Geven jullie je kind frisdrank?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Moedertjevj, Mar 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Geven jullie je kindje weleens frisdrank?

1. Nee, absoluut nooit!!!

2. Dat kan wel een keer gebeuren, als ik niks anders in huis heb

3. Ja, altijd, is niks mis mee vind ik

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ook Jesse krijgt meestal thee met melk, en tussendoor vruchtensap of water, dat vindt hij namelijk lekker. :D
    Soms krijgt hij tussen de middag wel eens een bekertje jogidrink, maar verder geen prik ofzo.
    Dat komt later vanzelf wel. ;)

Maar dames, als ik jullie een tip mag geven: hou je kind niet te strak in het regime. Want er komt een tijd dat ze daar geen genoegen meer mee nemen.
    Dan gaan ze bij een ander altijd heel expliciet om COLA vragen, en drinken ze als een dorstige kameel! Heb daar voorbeelden van gezien van m'n schoonzus, wiens kinderen nooit fris en snoep en koek kregen. En als ze bij een ander waren, vraten ze echt als een gek!
    Dat beeld heb ik me altijd voor ogen gehouden, dus we maken best eens een keertje een uitzondering.

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

@kisbaba: Wij zijn niet van plan om haar helemaal van de frisdrank/snoep/chips/koek af te houden. Ze krijgt nu ook wel eens 1 snoepje, en op zondag een keer een paar chipjes, maar dit is echt maar heel zelden (allebei 1x in de maand denk ik). 1x per week krijgt ze een lekker dora of nijntje koekje, verder moet ze het doen met rijstewafels en crackers. Qua drinken is het thuis bijna altijd water, soms een keer roosvicee (bij opa en oma en op het kdv krijgt ze wel diksap of limonade).
    Ik ben een beetje voorzichtig met de suikers, Robyn is nu al 12,3 kilo bij een lengte van 81 cm. Dus best aan de zware kant, nou is ze dat vanaf het begin al geweest, dus ze groeit mooi in haar eigen lijntje, maar ik ben best bang voor overgewicht, dus zolang we het allemaal nog uit kunnen stellen doen we dat ook gewoon.
    Mijn neefje kreeg vanaf 2 jaar regelmatig cola en veel snoep/koek/chips, en vraagt hier dus ook altijd om. Hij is nu 4 en gewoon dik.

3. trishka

trishka Fanatiek lid

Mar 6, 2009
    4,621
    0
    36
    Snoepjes en koekjes ben ik eerlijk gezegd wat makkelijker in :) , maar dat komt omdat onze kleine met zn lengte in t midden van de curve zit en met zn gewicht er net iets onder, is dus een tenger ventje.

1 keer per dag mag ie kiezen tussen een koekje of een snoepje, mestal in de ochtend en dan in de middag gaan we met zn allen aan de fruit.

We poetsen hier trouwens wel 2 keer per dag, dat dan weer wel :) .

4. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

Mar 22, 2007
    1,823
    0
    0
    helmond
    hier roosvisee opgroeimix,melk,af en toe taxi zonder suiker

maar nee geen frisdrank hy heeft er wel al eens van gedronken toen mijn man cola had van mac donald of thuis maar nee van mij krijgt hy geen frisdrank in een glas of in zijn beker
    hy word volgende maan 2 en een half

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ligt denk ik ook heel erg aan het 'soort' kind zelf. Heb een nichtje van nu inmiddels een jaar of 9 en die schijnt zels thuis de chocolade uit de kast te stelen. En als ze bijv een keertje hier is en ze krijgt drinken, dan is het zogauw je je omgedraaid hebt alweer leeg :$! Ik zelf zeg overigens dat dit er gewoon ingeprent is, als baby kreeg het kind echt mega flessen 210cc water met nog kunstvoeding poeder, en die moest ze in een teug leeg lurken. Vervolgens kreeg ze echt ontelbare keren op een dag een volle beker zoet drinken, en dat ging ook in een teug leeg, en beker nu al leeg? Ow dan gaat mama snel een nieuwe beker voor je halen, die ook gewoon weer in 1 teug leeg gedronken werd. Echt onvoorstelbaar. En idd als die dus op een verjaardag komen, moet je echt de schaal met snoepjes weg zetten, want ze stopt pas met eten als die schaal leeg is :$! Ow en als baby zelfs al krijsen bij het horen van de magnetron...dacht ze een fles kv te krijgen...! Onvoorstelbaar vind ik dat! Kortom hier ook een vreselijk 'goed' voorbeeld van hoe ik het echt echt echt echt echt niet zou willen zeg! Zo diepe zucht ;) haha!

Hier kunnen Malou en Ruben altijd een koekje of een snoepje krijgen wanneer ze erom vragen, wat ze overigens vrijwel nooit doen. Verder bieden wij ze een keer of 2-3 in de week iets van een koekje/snoepje aan, wat vaak niet eens helemaal op gaat. Meer vind ik gewoon niet nodig (ondanks de lage gewichten). Zelf eten wij ook echt niet elke dag koek/snoep, moet er niet eens aan denken. Sap kunnen ze ook krijgen wanneer ze erom vragen, maar ook dat doen ze vrijwel nooit, verder ook een keer of 2-3 in de week, vinden wij meer dan genoeg ;)! Denk dat dat gewoon altijd zo zou blijven, wij zijn beide ook opgegroeid met niet altijd elke dag koek/snoep, en hebben ook op latere leeftijd prima maat weten te houden, denk dus dat het ondanks onze 'regeltjes' (waar best van afgeweken kan worden) onze kinderen niet zo zullen worden. Denk dat het er anders nu ook al wel in gezeten had zegmaar, dat bijv als Malou haar koekje even ergens neer legt om hem straks verder op te eten, Ruben er meteen als een gekke achteraan zou gaan en het op zou eten. Maar nee dat gebeurt nooit, hij laat het koekje netjes liggen en kijkt er niet eens naar om, hij heeft immers zijn eigen koekje ;)!

En nee onze kinderen zijn echt geen lieve engeltjes die echt nooit iets zouden doen dat wij niet willen, maar in dit geval ben ik vrijwel zeker dat het niet gaat gebeuren ;).

6. val

val Bekend lid

May 16, 2007
    963
    0
    0
    Mijn zoon krijgt ook elke dag wel een snoepje of koekje! ik ben er ook niet zo moeilijk in, Hij is idd ook heel tenger zit onder het gemiddelde dus ja

Ik merk ook bij een vriendin van me haar zoontje krijgt bijna nooit snoep ofzo als die op een verjaardag komt blijft ie er ook bij eten totdat ie neervalt bij wijze van, mijn zoontje niet die vraagt altijd netjes of hij wat mag pakken en als ik zeg dat het goed is is het goed. hij krijgt het vaker dus ja

ik snoep zelf ook elke dag wel wat;)

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Mijn mond valt ook open van verbazing! :$

Los daarvan, zei ze ook nog iets van alstublieft/dank-u-wel of was dat ook te veel moeite? :(

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Sluit ik mij helemaal bij aan. Ik ga die prachtige gezonde kinderlijfjes niet vol gooien met allerlei troep zoals (kunstmatige) suikers, zoetstoffen, kleurstoffen, koolzuur, cafeine en noem maar op. :$ Je moet nu bij kinderen een gezonde basis leggen voor later, je kunt het niet meer over doen. Ik vind een kindje van 6 maanden Cola laten drinken persoonlijk dan ook rieken naar kindermishandeling. :x Echt walgelijk gewoon. Mijn kinderen zullen pas ongezond kunnen eten en drinken wanneer ze later het huis uit gaan want tot die tijd komt dat soort spul hier niet binnen, uitzonderingen daargelaten. En hopelijk hebben ze er tegen die tijd ook geen behoefte meer aan omdat ze van huis uit geleerd hebben goed voor zichzelf te zorgen. :)

9. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    mijn zoontje krijgt nooit geen frisdrank. Gewoon heel simpel omdat ik het niet in huis heb. Hij krijgt soms wel water met prik maar hij heeft liever gewoon water. Waar hij wel helemaal dol op is is koffie. Als hij de kans krijgt drinkt hij alle koffiekopjes leeg. Gewoon zwart zonder suiker of melk.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Nou, het kindje was 2, ik vind het niet zo raar als ze geen alstublieft of dank je wel had gezegd hoor ;).

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier nog geen frisdrank hoor, vind ik helemaal niet nodig. Eva heeft wel eens mogen proeven vanaf anderhalf jaar, maar dan was het een heel klein slokje die meteen weer haar mond uitliep omdat ze het zo vies vond ;). Als ze het wel lekker had gevonden hadden we de keer erna gezegd dat cola niet voor kleine kindjes is :). Als wij nu cola ofzo hebben, zegt Eva uit zichzelf al dat ze cola niet lekker vindt. Ze krijgt roosvicee of water, bij de boterhammen melk en 1 en heel soms 2 keer per week een flesje/pakje Fristi. En heel soms ook wat appelsap/sinaasappelsap. Verder krijgt ze wel eens een snoepje als we ergens in een winkel zijn, thuis wel eens een koekje of een heel klein stukje chocola. Ik vind het wel belangrijk dat ze weet wat voor lekkers er is, zodat ze straks niet helemaal los gaat. Maar wel gedoseerd dus allemaal. Ze stopt ook met snoepen (op bv. een verjaardag) als wij dat aangeven. Alleen op haar verjaardag was ze zo uitgelaten dat ze nog wat extra chipjes heeft gepakt, wij hebben toen maar gedaan alsof we het niet zagen ;).

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik ken gelukkig wèl kindjes van twee die het netjes vragen hoor. :) Is gewoon een kwestie van opvoeding maar het wordt niet veel meer geleerd tegenwoordig. ;)

13. adi

adi Niet meer actief

Je snapt hoop ik wel dat dit veel erger is dan frisdrank?

14. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Als papa of mama cola/sinas drinken mag hij weleens een slokje, als hij erom vraagt, doe ik niet zo moeilijk over (wel pas vanaf 1,5jaar hoor) maar hij vraagt er weinig om.

Verbieden maakt het denk ik alleen maar bijzonder.

Snoepjes/chips/koekjes krijgen ze ook, wanneer ze er om vragen of wanneer ik ze even wil verwennen, maar wel maar max 1x per dag en zeker niet meer.

15. Joyce84

Joyce84 VIP lid

Nov 24, 2006
    5,350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Hier krijgt manolito van mijj ook geen cola, alleen soms een slokje als hij het vraagt en hij vind het ook niet lekker hoor al die prik :D

dus hij zegt nu zelf ook al ik lust niet cola.
    Nou en een snoepje of koekje, krijgt hij wel van mij.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Nou lekker dan, als Eva niet dank je wel/alstublieft zou zeggen zou je meteen denken dat ze niet goed opgevoed wordt ofzo???? Wij leren het Eva ook aan, al een paar maanden, ze kan ook prima praten. Maar ze is vaak nog veel te verlegen en dan komt het er niet altijd uit. Ik vind het op deze leeftijd ook echt nog geen must (wel bij familie/bekenden), ik vind het al heel fijn dat ze zichzelf duidelijk kan maken door te praten, zijn ook veel kinderen van 2 die dat nog niet kunnen (en dat is ook heel normaal). Is ook wel een verschil, 2 jaar en 2 maanden of 2 jaar en 10 maanden bijvoorbeeld. Maar dan nog, niet elk kindje pikt het zo snel op. Eva zegt uit zichzelf vaak al wel tegen ons dankjewel of alsjeblieft, terwijl ze het echt niet altijd hoeft te zeggen van mij, ze hoeft niet bij elke klein dingetje te bedanken. Maar bij anderen moeten we haar er vaak wel even op wijzen. Dat heet opvoeden ;)

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Er staat 'als hij de kans krijgt drinkt hij alle koffiekopjes leeg'. Ik ga ervan uit dat hij die kans nooit krijgt :), zeker als je weet dat je kindje dat zou doen.

