Waar kan je je salarisstrook laten checken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pimpelmeesje, 24 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb loon en (een beetje) wajong, en ik heb het idee dat mijn werk niet zo goed weet wat ze daar mee moeten. Ik twijfel of ze de belasting wel goed berekenen en ik twijfel ook over de reiskostenvergoeding.

Waar zou je zoiets kunnen laten checken? Vakbond? Daar zou ik dan speciaal hiervoor lid van moeten worden.
    Ik werk in het onderwijs.

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.345
    17.256
    113
    Je boekhouder/accountant? Dat is mijn eerste ingeving

3. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Wat denk je dat er niet goed gaat dan?

In principe kun je op 1 plek de loonheffingskorting aanvragen. Het handigste is dat op de plek waar je het meeste verdient.

je werkgever heeft ook niks te maken met je Wajong.

Ze berekenen gewoon over je loon de heffingen ed.

4. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ja dat doen ze dus. En ik heb het bij het uwv uit staan, want ik krijg daarvan nog maar een klein beetje.
    Toch moest ik behoorlijk wat terugbetalen aan de belastingdienst dit jaar, en mijn school heeft ook minder belasting ingehouden dan vorig jaar terwijl ik evenveel verdiend heb.
    Ik heb uiteraard ook daar gevraagd hoe dit kan, maar zij geven aan dat de eindejaarsuitkering icm wajong anders is geregeld vanaf dit jaar, en kunnen mij niet verder helpen.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Je kunt een voorlopige aanslag aanvragen dan betaal je elke maand een stukje ipv 1x per jaar een groot bedrag. Lijkt erop of je vanwege je uitkwring een schaal hoger komr en dus extra moet betalen omdat beide daar natuurlijk geen rekening mee houden dat er nog andere inkomsten zijn.

6. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wordt je loonheffingskorting misschien door je werkgever én door het UWV toegepast? Dat zou kunnen verklaren dat je geld terug moet betalen. Je zou dat kunnen navragen en dan het UWV of je werkgever vragen de loonheffingskorting niet meer toe te passen.

Verder zou je kunnen kijken of er in je omgeving een wijkcentra of iets dergelijks is waar je hulp kunt krijgen. Sommige gemeentes hebben daarvoor een wijkteam. Ook kun je een belastingadviseur vragen. Je kunt de Belasting zelf ook vragen of ze kunnen uitleggen waardoor je geld moet terug betalen.

Lola1982 vindt dit leuk.
  7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik denk dat Elsie gelijk heeft. Ben belastingadviseur en heb toevallig de afgelopen maanden veel salariswerk gedaan.

Zowel je werkgever als UWV houden belasting in op basis van hun eigen gegevens over jouw totale fiscale jaarloon. Bij elkaar opgeteld kan het best zo zijn dat een deel van je inkomen uiteindelijk in een hogere schijf belast wordt, terwijl er volgens de lagere schijf belasting in wordt gehouden. Dit komt echt heel veel voor bij mensen die tegelijk inkomen uit meerdere bronnen hebben (vooral bij pensionado's met meerdere pensioenen en AOW).

Je kunt je werkgever vragen om standaard alvast wat meer belasting in te houden. Daar zijn ze niet dol op, want extra gedoe, maar ik weet dat het kan (wij doen het soms ook voor werknemers van sommige klanten).
    Of je kunt vragen of ze op je bijzondere beloningen, zoals vakantiegeld en eindejaarsuitkering extra belasting inhouden. Dat merk je dan niet zo erg. Dat kunnen ze vrij simpel doen door in het systeem je fiscale jaarloon aan te passen. Op basis van dat fiscale jaarloon wordt de in te houden loonbelasting berekend. Als dat hoger staat, dan wordt er automatisch op de bijzondere beloningen een hoger percentage ingehouden.

Deel Deze Pagina