Zwanger en de vijfde ziekte?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mariya, 26 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariya

Mariya Actief lid

3 jan 2009
    445
    0
    0
    Hallo dames,

Ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn zoontje de vijfde ziekte heeft. In eerste instantie dacht ik, oh best onschuldig omdat de hoge koorts nu al voorbij is. Tot ik me ineens besefte dat het gevaarlijk kan zijn voor mij omdat ik zwanger ben.

Weet iemand hier meer over? (De huisarts belt me binnen een uurtje terug, maar oh wat duurt dat uurtje ineens lang!)

Iemand??

2. Joytjuhh

Joytjuhh Actief lid

18 nov 2009
    421
    2
    18
    Verzekeringsadviseuse
    Omgeving Bollenstreek
    Als je zelf de ziekte nog nooit hebt gehad en geen anti stoffen hebt in je lichaam dan kan het in de eerste 3 maanden een miskraam veroorzaken...:( Maar dan moet je het ook wel daadwerkelijk krijgen...

Als je het nog nooit hebt gehad en je bent al verder in je zwangerschap dan kan het bloedarmoede veroorzaken bij het ongeboren kindje (als ik het goed heb!)

Bij ons op het KVD heerste het en ik had in eerste instantie de zelfde reactie als jou, ach het zal wel onschuldig zijn, maar ik heb toch de VL gebeld en deze gaf aan dat ik bloed moest laten prikken om te kijken of ik antistoffen had, duurde wel 2 weken voor dat ik zekerheid had en in tussen het KVD mijden :( word lastig (in jou geval) al het je eigen kind natuurlijk!

Mijn dokter wilde mij niet eens een bloed test laten doen maar ik heb toen gewoon de Verloskundige gebeld want ik wilde zekerheid!

Meis heel veel succes en gewoon als je het neit vertrouwd de Verloskundige bellen!!

Liefs!

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

De kans is groot dat je antistoffen hebt, maar het hoeft niet! Je zoontje heeft het echter al, dus je hebt al kans dat je eventueel bent besmet. Ik weet niet wat verstandig is, daarvoor heb je denk ik echt advies van je huisarts nodig.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    bloed laten prikken op antistoffen, dan heb je zekerheid. Verhaal van eerste antwoord klopt helemaal, dus als je geen antistoffen hebt is het gevaarlijk

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Gek eigenlijk, waarom kijken ze bij voorbaat alleen naar rode hond, als de vijfde ziekte ook gevaarlijk is? Ik moet bijvoorbeeld het KDV van mijn zoontje mijden omdat ik geen antistoffen heb tegen rode hond. Nu heeft mijn zoontje al de vijfde ziekte gehad, maar daarvoor geldt dan toch eigenlijk hetzelfde?

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ja idd, gewoon even testen op alle ziektes.
    Alleen komt de 5de ziekte tegenwoordig weer wat meer voor. Mss dat ze in de toekomst wel erop kunnen gaan testen, lijkt me slim.
    Kdv's in overvloed en dus ook kinderziektes

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Is het niet de 6e ziekte? Die gaat vooraf met hoge koorts en daarna kleine vlekjes.. 5e ziekte zijn het grotere vlekken..

Toevallig vandaag bij mijn zoontje de 6e ziekte geconstateerd, en ik dacht zelf eerst ook aan de 5e ziekte..

8. Tink

Tink Niet meer actief

Tja. Toen ik een paar jaar terug weer zwanger was kreeg mijn zoontje de 5e ziekte. Of het daardoor is gekomen weet ik niet, maar in elk geval eindigde die zwangerschap wel in een (vroege) miskraam. Volgens mijn huisarts was er geen verband. Maar na wat gegoogle vond ik inderdaad dat de 5e ziekte gevaarlijk kan zijn als je (pril) zwanger bent. Ik weet het tot op heden dus niet...

9. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de huisarts nog gebeld heeft en wat hij/zij erover te zeggen had??

10. Mariya

Mariya Actief lid

3 jan 2009
    445
    0
    0
    De huisarts heeft gebeld en ben nogmaals met mijn zoontje langs gegaan. De arts twijfelt nu nog steeds of het de vijfde of de zesde ziekte is. Om het zekere voor het onzekere te nemen, ga ik morgen bloed prikken om te bekijken of ik al eens eerder die ziekte heb gehad.

Dus, afwachten..

Deel Deze Pagina