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,806
    4,191
    113
    Een kind moet je niet wijzer maken dan hij/zij is vind ik.
    Als een kind nog niet snapt wat snoep is waarom zou je het dan zelf aanbieden? Pas als ze zelf bewust om snoep gaan vragen zou ik dat geven. Fris krijgt ze gewoon uberhaupt niet voor haar 4/5 jaar. Er zijn genoeg alternatieven.
    Zelfde geldt voor vet eten. Nu eten wij nooit iets van frituur ofzo maar daar ben ik dus ook terughoudend in.
    Naar mijn mening komt daar een groot deel van het overgewicht probleem vandaan, dat ouders daar te makkelijk mee omgaan.

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Het is geen persoonlijke aanval hoor, ik bedoel in zijn algemeenheid dat het kinderen tegenwoordig in NL niet vaak meer geleerd wordt om iets netjes te vragen en te bedanken. Kijk maar in de winkels om je heen, veel kinderen zijn verschrikkelijk onbeschoft. :$ Maar wij doen het ook gewoon zoals jullie, zelfs ons kleintje leren we het al met 11 maanden. Naarmate ze ouder wordt pikt ze het vanzelf wel op. Het gaat mij er ook meer om dat de ouders hun kinderen er tenminste op wijzen dat ze beleefd moeten zijn, ook al komt het er ter plekke niet altijd helemaal goed uit. Mijn zoontje "vergeet" het ook wel eens in een winkel bvb, maar ik sta er dan wel naast om hem even te "corrigeren". Dat heet inderdaad opvoeden. :p

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ah oké, is al goed ;). Ik voelde me wel een beetje (veel) aangevallen omdat Eva het dus regelmatig niet zegt, maar wij er wel op hameren. Ik hoop dus niet dat mensen dan meteen denken dat wij haar niet goed opvoeden, maar goed, ze horen mij natuurlijk wel zeggen dat ze dankjewel moet zeggen en als Eva dat niet doet zeggen ze vaak wel van, is wel goed hoor :).
    Eva vraagt wel bij de drogist hier als we naar de kassa staan om een snoepje, ze weet nu eenmaal dat die daar staan ;). Net als een plakje worst bij de supermarkt. Ik zeg dan altijd tegen haar dat ze moet wachten tot iemand het vraagt en dat ze er niet zelf om moet vragen. Bij de drogist vragen ze het altijd wel, want daar moet je natuurlijk altijd bij de kassa betalen. Maar bij de vleesafdeling hebben ze het ook wel eens druk natuurlijk en vragen ze het niet en dan krijgt Eva dus ook niets. Vind ik wel heel fijn, want zo leert ze dus wel dat ze niet overal altijd maar krijgt wat ze wil.

Maar je hebt helemaal gelijk dat kinderen tegenwoordig vaak onbeschoft zijn, maar dat zijn de ouders dan vaak ook ;). Laatst in de supermarkt pakte een kindje (van een jaar of 2,5) een stokbrood, nam er een hap van en gooide het op de grond. Moeder raapte het op en zette het zo weer terug, zei ook niets tegen haar kindje. Gelukkig zei Eva er wat van tegen mij ;), zodat ik Eva even fijn kon vertellen dat dat inderdaad niet de bedoeling was. Ik hoop dat die moeder er de volgende keer iets mee doet ;).

Share This Page