Geven jullie vitamine D bij?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lintjezuur, 3 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Jingels: ik weet het verhaal nog ja ;)

    Ik was toevallig vandaag bij het CB en ze vroegen erna of ik het gaf. Ik zei: niet meer. De vp vroeg waarom niet: vergeten of bewust niet geven. Ik zei beide eigenlijk. Ik moest me er maar eens in gaan verdiepen zei ze waarom ik het niet zou willen geven, dan vond ze het prima. Als ik het niet gaf omdat ik het vergat dan zat ze er meer bovenop zei ze. Ik was de moeder en ik moest het weten, moest alleen wel weten waar ik mee bezig was en niet zomaar iets doen. Ik heb idd het verhaal op bv.com gelezen en ook het boek van Stefan Kleintjes. De vp van het CB liet me het dus helemaal zelf weten, ze zei alleen wel dat het advies niet voor niets was.

    Jingels mischien weet jij dit (of iemand anders )? Waar wordt het precies van gemaakt. Is de olie waar de vitamine in is opgelost erg bewerkt of allergeen e.d. ?
     
  2. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nemo ik heb iig op die flesjes zelf gelezen dat ze arachide-olie als basis hadden... nou heeft mijn man een heftige pinda-allergie dus die vielen meteen af (echt heel raar dat je uitgerekend arachide-olie als basis neemt maar goed misschien is daar een hele goede reden voor?).
    Heb 1 flesje op waterbasis leeggemaakt maar nu ik er meer over gelezen heb, geef ik dus niet meer.
     
  3. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Arachidesolie: spotgoedkoop dus dat is de reden.
    Vit D is een vitamine die in het lichaam in het vet wordt opgeslagen. Het is een in-vet-oplosbare vitamine. Zo is het ons op de opleiding geleerd.
    Arachidesolie is een zoete olie en bij mijn weten volkomen natuurlijk (je kan er bijv. ook aardappels in bakken) en wordt gewonnen uit aardnoten.
     
  4. Littlebird

    6 dec 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Ik heb ook alle aangehaalde artikelen gelezen en was er eigenlijk ook min of meer mee gestopt tot er bij onze kleine man wat afwijkingen aan zijn gewrichten ontdekt zijn. In eerste instantie werd gedacht aan vitamine D tekort (oh wat voelde ik me toen een slechte moeder), maar dat is het in elk geval niet. (wat het wel is weten ze ook nog niet) Maar ik ben wel weer begonnen met geven en daar nu ook een stuk trouwer in.
     
  5. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Heb even wat gelezen en vind inderdaad dat je er wel goed over moet nadenken of het voor jouw kindje nodig is. Dat is natuurlijk voor heel veel mensen best moeilijk te bepalen, wel raar dus dat bij zon advies om Vit D te geven niet wat meer info gegeven wordt. Ik denk altijd sowieso wel logisch na voor ik iets doe en daarom geef ik het ook meestal en heel soms niet als ik weet dat Jonathan veel in de zon is geweest. Maar hier moest ik even heel hard bij fronsen hoor:

    "Voor een moeder die gewend is vitamine D aan haar baby te geven en daarmee niet meer exclusief borstvoeding geeft, maar bijna exclusief, kan de stap om andere druppels, medicijnen, thee, ander voedsel inclusief kunstmatige zuigelingenvoeding te geven, verkleind zijn. Dit kan bij elkaar de tijdsduur van volledige borstvoeding beinvloeden, of de totale tijdsuur van de borstvoedingsperiode. Sommige moeders zullen, indien zij de vitamine suppletie strikt willen uitvoeren, maar het gebruik van druppels te ingewikkeld vinden, overstappen op kunstmatige zuigelingenvoeding."

    dus dat is een reden om geen vitamine D te geven?Dit is echt ontzettend krom! haha, ik moet altijd erg lachen om die term maar dit is echt borstvoedingsmaffia ;)
     
  6. Allahinkulu

    Allahinkulu Fanatiek lid

    16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik vergeet het vaak.. :oops: ik doe het dus wanneer het in me op komt..
    maar ze vindt de druppeltjes die ik uit nl heb van davitamon heeerrrrlijk :)
     
  7. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik denk op zich wel hetzelfde als jij, doordat wij meer binnen zitten hebben we meer vit D nodig. daarom ga ik ook bewust om met het buiten zijn van mijn kinderen mbt het niet geven van vit D.
    Mijn instelling is dus dat ze geen vit D nodig hebben als ze voldoenden buiten zijn (en daarbij houd ik minimaal een half uur per dag aan, maar meestal is het zeker een uur per dag dat ze buiten zijn)
     
  8. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Pindaolie bevat geen allergenen meer. Alle eiwtten zijn eruit geafineerd. Dit geldt zeker voor pindaolie voor medisch gebruik, als een restaurant zegt te frituren met pinda olie zou ik wat voorzichtiger zijn. Maar vit K druppels opgelost in pinda olie zijn wel veilig zelfs voor mensen die een ernstige pinda allergie hebben.
    Onze oudste dochter heeft bijv een pinda allergie maar heeft nooit gereageerd op de vit K druppels. De jongste kreeg geen druppels toen ik wist waarom men die drupels zijn gaan voorschrijven.
     
