Hee dames, Ik wil graag beginnen in mijn achtertuin met een groentetuintje/kastje. Wel redelijk klein hoor want mijn tuin is niet super groot. Nu wilde ik graag weten wat "handig" is om te hebben. En of er misschien dames zijn die dat ook hebben, of het veel tijd kost, hoe jullie iets hebben gemaakt etc. Ik ben er nog niet helemaal in thuis dus zoek, ervaringen, tips, weetjes, handigheden! Er zal vanalles wel inkomen van groenten tot fruit tot kruiden. Ook wil ik trouwens wel weten waar jullie de zaadjes etc ervoor kopen! xx
Ik kom uit een grote tuindersfamilie en zo lang als mijn ouders al in Brabant wonen heeft mijn vader een groentetuin en een kas,wat is een Westlander zonder kas? Hij heeft er altijd van alles in staan en kijkt dan uiteraard naar wat buiten kan en wat binnen moet.. Hij had/heeft altijd tomaten,komkommers,druiven,galiameloen,paprika,sla,andijvie,wortels,snijbonen,bloemkool,bramen,frambozen enz enz..
Gisteren heb ik mijn zaden binnen gekregen. Wij bestellen altijd bij de123zaden.nl . Hier allerlei soorten tomaten, bloemkool,bieten,boerenkool,mais,wortelen,diverse slasoorten,uien,bonen,erwten,heel veel kruiden,aardbeien en nog veel meer. Heb zo'n 10 m2 tot mijn beschikking. Eerst ga ik veel zaden binnen op de vensterbank en dan gaat het te zijnertijd naar buiten. Heb een zaaikalender gemaakt via internet. Nu beginnen we vandaag met onkruid eruit halen en gaan we zorgen dat alles klaar is,zoals klimrekken voor de tomaten en bonen. Ben er dagelijks na het eten mee bezig als het seizoen er is. Heerlijk ontspannend en heerlijk eten als het op je bord ligt.
ohhh geweldig zeg wij hebben nu ook een tuin (nouja nu in verhuizing) maar ik wil ook erg graag een moestuintje dus ik lees ff mee, had op balkon wel aardbeien en kruiden, tomaten lukte afgelopen jaar niet!
Jaaa dat willen we dit jaar ook gaan doen! Hebben een mega tuin, plaats genoeg. Maar hoe begin je zoiets idd? Ik lees hier over een zaaikalender? Waar maak ik die? Of weet jij precies wanneer wat gezaaid moet worden? En wat zijn leuke dingen om mee te beginnen?
ik had vorig jaar zaden besteld en op de zakjes staat precies wanneer je wat moet zaaien! ik heb 2 lange stukken grond waar ik dat wil doen ik zat eraan te denken om dan wat zakken nieuwe aarde te halen?!
www.tuinadvies.nl: de meest bekeken tuinsite van de Benelux kan je een kalender vinden. Er zijn ook sites waarbij je het zelf kunt opgeven wat je wil gaan zaaien. Ik doe dit samen met Suus? Die vind het ook geweldig om te doen.
Vorig jaar heb ik dat gedaan met een groente bak van 1m bij 0,50m. Klein bakkie dus. Omdat ik dus ook geen idee had van hoe en wat heb in het gedaan met al klein gekweekte plantjes. Bloemkool ging niet, wel sla,andijvie, worteltjes, Bosui, kruiden. Oh ja, en paprika. Dit jaar wil ik. Het vanaf de basis doen met zaadjes. Ben ook nog aan het oriënteren. De bak is onderhand al weg en gaan een reepje tuin ervoor opgeven. Wordt denk ik 0,40 bij 2,5meter. Vond het heel leuk om te zien dat je eigen spul groeit en je het kan opeten etc.
Hihi bedankt voor alle leuke en positieve reacties en tips! Vorig jaar heb ik sla geprobeerd te groeien alleen die was van de ene op de andere dag weg Hmm. Geen idee hoe dat kwam, of toch wel.. De pup vond sla ook lekker Maar in ieder geval. Ik zit te denken 2 meter breedte bij een lengte van 2 meter lengte te beginnen. Als het dan helemaal niks is kan ik het ook zo weer opruimen bij wijze van. Het lijkt me zo leuk om mijn eigen gegroeide groentes etc te verzorgen en te oogsten. Plus ik denk dat het ook heel leerzaam kan zijn voor bijna peuter (wordt deze maand 2). Als hij een beetje mee kan moiken met een schepje en water geven. Hij vindt het nu ook al zo leuk als we samen voor het konijntje of dde poes zorgen met eten geven. Duss dames nog meer die leuke tips hebben? @ ik ben even vergeten wie De makkelijke moestuin had ik idd gevonden! Die beschrijft wel heel makkelijk hoe en wat! DUs die ga ik er zeker bij houden! En de zaaikalender vind ik ook een super handig idee!
Kan iemand mij de zaaikalender PB-en? Vorig jaar een mislukt groentetuintje! Dit jaar ga ik ervoor! Een groot stuk tuin afzetten, en heerlijk gezond eten !