Vraag over Sociale Huurwoning, waar inkomen niet voldoet

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaSaaf, 30 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSaaf

MamaSaaf Actief lid

19 feb 2010
    141
    5
    18
    Nederland
    Hallo dames,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan wat informatie hierover. HEt zit namelijk zo:

We hebben op een sociale huurwoning gereageerd met een inkomenseis van 29.900 bij een meerpersoonshuishouden. Dus het gezamenlijk inkomen moet vanaf 29.900 zijn. huishoudgrootte is minimaal 3 tot 5 personen.

Huishoudgrootte daar voldoen we wel aan (zijn met 4 personen), inkomen niet. Maar we hebben het huis wel toegewezen gekregen, ondanks ons te lage inkomen (we zitten er niet ver onder). Dit inkomen is gewoon bekend in het systeem en alsnog is de woning toegewezen.

Nou heb ik begrepen dat het systeem niet zomaar een woning toewijst, blijkbaar is het huis toegewezen omdat het aantal personen in het huishouden wel klopt.
    Een vriendin van mn zus heeft in hetzelfde soort situatie gezeten (inkomen was te laag maar aantal personen huishouden klopte wel) en zei heeft de woning wel gehad.

Hoop dat mijn vraagstuk duidelijk is.:) Wie weet hier meer over en kan mij hier meer over vertellen?

2. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Tja, ik weet natuurlijk niet hoe het precies zit, maar bij ons is het zo dat als je niet aan de inkomenseis voldoet, je dan de woning niet definitief krijgt toegewezen. Heb je de woning alleen voorlopog toegewezen gekregen of ook al definitief?

Als je hem al definitief hebt toegewezen gekregen en je hebt zelf alles naar eer en geweten ingevuld is er toch niets aan de hand lijkt me? Zou alleen wel even kijken of deze huur voo rjullie op te brengen is. Er zit niet voor niets meestal een inkomensgrens op. Ook even kijken of je niet buiten de boot voor huurtoeslag valt.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Geen idee, maar toegewezen is toegewezen toch?
    Misschien hebben wel meer mensen gereageerd die niet aan de eisen voldoen, en waren jullie de beste kanidaten.
    Jullie kunnen de huur wel gewoon betalen?

Ik zou in iedergeval geen slapende honden wakker maken.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Is hij al definitief toe gewezen?
    Bij ons is het zo dat je langs moet komen en ze alsnog je salaris gaan checken. Kloot dit niet dan heb je pech gehad en krijg je de woning niet toe gewezen.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Even offtopic: maar wat een vage eis? Inkomen moet meer dan 29.900 zijn? Dus een gezin die 60.000-80.000 euro verdient gezamelijk mogen in een sociale huurwoning en iemand die 25.000 euro verdient moet particulier gaan huren? Dacht dat een sociale huurwoning juist was voor mensen die minder te besteden hadden?

Of zit ik nu compleet verkeerd?

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Is het toegewezen of sta je nummer 1?

Hier krijg je altijd eerst nog een gesprek met inkomenstoetsing voor je daadwerkelijk het huis aangeboden krijgt

7. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hmm ik heb wel gehoord van een max. inkomen, minimaal niet bij sociale huur... De huurprijs mag toch nooit meer dan 633 zijn dan?

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Is het niet zo dat het gezamelijk inkomen maar tot 29.000 mag zijn??

9. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Idd de inkomen grens voor dit jaar is € 34.085 ,een sociale huurwoning is juist voor mensen met een "lager" inkomen.
    Ik huur sinds kort ook een sociale huurwoning maar ik kom lang en aan niet aan de 29.900 dus snap heel die eis niet.

10. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    gaat meestal om de grotere woningen, met 4 of meer slaapkamers en groot woonkamer oppervlak. Daar moet je meer huur voor betalen en daarom zetten ze daar een minimum aan zodat ze zeker weten dat je het kunt betalen....(en geen achterstanden krijgt op gas licht water enz, zodat ze na een paar maanden zelf bot vangen...)

beetje indekken, het is en blijft een bedrijf ook de woningbouw.

en sociaal huren is toch idd max aan huurprijs...maar die moet je dan wel kunnen betalen (kleinere woningen is ook minder huur sociaal of niet)

11. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Op t moment dat je huurcontract gaat tekenen, gaan ze nog een salarischeck doen. Hadden wij ook. Ik hoop dat je kan lullen als brugman, want meestal lukt t dan nog wel haha

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat dacht ik ook ja

13. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
  14. MamaSaaf

MamaSaaf Actief lid

19 feb 2010
    141
    5
    18
    Nederland
    Hoi dames bedankt voor alle reacties.

@ Devilschase : ben vergeten erbij te zetten dat het inkomen vanaf 29.900 tm 44.800 is. Dus er zit wel een maximum inkomen aan verbonden.

Maar vind dit nog steeds een raar iets, wel zo een hoge inkomenseis, maar de huur ligt onder de maximale huurgrens voor huurtoeslag. En het is een sociale huurwoning. Daarom snap ik die inkomenseis niet.

Maar het schijnt zo te zijn dat een woningcorporatie 10% van de sociale huurwoningen mag verhuren aan mensen met een hoger inkomen. En 90% moet echt verhuurd worden aan mensen met een lager inkomen.

Overige dames: Ik heb de woning nog niet definitief toegewezen gekregen. Er komt idd nog een inkomenscheck. We zullen het zien :D.

15. MamaSaaf

MamaSaaf Actief lid

19 feb 2010
    141
    5
    18
    Nederland
    Ik zie net dat gijsje een link heeft geplaats die ik zelf ook heb gevonden. Daar had ik die regeling van 10% vandaan. Denk dus dat in dit geval die 10% regeling van toepassing is.

Deel Deze Pagina