hallo allemaal, ik ben sinds 2005 ziek, ik heb een onverklaarde lichamelijke pijnstoornis, waar ik veel depressieve klachten van heb (gehad).momenteel accepteer ik mijn situatie, maar dat heeft heel watvoeten in de aarde gehad... in oktober ben ik gestart met Prozac om me te ondersteunen bij het accepteren van mijn pijn. binnen een week vernam ik verbetering van mijn stemming. nog een poosje later voelde ik me sterk genoeg om zwanger te worden (ik heb al héél lang een kinderwens). in december ben ik weer gestopt met de Prozac en met de pil. ik heb zowat geen ontwenningsverschijnselen gehad, alleen wat vermoeider, maar dit kan ook komen van het weer oid. nu merk ik wel dat de Prozac begint uit te werken, maar ook begin ik nu wederom te twijfelen of ik een zwangerschap wel aankan. en dan straks de drukke dagen en onderbroken nachten....ik krijg altijd mer pijn als ik niet goed slaap. al die jaren is mijn gevoel sterker geweest dan mijn lichamelijke beperkingen, maar als ik er puur verstandelijk naar kijk, weet ik het niet goed. groot voordeel is, dat de hulptroepen straks klaarstaan om ons te helpen. zijn er meer mensen met dit probleem? groetjes Roeska
Ik wil je ook veel sterkte wensen. Op zich is twijfelen niet zo heel gek dat had ik bij mn eerste zwangerschap ook..... kan ik dit wel, wil ik dit wel etc. etc. Ik ben een reuze twijfelaar van mezelf. Maar het is gelukkig allemaal goed gekomen. Ik ben zelf geen voorstander van onnodig pillen slikken maar kan je niet aan je huisarts vragen of je een ander antidepressivum mag slikken als het toch echt niet zonder gaat? Sterkte!
Iemand uit mijn familie heeft o.a. een persoonlijkheids stoornis, slikte daar seroxat voor. Enorme kinderwens altijd al en heeft de seroxat afgebouwd. Nu is ze zwanger, maar nu komt haar oude gedrag naar boven. Dus gaat ze naar een speciale poli in het ziekenhuis om hier een alternatief medicijn voor te vinden. Ik zou eens informeren bij je huisarts/ziekenhuis.
bedankt voor jullie reacties ik heb bij de huisarts gevraagd wat het veiligst was om te doen qua antidepressiva. met Prozac zijn de meeste onderzoeken gedaan en daar is dus het meest over bekend. de ha raadde me aan om af te bouwen, zo snel mogelijk zwanger worden (dan heb ik nog profijt van de prozac) en dan na de bevaling weer beginnen met de prozac. hij zei ook, het liefst natuurlijk geen medicatie, maar als het écht niet anders kan, dan kan ik weer gaan slikken. het schijnt dat als je erg depressief bent tijdens de zwangerschap, dat ook schadelijk kan zijn. maar ik merk wel dat de meningen verdeeld zijn onder de medici over het gebruik van Prozac tijdens de zwangerschap. de arts die het me voorschreef zei dat het helemaal geen kwaad kon en dat het absoluut veilig was. mijn huisarts zei toch weer van niet. nou ja, ik vertrouw mijn huisarts en ga van hem uit. ik kijk het zo lang mogelijk aan. gata het echt niet, dan ga ik weer overleggen met de ha. vooralsnog gaat het nog redelijk goed, alleen twijfels... @Manon, als je iets meer weet over je zus, wil je me dat dan laten weten? groetjes Roeska
nog even weer! ik ben inderdaad ook geen voorstander van antidepressiva. toen ik net ziek werd, heb ik allerlei antidepressiva's gehad, maar ik merkte niet echt effect. toen ik er mee gestopt was, heb ik gezegd 'nooit weer ivm met kinderen'. maar ik heb een interne behandeling gevolgd in een kliniek, waar ze je leren om tegaan met je beperkingen en je pijn, en daar noemden ze het toch weer. na heel veel uitzoeken en nadenken heb ik toch besloten het te proberen en dan degene die het meest veilig is (lees: waar het meeste over bekend is). ik ben er mee gestart en binnen een paar weken voelde ik ze zo goed! kinderlijk blij! zo heb ik me in jaren niet gevoeld. het heeft me geholpen om alles beter aan te kunnen. maar het was uiteindelijk wel de combinatie van intensieve therapie mét medicatie. aan mezelf werken was en is nog steeds heel belangrijk. ik ben blij dat er iets is, waar ik me goed van voel, en praktisch géén bijwerkingen! de ha zei ook, begin met 20 mg, helpt dit niet dan heeft het geen zin om de dosering te verhogen. dan werkt het gewoon niet.
Ik slik genoodzaakt een hoge dosering Antidepressiva. Ik lijdt aan OCD en Gilles de la Tourette. Ben er een paar jaar geleden mee gestopt om zwanger te worden en dit is finaal mislukt. Nu een paar jaar later ben ik zwanger met medicatie en onder behandeling bij de POP-poli. Een zwangerschap met medicatie heeft nadelen, maar ook voordelen ten opzichte van zwanger worden zonder als je een ernstige stoornis hebt. Mensen die hier niet aan lijden kunnen hier mijns inziens niet over oordelen. Als je meer info wil, mag je me prive mailen. Er worden steeds meer van deze poli's geopend in Nederland, omdat zwanger worden met een ziekte zonder medicatie grote gevolgen kan hebben. Ik merk aan mijn hormonen dat ik het zonder niet had gered, vind het nu soms al zwaar, maar dat geld voor alle zwangere. Ben super trots dat ik zwanger ben en kan ervan genieten. Liefs,
Ik wens jullie allebei (of als er meer mensen met dit probleem zijn) veel succes en veel sterkte. Liefs xxx