Geven jullie 'onbeperkt' fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door kiddie, 10 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Mijn dochter vindt momenteel mandarijn heerlijk, appel ook wel. Maar de mandarijn heeft ze echt in mum van tijd op. Hoe verstandig doe ik er nou aan om nog meer aan te bieden?Fruit is natuurlijk gezond en koek heb ik liever ook niet te veel. Gewoon meer geven of het bij 1 laten?

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Ik geef Beau standaard zo'n 200 gram fruit...soms iets meer, soms iets minder.

3. kiddie

kiddie Niet meer actief

Maar wat is een mandarijn dan, hoe 'meet' je dat?

4. adi

adi Niet meer actief

Hier krijgen ze 2 stuks fruit in de ochtend, en 's middags nog vaak rozijntjes of een banaan oid.
    Ik zou het lekker geven joh. 'onbeperkt' is natuurlijk een gevaarlijk woord, een kindje van 10 maanden moet geen kilo fruit eten op een dag, maar 2 mandarijntjes en een appel is prima.

5. kiddie

kiddie Niet meer actief

@Adi, daarom staat onbeperkt ook tussen aanhalingstekens :p

Maar bedankt, het kan dus best.

6. tulip

tulip Niet meer actief

Ik werk op een kdv en wij hadden laatst een cursus over gezond eten. We wilden het voedingsbeleid van ons kdv onder de loep nemen nl. Toen heb ik aan de dietiste van de GGD die vraag ook gesteld omdat mijn dochter echt fruit verslindt en er toch wel wat suikers inzitten.
    Haar antwoord:
    Een mandarijntje telt voor een half stuk, dus 2 mandarijntjes is 1 stuk. Ze mogen ongeveer 4 stuks fruit als maximum qua fruit. En dan niet omdat fruit ongezond is, maar meer qua suikers. Dus als ze daar niet overheen gaat zou ik mij geen zorgen maken.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik vind 2 stuks per dag wel de max (van appel/peer/mandarijn/kiwi/etc). Ook omdat het flinke tussendoortjes zijn, dan is ze er snel vol van. Toevallig hier vanmiddag om 4 uur nog aan het fruit begonnen (waren het de rest van de dag vergeten) en toen heb ik geen hele peer meer gegeven, maar 3/4. Anders eet ze 's avonds bij het avondeten helemaal niks meer. Dus ik verdeel het een beetje. Een andere keer heeft ze om 9 uur 's ochtends alweer zin in iets, en eet ze zo 2 mandarijnen weg. Prima!

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou persoonlijk niet meer dan 2 stuks fruit geven. Dat is ook echt het advies. In fruit zit namelijk heel veel suiker (in fruitsap zit bijvoorbeeld bijna net zoveel suiker als in glas cola ;) - sinaasappelsap = 9 gram, cola = 11 gram, appel = 11,8 gram (!)). en ook de zuren zijn niet goed voor het gebit.

Natuurlijk is het wel een beter tussendoortje dan snoep, maar je kan ook stukjes komkommer, kleine tomaatjes, parika, soepstengel, handje ongezouten nootjes ed geven ...

Mijn lief had laatst een gezondheidsconsult, alles prima, alleen at hij 'te veel fruit' (suikers). Hij drinkt sochtends verse jus (2 sinaas en halve grapefruit) en dan nog 2-4 stuks fruit.

9. adi

adi Niet meer actief

Maar je kunt de suikers in fruit toch niet vergelijken met cola en andere rotzooi? Een kind (en elk mens) heeft suikers nodig, alleen dan de natuurlijke suikers, lijkt me alleen maar gezond.
    En als het eten van fruit beperkt wordt tot enkele momenten per dag (onafhankelijk van hoeveelheid) is dat ook geen aanval op het gebit.

Maar wat Tulip zegt, heb ik ook ergens gehoord.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Maximaal 4 stuks... zoonlief is een echte fruitjunk. Fruit is prima en gezond maar ook zuur en veel suikers. 4 stuks vind ik hier dus het maximum. Een stuk fruit kan je trouwens ook niet vergelijken met een glas sap...

minimaal 1 (bijvoorkeur 2 stuks) en maximaal 4 is het advies EN niet teveel bananen en mango (stikt echt van de suiker!)

11. tulip

tulip Niet meer actief

dit heeft ze mij idd ook geadviseerd. Buiten wat ik hierboven schreef.

12. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Misschien een domme vraag, maar hoeveel banaan en mango zou een kindje dan mogen krijgen in de week? Mijn ventje eet veel fruit (veel mandarijn, peer, kiwi, etc.), ongeveer 2x per week een banaantje en af en toe 2 daagjes achter elkaar 1x een portie mango (het moet dan op, dus dan maar achter elkaar).
    Dat lijkt me niet teveel, toch?
    Hij eet in totaal ongeveer 2-3 stuks fruit per dag.

13. kiddie

kiddie Niet meer actief

Oke dames ik ga met een gerust hart nog een mandarijntje geven.

Maar @MM, volgens mij zijn fruitsuikers niet verkeerd toch?

14. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Niet te veel mango?? Goed dat ik dat weet. Daar is mijn kleine man gek op.
    Maar op mandarijnen ook dus die ga ik maar vaker geven ;)

15. tulip

tulip Niet meer actief

nee hoor, maar je moet geen 3 bananen op een dag geven. Sowieso ook niet best voor de stoelgang.;)

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Over die bananen: mijn zoontje is er gek op. Laatst had ie 2 bananen op een dag gegeten.En aangezien hij ook 4/5 poepluiers per dag heeft ben ik niet bang voor obstipatie. sterker nog: Hij had eens een keer een "normale" poepluier ( meestal breiig).
    Is het erg ongezond om 2 bananen per dag te geven? Vlgs mij zit er ook veel suiker en kalium in??
    Daarnaast is mn zoontje ook gek op appel en mandarijn. Van de mandarijn eet ie er ook vaak 2 per dag ( naast een banaan of appel). Hier komen we dus soms wel op 3, meestal 2 stuks per dag.

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#17 zogelukkig, 12 nov 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2010
    Toen ik ooit op dieet moest en snel veel moest afvallen, moest ik echt minderen met fruit. "Mager" fruit (ja, klinkt stom he!) daar mocht ik 2 stuks per dag van, dus een appel of sinaasappel of mandarijnen of kiwi of grapefruit, zoiets.
    Bananen en druiven mocht ik niet ivm de vele fruitsuikers.

Fruit is natuurlijk gezond vanwege de vitamines en de vezels (veel beter dan sap) maar het bevat natuurlijk wel suikers, al zijn het natuurlijke. Deze zetten ook aan en zijn ook slecht voor de tandjes, zo is het wel, maar fruit is 1 eetmoment en dus iets anders dan de hele dag aan een tuit sap lurken. Gewoon 2x per dag tandenpoetsen.
    Maar een handvol pinda's zet ook aan, het is maar net hoe je het bekijkt.

Mijn zoontje krijgt geen suiker en koek, maar krijgt meestal wel 3 stuks fruit per dag, waaronder altijd een kleine rijpe banaan (stopt niet) en een kiwi (vanwege de vit. C, sinaasappel en mandarijn gaan niet goed) en dan nog een appel/peer/stuk mango (geen hele!), net wat er op de schaal ligt.

Grammen koolhydraten per 100 gram:

grapefruit 7
    kiwi 9
    mandarijn 10
    sinaasappel 11
    appel 12
    peer 12
    mango 14
    druiven 16
    banaan 20

rozijnen 65

18. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hanteren de stelregel: fruit mag altijd.
    Natuurlijk niet meteen voor onze jongedame (8maanden) omdat die nog moet wennen aan een aantal soorten, maar vanaf ongeveer een jaar mogen ze bij ons fruit eten zoveel als ze willen. In mijn ervaring wordt dat echt niet meer dan de max 4 stuks die hier worden genoemd.

Onze oudste vindt fruit erg lekker, en bijvoorbeeld frambozen en bosbessen vindt hij lekkerder dan koek of snoep. Prima, ik ga dat niet afremmen.
    Het enige wat we wel beperken is banaan, daar mag hij er niet meer dan 1 per dag van, omdat hij heel soms wat neiging tot verstopping heeft.

Met mango moeten we ook wat voorzichtig zijn, maar dat is omdat hij allergisch is voor cashew en pistache, en dat is schijnbaar familie van mango (bizar he, nooit geweten..) en het zou kunnen dat hij daar ook een overgevoeligheid voor gaat ontwikkelen als we hem dat te veel laten eten.

19. fafje

fafje Niet meer actief

volgens mij moet je gewoon uitkijken voor de hoeveelheid zuur voor de tandjes en suikers kan je compenseren door andere tussendoortjes zonder suikers te geven...

van teveel bananen weet ik ook

maar 4 stuks fruit is toch best veel..als je kindje nog meer te eten heeft op een dag

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je kind verder geen koekjes e.d. eet en fruit zit bij ons bijvoorbeeld door de pap of muesli of als toetje (in de yoghurt of kwark)... dan kan je het wel halen hoor.

Deel Deze Pagina