Geven jullie ongevraagd je mening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zomerrr, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik geef ongevraagd mijn mening

1. Ja

2. Nee

3. Ligt aan de situatie

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Het valt mijnde laatste tijd best vaak op dat er bepaalde mensen hun mening geven zonder dat ik die gevraagd heb;)

Voorbeeld:
    Ik ben in verwachting van twee meisjes en ik hoor dagelijks van iedereen wat ik daar wel niet van moet vinden dat we "weer" twee meiden verwachten.

Ik vind het best brutaal dat mensen zoiets voor een ander kunnen denken en zeggen.

Zijn er hier mensen ook op het forum die dit doen:)

2. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Nee niet dat soort dingen in iedergeval. Al zou ik heus wel eens iets er uit flappen wat ik niet zo bedoel.

Hier ook trouwens steeds : ah wat jammer geen meisje voor jou maar wéér een jongen. En dan vooral dat toontje. Bloed irritant

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier reageren mensen overdreven enthousiast nu we een dochter krijgen, ik had echt net zo blij geweest met een zoon.

Op het werk geef ik dan weer wel mijn mening als ik iets een slecht idee vind, ook al is de klant nog zo overtuigd van zijn gelijk. Daar word ik tenslotte voor betaald.

Het hangt dus af van de situatie.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, in ieder geval niet in een 'onveranderlijke' situatie. Ik bedoel: zelfs al zou je het willen, kun je nog het geslacht van je kind niet veranderen. (Althans, niet voor de geboorte ;)) Bovendien vind ik dat ook iets wat de ouders aan gaat en niet mij. Dus nee, daar geef ik geen mening over. En als ik het gevoel heb er iets over te zeggen, zou dat eerder een beetje neutraal positief zijn. Ik zeg gerust tegen de ene aanstaande moeder "Wat leuk, een gezin vol jongens" en tegen de ander "Wat leuk, van alles wat." En dat is ook zo, ik vind alle mogelijkheden 'leuk'.

Ik probeer niet te snel advies te geven. Die neiging heb ik wel, dus ik moet nogal eens op mijn tong bijten. ;) Maar het gaat me steeds beter af. Op mijn werk noemen we dit soort reacties "oma's". Waarbij OMA staat voor Ongevraagde Meningen en Adviezen. Dus daar roep ik geregeld: wil je een oma? Dan is het alsnog aan de ander om ja of nee te zeggen. En dan wordt het een "MA" en dat mag wel. :D

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Als ik je onderschrift zie, ben ik ook geneigd te denken: "wat fijn zeg, een tweeling erbij, wat een rijkdom." Of: "wat gezellig, allemaal meiden!" Dat is mijn eerlijke eerste reactie. Is er veel mis mee om die te horen?
    Ik geef wat dat betreft misschien snel mijn mening, maar ik ben denk ik vrij positief ingesteld. Een eventuele negatieve mening houd ik voor me. Dat zouden wat mij betreft meer mensen mogen doen.
    Ik denk dat vrijwel iedereen overal wel een mening over heeft. Tijdens mijn zwangerschap zat ik er ook niet altijd op te wachten.
    Mij lijkt qua samenstelling alles wel leuk.

Heb per ongeluk ja gestemd. Moest de laatste optie zijn :)

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik ben nogal een flapuit, dus ja, ik ben bang dat ik wel ongevraagd mijn mening geef :$ Maar ik doe al jaren mijn best om mijn flapuit-zijn wat te verminderen, en het gaat steeds beter :D Heb daarom toch 'ligt aan de situatie' gezegd.

Als je met iemand in gesprek bent over je zwangerschap vind ik het overigens niet gek dat iemand dergelijke 'luchtige' meningen deelt. Wat moet je anders zeggen als je met iemand over diens zwangerschap praat? Helemaal niets? Is het gesprek ook snel voorbij :eek: Natuurlijk ga je dan met algemeenheden strooien, als 'goh zal wel zwaar zijn, een tweeling', of 'wat leuk, een meisje, dan heb je van elk 'een'.

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ligt aan de situatie. Op het werk wel en bij mensen die me heel dierbaar zijn ook wel in sommige gevallen. Bij vreemden of kennissen probeer ik het niet te doen. Omdat ik het inderdaad heel erg vervelend vond dat iedereen zei dat we nu toch zeker wel hoopten op een meisje...

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Is flapuit@@@.

Via interesse geef ik toch vaak onbewust advies. Zit zo in mijn gebakken.

Oplossing zoeken voor andere is mijn 2 de naam.

Ook wel betweter...

Het rare is..... als men een probleem heeft vragen ze c mij toch vaak raad op een of andere manier. Kan ik voor andere snel oplossingen bedenken.

Dus ook ongevraagd advies..

9. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Nee zo'n reactie is prima maar om terug te komen op mijn voorbeeld krijg ik ongevraagde meningen met:
    - Hadden jullie na alle ellende het niet bij 2 kinderen moeten houden?
    Een tweelingzwangerschap brengt nog maar risico's met zich mee.
    - Weer twee meiden? Jemig... zal je man blij mee zijn etc.

10. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Haha wat leuk het "oma" en ma systeem"

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Nee ik ben irl een stil persoon wat zich het liefst op de achtergrond houdt.
    Met u voorbeeld zou ik niet snel een mening geven. Je feliciteren en aah leuk enz,...

12. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Nee nooit, want omgekeerd vind ik dat meestal bloedirritant.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Zoals je m hier neer zet heeft dat in mijn ogen niet te maken met het hebben van een mening. Ik snap je gevoel overigens wel hoor. Ik lees m namelijk zo dat mensen zich afvragen hoe jij het ervaart dat je weer 2 meiden krijgt, zonder verdere bij bedoelingen.

Ze vinden namelijk niet dat je een jongen had moeten krijgen. Soms zijn mensen gewoon nieuwsgierig hoe iemand bepaalde dingen ervaart en daar vragen ze dan naar. Dat staat in mijn beleving los van een mening, ze stellen namelijk een vraag en vragen om jouw mening.

Deel Deze Pagina