ik eindelijk m'n shop sloot. Ten tweede moest ik altijd de ochtend erna weer werken om 9 uur. Ten derde moest ik nog 50 minuten rijden en ten vierde drink ik niet.
    Ik ging dus eigenlijk nooit mee, kreeg er met m'n functioneringsgesprek zelfs moppers over dat ik niet sociaal ben.

Ja dikke doei. Werk is werk. En wat ik daar buiten doe bepaal ik toch echt zelf.

Als je niet kan dan kan niet niet. En als je niet wilt ook. Dus voel je niet schuldig als je niet kunt.

13. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Dat mag toch, moet je zelf weten.

Ik ga niet mee met het jaarlijkse uitje wat een hele dag duurt. En meer collega's met mij niet. Het enige waar ik mee ga zijn etentjes 1 of 2x in het jaar. (Maar het werk betaald het niet, moeten we zelf doen, geld ook voor de personeelsuitjes).

14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Wij hebben dus zo'n 4-6x per jaar werkoverleg dat niet betaald word. Als ik niet kan (doordat ik toevallig iets anders gepland heb of m'n vriend niet thuis is) dan ga ik niet.
    1 keer per jaar is er een personeelsfeest, daar ga ik meestal wel heen voor de gezelligheid.

Maar als het niet kan dan niet.

15. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat absurd zeg. Werkoverleg in je eigen tijd en onbetaald. Dat slaat nergens op. Dat je het buiten de regulieren werktijden probeert te doen kan ik begrijpen ivm het operationele stuk van de organisatie. Maar je behoort gewoon betaald te krijgen voor de uren die je je inzet voor een bedrijf. En daar hoort een werkoverleg zeker bij.

Wat betreft uitjes snap ik dat dat eigen tijd is. Als heb ik ook gewoon voor bedrijven gewerkt die dat betaalde. Dan was het gewoon op een doordeweekse werkdag.

16. pandavliegen

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    hier gaat het dan na reguliere werktijd, of in je lunchpauze + een half uur daarna, maar je wordt dan wel voorzien van eten..

Nou moet ik zeggen, dat volgens mij alleen de werkoverleggen overdag gepland 50/50 zijn (dus half uur lunchpauze en half uur daarna of daarvoor) en na werktijd geheel betaald, maar dan zonder eten.

17. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Hier elke maand bijeenkomst (werkoverleg) in prive tijd. Daarnaast nog meerdere uitjes (4x enorme bedrijfsevenementen, 2x kraambezoek min of meer verplicht, 4x teamuitje in 1 jaar). Ik ga echt niet naar alles hoor. Werkoverleg vind ik belangrijk, maar de rest is maar net of het uit komt.

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik ben zelf werkgever. Wij hebben 1x per jaar een bedrijfsuitje, meestal een activiteit met een etentje. Dat is 's avonds, dus buiten werktijd. Niet verplicht natuurlijk, maar meestal komt iedereen wel.

Cursussen en congressen enzo zijn in mijn vakgebied meestal 's avonds of op zaterdag. Als je in loondienst bent, wordt dat volgens mij vaak wel beschouwd als eigen tijd. Ik weet het eigenlijk niet eens zeker. Mijn personeelsleden gaan er eigenlijk bijna nooit heen. Bovendien doe ik niet zo moeilijk. Als iemand dat wil beschouwen als werktijd en dan tijd voor tijd wil, gaat ie z'n gang maar. Als het werk maar af komt.

Over het verplichte: ik denk dat bij een groot bedrijf het minder erg is als je niet komt, ook niet bij de leuke dingen, dan bij een klein bedrijf. Wij zijn maar met z'n zessen, dus als eentje dan niet meegaat op het jaarlijkse uitstapje, dan valt het wel op he. En dan zouden we diegene ook echt wel missen.

19. muis26

muis26 Fanatiek lid

Ik doe ook vaak dingen in eigen tijd. Team vergaderingen zijn vaak ook in eigen tijd. (ivm 24-uurs bedrijf zullen er altijd mensen voor terug moeten komen).

Ik ben denk ik een van de weinige die het niet erg vindt. Je kiest voor een bepaalde baan waar dat ook bij hoort. Ik heb niet zo'n 9-5 mentaliteit. Als je een beetje carrière wil maken en wil doorgroeien dan moet je dat soort dingen soms voor lief nemen. Ik regel vaak een oppas of vriend is toevallig thuis. Als je echt graag wil is het vaak wel te regelen.

Bij ons komt het geregeld voor. Sowieso om de drie maanden team vergadering van 2 uur. Daarnaast nog veel bijscholingen (BHV, BLS etc). Doe ik ook vaak in eigen tijd omdat het tijdens werktijd gewoon niet te doen is als je de zorg hebt voor veel patiënten.

20. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Werkoverleg in eigen tijd....dan stuurt mijn baas me de notulen maar. Die is gek zeg.

Deel Deze Pagina