Van verloskundige naar gynaecoloog overgedragen worden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Scorpio99, 20 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Dit gaat niet over mezelf maar ik was aan het luisteren naar een verhaal van mijn gyn over haar zus die moest bevallen. Er was wel een deel van het verhaal waardoor ik met mijn oren stond te klapperen :$

Bevalling ging op gegeven moment niet meer goed en bij elke wee ging de hartslag van de baby naar beneden. De zus moest toen overgedragen worden naar een gynaecoloog wat door de verloskundige met tegenstribbelen gebeurde.
    Toen vertelde mn gyn, ik weet ook wel waarom ze tegenstribbelde want zodra ze het overdraagt aan een gyn is ze dr geld kwijt.

Ik kan gewoon niet geloven dat het zo in elkaar zit, want dan wordt er toch niet in het belang van de patient gehandeld? :$
    Wie kan dit bevestigen?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nou wat een onzin lijkt me een heel raar verhaal.
    Zodra ik gilde om een ruggenprik liet de verloskundige dat direct toe en ging direct hulp halen van de gyn..

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Raar verhaal. Ik heb zwangerschapssuiker en mij hebben ze ook direct doorgestuurd naar de gynaecoloog. Het lijkt mij dat de meeste verloskundige gewoon handelen in het belang van de patient.

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja ik sta nergens van te kijken meer

5. marygirl

marygirl Actief lid

25 dec 2010
    377
    0
    0
    Vreemd hoor. Ook dat de gyn dit zo verteld, die heeft toch beroepsgeheim :( Haar professionaliteit klopt dan ook niet helemaal.

Ik ben twee keer overgedragen omdat ik om pijnstilling vroeg (pompje) en de verloskundigen deden daar helemaal niet moeilijk over :)

6. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Over beroepsgeheim, ze vertelde niet om welke verloskundige het ging dus ik vermoed dat het dan niet uitmaakt?
    Het is overigens wel iets wat een tijd geleden al gebeurt is want toen deden ze ook nog een tang verlossing.. volgens mij gebeurt dat nu allang niet meer.
    Hmm nu ik er even beter over nadenk is het volgens mij inderdaad al flink wat jaren terug dat dit afspeelde, ze zit ook alweer 36 jaar in het vak. Kan dus best zijn dat nu alles alweer anders is :) maar ze vertelde het echt alsof het nu nog steeds zo werkt..

edit: Het kwam overigens ter sprake toen ik vroeg hoelang ik max mocht doorlopen, dat antwoord was 8 dagen over de uitgerekende datum. en toen gaf ik aan dat ik daar blij mee ben omdat ze in nederland nog wel eens erg lang de vrouw door laten lopen. En toen kwam het verhaal over de 'horror' bevalling van haar zus in nederland.

7. Tines mam van 2

Tines mam van 2 Bekend lid

11 feb 2013
    973
    0
    0
    weet je een verhaal is een verhaal.

je hebt een klein dingetje gehoord en vervolgens maak je er een nieuw verhaal van.

zo komen er verhalen in de wereld die niet kloppen.
    ik zou me hier helemaal niet druk om maken

8. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Ik typ letterlijk wat ik gehoord heb, wanneer het plaats gevonden heeft weet ik alleen niet. ;)

En bedankt he...... over aannames gesproken

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb dit ook al vaker gehoord hoor. Een bevalling kan volgens mij maar één keer gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar. Als een verloskundige wel de start van een bevalling doet, maar het niet kan afmaken, is het volgens mij de gynaecoloog (ziekenhuis) die de bevalling declareert. De verloskundige krijgt dan inderdaad niks meer ervoor. Nu zullen de meeste verloskundigen gewoon uit beroepseer handelen in het belang van hun patiënt. Maar een kromme situatie is het wel, als dit inderdaad zo gaat.

-----

Edit: voortaan eerst googlen en dan pas roeptoeteren:
    Vektis - 25% van de vrouwen tijdens de bevalling overgedragen aan een gynaecoloog

Een bevalling die wordt overgedragen kan wel twee keer gedeclareerd worden.

10. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Ik heb ook al meer van dit soort verhalen gehoord. Ook over een bonus krijgen als het kind bij bijv een stuit gedraaid kan worden en zo dus bij de verloskundige kan blijven lopen... Mja wat is er van waar.
    Iig jammer dat er hier in NL zo'n muur is tussen verloskundige en gynaecoloog.

11. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Bedankt voor dit linkje! Ik kon er vrij weinig over vinden en kon ook bijna niet geloven dat het anno 2013 zo in zn werk ging.
    Waarschijnlijk is dit al jaren geleden gebeurt dus, had ik beter even over na moeten denken voordat ik het postte ;)

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik bedoelde mezelf met dat roeptoeteren hoor Scorpio. En ik ben nog wat verder gaan zoeken. Het is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er wel op dat verloskundigen de bevalling pas kunnen declareren als de vrouw is overgedragen nádat de weeën zijn begonnen. (logisch, uiteraard).
    Volgens sommigen zou dit wel een reden kunnen zijn waarom verloskundigen mogelijk hun zwangere patiënten liever niet overdragen aan de gynaecoloog. Zeker niet tegen het einde van een zwangerschap. Dan is het financieel gunstiger om eerst te wachten tot de bevalling begint en dan pas over te dragen. Of dat in de praktijk ook echt gebeurt is natuurlijk een ander verhaal.

13. mappel

mappel Niet meer actief

klopt, bevalling kan maar 1x gedeclareerd worden, datdoet degene die.de baby op de wereld heeft gezet, dus in dit geval is de verloskundige haar geld inderdaad kwijt..

14. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Maar haar geld kwijt, praten we dan over de kosten die gemaakt zijn gedurende de bevalling of gehele zwangerschap?

15. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat er veel verloskundigen zijn die het risico willen nemen aansprakelijk te worden gesteld als er iets misgaat. Je moet tegenwoordig al voor zoveel dingen naar het ziekenhuis die vroeger gewoon thuis konden. Ze zijn echt super voorzichtig geworden. Dus als je overgedragen moet worden, dan doen ze dat.
    Trouwens, ze krijgen toch gewoon loon voor gewerkte uren? Mijn verloskundigen hebben om de beurt avond en weekenddiensten, ook als er geen bevalling is, staan ze stand-by, dat hoort bij het werk, dus daar zullen ze wel gewoon voor betaald krijgen toch?

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is dus niet zo, heb ik net op verschillende sites gevonden.

Deel Deze Pagina