  9. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik vergeet het altijd :oops:
     
  10. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    oh, nog een grappig verhaal over de Vit K trouwens. Ik ging dat destijds halen bij de Kruidvat maar zag t niet staan en dus vroeg ik het even aan een medewerkster. Die zei: Vit K, nooi van gehoord! Ja, zei ik, dat wordt geadviseerd als babies borstvoeding krijgen. Nou, zei ze, dat is nergens voor nodig hoor! Mijn kinderen kregen ook alleen borstvoeding, daar moet je geen vitamines bij geven hoor! Goed he, een Kruidvat MET gratis advies ;) Ik heb het dus maar bij een andere drogist gehaald...
     
  11. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    D bedoel je zeker? Maakt vast niet uit... Maar goed dat wist ik niet! Leerzaam!

    Waarom houd je een half uur aan Bumbaloe?
     
  12. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    Mooi artikel...... en die laatste alinea.... :rolleyes: :) tja...... wel erg kort door de bocht volgens mij..... idd heb ook een hekel aan het woord, maar hier vind ik het wel gepast ;) : de borstvoedingsmoedermafia, Geke je hebt helemaal gelijk!

    Raar trouwens dat er zoveel verschillende adviezen worden gegeven... ik zat zelf ook te dubben of ik het wel zou geven, maar met onze kinderarts over gehad en die adviseerde het wel... dus doe ik het wel. Ik zou me later heel schuldig voelen als er iets zou zijn wat hierdoor voorkomen had kunnen worden....

    Hoe zit het trouwens met vit K? Hebben jullie dat wel gegeven?
     
  13. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    Hoe lang moet je trouwens die vit d en vit k geven?
    Ik durf het ook wel eens te vergeten om te geven hoor.
     
  14. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Vitamine K is naar mijn inzicht echt een ander verhaal. Babies tot 3 maanden hebben een nog niet goed functionerend stollingsmechanisme.
    Dit heeft o.a. ook met de lever te maken die pas met 3 maanden goed enzymen kan splitsen.
    In mijn optiek is vitamine K volkomen verantwoord.
    Vitamine K geef je vanaf dag 8 t/m 3 maanden.
    Vitamine D kan je heel lang geven.
    Ik denk dat als Jelte geen BV meer krijgt bijvoorbeeld met anderhalf jaar ofzo, ik noem maar wat, ik hem dan meteen op de multivitamine zet!
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Oh, ik had ook al zo'n geweldig licht achter de kassa bij het Kruidvat. Sta ik daar met Otrivin babyneusspray. Zegt ze 'bent u bekend met het gebruik van dit product of kan ik u informatie geven'? Ik zeg, nou, alleen met neusspray voor eigen gebruik, niet voor de baby, zeg maar wat ik weten moet'. Zegt ze 'och, eigenlijk spreekt het gebruik gewoon voor zich'... :(

    Gebruik zelf wel die vitamine D, zowel voor mezelf als voor mijn dochtertje.
     
  16. senna1979

    senna1979 Fanatiek lid

    3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Ik heb de eerste drie maanden vitamine k gegeven en ik geef nu nog vitamine D (ik geef nog borstvoeding).

    Groetjes Senna
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik geef niks... wij komen veel en vaak buiten. Misschien dat ik het wel geef als we veel binnen zouden zijn maar we zijn eigenlijk echte buitenmensen, zowel met goed als met slecht weer.
     
  18. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Het klopt wat je hier zegt. Maar vit K zit dus voldoende in moedermelk. Behalve als de moeder een te kort aan vit K heeft en dat komt dus bijna nooit voor. Zeker niet als je gezond en gevarieerd eet.
    Het advies om vit K aan babies te geven komt omdat er 10 babies per jaar inwendige bloedingen kregen tgv vit K te kort. Het waren borstgevoede babies, maar er is niet onderzocht waarom ze dat tekort hadden.
     
  19. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik vond dat stukje idd ook wel heeeel ver gaan. Ik geef geen vitamine D maar als je zo denkt als de schrijver van de stukje geef ik nog geen volledige bv. Ons kindje gaat wel eens met ons onder de douche en krijgt dan ook wel eens wat water binnen. Hm zou dat nu ook een reden zijn om naar de kv te grijpen ? Omdat ons kindje toch al water binnen krijgt ? Hhaha. Is idd bijna bvmaffia.
     

Deel Deze Pagina