Hoihoi! Zoontje is bijna 5 weekjes en ik weet het hij is nog heel jong en hoeft ook zeker nog niet in een ritme maar als t aan hem ligt voed ik m ieder uur, soms iedere 2 uur maar van een 'ritme van om de 3 uur' waar iedereen allemaal over praat kan ik alleen maar dromen. Ik krijg ook steeds uit mn omgeving de opmerkingen; wat komt ie vaak en zo hij is al flink dan moet ie wel om de 4 uur hoor. Ik ben helemaal voor voeden op verzoek maar het begint me echt uit te putten. Ik voel me ook erg schuldig tegenover mn oudste die er hierdoor vaak bij in schiet. Hij slaapt ook slecht op t moment en wil alleen bij mama zijn wat logisch is, zeker die eerste weken maar pff wat vind ik het zwaar! Ik ben doodmoe. Wie praat me even moed in? Is het normaal dat hij zoveel vraagt? En wanneer wordt het beter?
Wat jij doet is juist goed! Voeden op verzoek en juist niet op de klok. Jij houdt goed rekening met de behoeften van jouw kind. Het is bovendien niet vergelijkbaar met flesvoeding. Borstvoeding mag je onbeperkt geven. Flesvoeding niet. Bovendien wordt je productie zo precies afgestemd op de behoeften van je kindje. Verder komt er vanzelf ritme in het voeden. Je kindje zal er vanzelf meer tijd tussen laten zitten. Rond de 5 weken zijn er trouwens ook weer regeldagen waarbij je kindje weer vaker om voeding vraagt. Soort groeispurtje zeg maar. Succes met borstvoeden en trek je niks aan van het commentaar van anderen!
Ik vond tot de 8 weken heel zwaar. Net wat jij zegt, alsof je de hele dag aan het voeden bent. Maar het wordt beter! Rond de 3 maanden dronk miin zoontje nog steeds elke 2 uur, maar de voedingen duurden niet meer O lang. Pas toen hij 6 maanden was kwam hij elke 3 of soms 4 uur voor een voeding. Maar drinken was binnen 10 minuten klaar.
Zoals hierboven gezegd zal het vaak voeden nog wel een tijdje blijven. Maar de duur van de voedingen zal zoveel korter zijn waardoor je niet meer hele dagen alleen met de voeding bezig bent. De eerste maanden zijn gewoon ontzettend pittig maar daarnaar wordt het echt leuker!
Wat de anderen ook al zeggen, het wordt echt makkelijker, waarschijnlijk komt hij wat minder vaak, maar ook bij elke 2 uur wordt het veel makkelijker omdat de voedingen veel korter zullen worden. Verder wordt je er handiger in waardoor je kunt voeden en aandacht aan je oudste tegelijk kunt geven.
Hier toch zelfs door de lactatiekundige te horen gekregen dat er best minstens twee uur tussen zit, omdat je anders krampen in de hand werkt. Ook opletten dat het geen pijn (bijvoorbeeld reflux) wegdrinken is. En als je dan toch zo vaak voedt, kiezen voor blokvoeden en dus in blokken van drie uur bijvoorbeeld dezelfde borst geven zodat ze ook de vettere, meer verzadigde melk krijgen.
Om de 4 uur, met 5 weken??? Nee hoor, laat je niks wijsmaken. Dat is een flesvoedingsschema, geen borstvoedingsschema. Je kindje doet het prima. Heel normaal en gezond om vaker kleinere porties te nemen. Mijn jongste is nu 4 weken en drinkt ook nog minstens 12 keer op een dag. Ik denk dat het een stuk minder uitputtend is als je accepteert dat het zo is (en inziet dat het juist heel goed is voor hem!). Pak zoveel mogelijk rust - het huishouden en sociale contacten kunnen best eventjes op een lager pitje. Sterkte!
Heel herkenbaar. Na 3-3,5 maanden kwam er hier meer rust en ritme in! Eigenlijk toen ik begon met werken..
Ja, zelfde hier! Ik moest van de LK ook minimaal 2 uur tussen de voedingen laten. Mijn zoontje kwam een tijd ook om het uur en ik was hem zelfs aan het overvoeden en hij kreeg echt enorm veel last van krampjes, enorme huilbuien! Dus zelfs de LK zei dat het niet klopt dat ze van borstvoeding onbeperkt mogen hebben. Sinds ik er minimaal 2 uur tussen liet ging het binnen een dag al zoveel beter met hem. En idd blokvoeden. Succes!
Volgens mij zijn onze baby's ongeveer even oud (bijna 6 weken nu) en de voeding hangt hier heel erg samen met het slapen merk ik. Slaapt hij overdag kort bv een (half)uurtje, dan heeft hij na 1.5 a 2 uur echt weer zin in drinken. Soms slaapt hij 2 of 3 uur achtereen en dan kan er 3 of 4 uur tussen 2 voedingen zitten. Er zit dus ook niet echt een ritme in.
Heel herkenbaar, ik vond de eerste tijd ook loodzwaar, ik zat constant met dochter aan de borst waardoor ze ook bijna niet meer sliep, hele vermoeiende en verwarrende tijd. Bovenstaande hebben ze idd tegen mij ook gezegd. Hoewel er bij ons geen sprake was van krampjes of reflux.
Hier ook de eerste weken en vond het ook echt heel zwaar. Inmiddels is ze 5 maand en ben ik blij dat ik heb volgehouden , geen gedoe met flesjes en makkelijk om te troosten. Ze komt nu nog maar 4-5x (nog geen hapjes oud) en is met 10 min klaar. Maar respect ook wanneer je er nog 1 hebt lopen, misschien kan je de oudste betrekken door e vragen of hij jullie helpt met spulletjes pakken oid? Krijgt hij toch op deze momenten wat aandacht Bij ons speelde verborgen reflex wel een rol, na alle standaard adviezen toch naar een osteopaat geweest en daarna kon ze beter liggen en dronk ze ook minder vaak. vanaf 6-8 weken ging het elke keer makkelijker en met meer tijd ertussen!
Hier ook heel herkenbaar. Overdag komt ze meestal elk uur en drinkt dan maar 10 minuutjes. 'S nachts zitten er wel eens 2-3 uurtjes tussen. Net heeft ze zich helemaal ondergespuugd waardoor ik denk dat ze wss teveel binnenkrijgt.. Ik zou de tijd tussen de voedingen graag willen rekken, maar hoe doe je dat als ze telkens elk uur hongersignalen geeft?
In het begin deed onze kleine er 1,5 uur over per voeding en dan doms nog a 2 uur. Met 8 weken snapte ze het ineens en duurde het nog maar 30-40min. En de laatste weken max 20. Ik heb heel vaak gedacht ik stop ermee ik doe niks anders dan voeden maar zo blij dat ik heb doorgezet om hoe het nu gaat! Ook nog maar 5 voedingen Pé dag Succes ik wilde hiermee dus zeggen het wordt beter echt waar!