Wat zou jij doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Faithful, 20 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faithful

Faithful Niet meer actief

Ik werk sindskort op een locatie waar ik grotendeels alleen ben en een ander kan het niet zo even overnemen.
    Zodra ik zwanger ben mag ik v.a. week 16 nog vrij weinig doen tot uiteindelijk helemaal niets meer tot de bevalling.

De vraag is eigenlijk wanneer zou ik vertellen dat ik zwanger ben?

Normaal zou ik gewoon wachten tot na de 12 weken of als het al eerder zichtbaar/ merkbaar zou zijn.
    Maar in dit geval twijfel ik wat wijsheid is. Ik heb een begripvolle leidinggevende, maar ben dus pas net begonnen en niets is zeker qua contract als deze over 7 maand afloopt. En vind het ergens ook niet fair om kort voordat ik niets meer mag te zeggen "verrassing ik ben zwanger en btw ik ga binnenkort gelijk de ziektewet in."

Overigens ben ik voor zover ik weet nu niet zwanger en is het maar de vraag of het ons nog een keer gegund is. Maar het 'wat als' houd me al wel al bezig sinds mijn miskraam.

Benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. ;)

2. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Je zou het eventueel na je eerste goede echo kunnen vertellen, ik had een echo met 8 wk en toen had ik het in principe best kunnen vertellen. Zelf heb ik wel tot 12 wk gewacht.

Faithful vindt dit leuk.
  3. Faithful

Dank je Pepper voor jou ervaring!
    Ik ga er nog eens op 'broeden' ik heb nog genoeg tijd. :)

4. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Tja lastig. In principe is er natuurlijk niets mis met wachten tot na de 12 weken grens. De meeste vrouwen willen toch door die kritieke periode zijn voordat ze het aan de grote klok hangen. En de meeste leidinggevenden zullen dat echt wel begrijpen.

Je zou het ook kunnen vertellen na een eerste vroege echo. Bij mij was dat met 7+1 weken.

Maar waarom daar nu al een beslissing over nemen? Ik zou wachten totdat je weer zwanger bent en luisteren naar je gevoel.

Succes!

Faithful vindt dit leuk.
  5. Faithful

Je hebt helemaal gelijk hoor er is geen haast bij nu dus waarom, misschien moet ik het voor nu ook loslaten en genieten van wat nu is.
    Toen ik paar maand terug zwanger bleek te zijn ging de gedachten stroom van alles flink lopen van hoe de komende maanden eruit zouden gaan zien (plan met de artsen ligt namelijk al klaar) en dat is beetje blijven hangen denk ik.

Dank je voor je reactie!

6. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ja begrijp ik. Voor mijn tweede zwangerschap heb ik zelf twee keer een miskraam gehad. Daarna heb ik het plannen maar een beetje los gelaten ;)

Ik hoop dat het snel raak mag zijn!

Faithful vindt dit leuk.
  7. Mamabella12

Mamabella12 Bekend lid

22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik zou het niet vertellen voor de 12 weken. Hoe goede band je ook hebt met je leidinggevende. En al helemaal als je geen zekerheid hebt qua contract. Ze begrijpen echt wel dat je eerst de kritieke fase door wilt zijn voordat je het deelt! Soms moet je niet 'te lief' willen zijn voor je werk.

8. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    In jouw geval zou ik het zeggen na de eerste goede echo.

Als ik me zou verplaatsen in de leidinggevende zou ik het op prijs stellen om het vroeg te weten ipv pas na de 12 weken. Zo is er ook tijd genoeg om iemand anders te plaatsen die jouw werk gaat overnemen.

9. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Daar schiet ze toch ook niks mee op aangezien ze nog 7 maanden heeft tot verlenging van contract?
    Mocht ze nu zwanger zijn heeft ze nog 5 maanden te gaan tot nieuw contract.

10. Mamabella12

Mamabella12 Bekend lid

22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ze is nu toch ook nog niet zwanger? Als ze straks zwanger is en haar contract loopt bijv. 2 maanden later af zou ik het zeker niet voor de 12 weken termijn vertellen. Grote kans dat het dan niet verlengd wordt.

11. Faithful

@Mamabella12 en @Meiske2015 bedankt voor jullie reacties!
    Beide keuzes hebben zijn voors en tegens ja dat maakt het zo (gevoelsmatig) lastig.
    Denk dat ik wat @Roos32 ook zegt maar ga proberen 'los te laten' tot ik weer zwanger mag zijn.
    En dan kijken inderdaad hoeveel maand ik heb tot mijn verlenging en vooral wat dan goed aan voelt.

12. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Is inderdaad een lastig onderwerp.
    Maar gezien het feit dat je al weet dat je vanaf 16 weken eigenlijk niet meer inzetbaar bent vind ik persoonlijk dat je werkgever dit wel op tijd moet weten.
    Maar dit is mijn gedachte. Je moet straks doen waar je jezelf goed bij voelt.

Faithful vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina