Over een maandje is onze kleine man 6 maanden en vraag me dan af hoe het gaat met : - flesvoeding: stap je over op het moment dat hij 6 maanden ( langzaam aan) of moet ik eerder beginnen met mixen zodat hij met 6maanden op die voeding zit? - groente en fruit: kan ik gewoon overstappen op die potjes voor 6 maanden of hoe gaat dat anders? Ik neem aan dat hij zo'n potje niet gelijk helemaal krijgt? Tycho krijgt op het moment 5 voedingen van 150+5 en een potje groenten en een potje fruit. En gaat er dan nog een fles af, want dan kom ik in de knoei denk ik met die flessen omdat hij nu nog steeds 5 flessen krijgt.... Sorry hoor, ik denk ver vooruit Is er iemand die me kan helpen? Liefs sassie
- Als je overstapt op voeding nr.2 zit je aan max van 800cc en moet er inderdaad een fles eraf. Je kunt dit overigens langzaam opbouwen, hij HOEFT niet METEEN met 6mnd over op nr.2 Als het 2 weken later wordt is het ook geen ramp. Wij hebben in het begin nr1 en 2 gemengd, maar veel moeders stappen in 1x over. - Krijgt hij tot nu toe alleen groente hapjes? De 6-maanden potjes zijn namelijk een beetje verraadelijk. Daar zit meteen vlees, vis, aardappel, rijst, granen en van alles nog wat bij. Ik vond het zelf een behoorlijk grote stap om in 1x allemaal te introduceren. Wij hebben toen paar keer van die 'vegetarische' 6-maanden potjes gegeven, zelf groente en aardappel gemixd, of 4-mnd potje gemixd met aardappel. Wij hebben zelf pas vanaf 7mnd echt vlees, granen e.d. geintroduceerd. Dit werd ook geadviseerd door het CB.
Ben gewoon in 1 x overgestapt naar nummer twee, en qua potjes weet ik niet omdat ik zelf maak... Maar qua fles zou je nu niet al op 4 over kunnen aangezien je ook al twee extra voedmomenten hebt met groente en fruit? Hier zaten we op 4 x 180 met sochtends fruit en einde middag groente
Hey adi, ik denk dat ik maar ga mixen. Zo overstappen geeft denk ik problemen. Ga ik dan wel naar 800 ml toe gelijk of kan ik blijven geven wat ik nu geeft tot ik volledig op nummer 2 zit? En nu krijgt hij indd alleen de 4mnden potjes, fruit en groente. Vond het ook al ineens zo'n overstap. Eerst 1smaak en dan ineens groente en vlees enz enz... @Babebabe: ik heb dat geprobeerd 4flessen maar hij werd dan toch wakker voor een fles 's en met een speentje neemt hij geen genoegen. Dus daar moet ik nog wat op bedenken, misschien dat hij over een maandje wel zonder die late fles kan.
Ik zou inderdaad proberen om de flessen omhoog te krijgen voordat je echt verder gaat met de bijvoeding
ben ik het mee eens, wij zaten hier op 4 flessen van 180+6 en nu al op 3 van 210+7 omdat ze het zelf liet staan maar denk dat voor jou 180+6 zeker het proberen waard is zodra je overstapt naar nr.2 kan je echt niet dezelfde hoeveelheid blijven geven..
Ik ben voorstander van eerder dan 6 maanden beginnen met groentenhapje (met FV) omdat dan de overstap niet zo groot is. Ineens van alleen fles naar fruit en een warme maaltijd is nogal wat. Zou dus beginnen met groentenhapjes (vanaf 4 mnd) en dan rustig aan et 6 mnd maaltijden. Ik maak het zelf, dan heb je ook zelf in de hand wat er in gaat.
over die flessen van 180+6... Die kreeg hij eerst maar op een gegeven moment ging hij die uitspugen, waarschijnlijk omdat het teveel was voor hem. Op advies van de HA ben ik naar flessen van 150+5 gegaan. Dus beter om te stoppen met bijvoeden tot hij die groetere flessen wel opkan?? liefs
Waarom zou dat een grote overgang moeten zijn, je kunt toch eerst met groenten beginnen en als dat goed gaat fruit erbij. Je hoeft heus niet op de dag dat hij 6 maanden is meteen een hele bak fruit en groente te geven.
Ben ik het niet mee eens hoor. Mijn dochter krijgt ook FV een ik ben pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden. Eerst groente en toen ze 3 soorten groente goed at, ben ik fruit gaan introduceren. Toen ze nog de nr. 1 voeding kreeg zat ze op 4 flessen van 210+7, nu krijgt ze er 4 van 180+6. Ik heb overigens wel het idee dat de nr. 2 voeding ook wat meer vult dan de nr. 1. Net wat Eylem zegt, je hoeft echt niet van de ene op de andere dag groente én fruit én pap én én én te gaan geven. Gewoon rustig opbouwen. Heb ik ook gedaan en gaat super.
@ TS: Als je met 6 maanden wil gaan beginnen met bijvoeden, kan je ook tijdens het opbouwen van de bijvoeding nog de voeding nr. 1 blijven geven. Als je zoontje dan op een gegeven moment wat meer gaat eten (en bij mijn dochter ging dat best snel), kan je overstappen op voeding 2 en een fles weg gaan laten. Je schema kan er dan bijv. zo uit komen te zien: 08.00 180+6 10.00 fruit 12.00 180+6 16.00 180+6 18.00 groente 20.00 180+6 Dit is ook zo ongeveer het schema van mijn dochter op het moment. Alleen krijgt zij sinds deze week als ontbijt een papfles.
Als je inderdaad gewoon rustig opbouwd is het ook goed. Hoor soms dat ze dan ineens alles tegelijk moeten en dat vind ik zo raar.
Dames, TS is AL lang begonnen met bijvoeden, dat staat gewoon in haar openingspost. TS: je kunt even kijken hoe die reageert als je de avondfles (die van 20.00uur) als eerste overzet naar nr2, die vult namelijk meer. En dan 180/6 aanbiedt. Misschien dat dat beter gaat en dat ie niet 's nachts komt. Als ie bijvoorbeeld om 05.00uur komt, kun je dat als ochtendfles meetellen en dan ook 180/6 aanbieden. Daarna geef je geen fles meer maar rond 9.00uur zijn fruithapje. Zo kun je langzaam overstappen van 5 naar 4 flessen.
Aanvulling: ik kan me herinneren dat Diyana ook 's nachts kwam toen we overgestapt waren naar 4 flessen. Ik heb toen als richtlijn 800cc melk aangehouden en dat maar anders verdeeld over de dag. Ze kreeg dan 's nachts een klein flesje om het te kunnen overbruggen, en tussen de middag dan bijv. iets minder. Dit heeft overigens maar even geduurd.
Het schema van Tycho is op het moment: 7:00 150+5 9:15 / 9:30 fruit 11:00 150+5 15:00 150+5 17:30 /18:00 groente 23:00 150+5 Ik ben met 4 maanden fruit gaan doen en met 5 maanden groente. Hij kreeg daarbij eerst 5 flessen van 180+6. Ik heb toen geprobeerd de laatste fles weg te halen maar hij werd gewoon wakker voor zn fles ( om middernacht of 01:00uur) en hij wilde hem ook echt hebben, dus met een speentje nam hij geen genoegen. De HA adviseerde toen om 5 flessen van 150+5 te geven zodat hij wel minder krijgt maar dus wel 5 flessen. Met flessen van 180+6 spuugt hij erg veel. Ook een reden van de HA om 150+5 te geven. liefs