Beugel en geen verzekering

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door anne19791980, 6 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Afgelopen december aan de tandarts gevraagd of dochter eventueel binnenkort een beugel zou moeten. Het antwoord was nee nog niet. Dus in overleg dit jaar nig geen verzekering.
    Je raadt het al gisteren bij de controle zei de tandarts dat ze een kruisbeet heeft en haar hoektanden geen plaats hebben om goed door te komen. Dus verwijzing naar de ortho.
    Maar hoe zit het nu met een verzekering?
    De meesten hebben een jaar wachttijd Dus dat gaat al niet meer.
    Er zijn er een paar zonder wachttijd maar;
    1. Kun je dan ieder jaar switchen van verzekeraar voor een vergoeding?
    2. Als je nu al laat kijken door de ortho en hij bv een begroting maakt en je start in januari ermee , zegt de verzekering dan niet: het is al een lopend iets u kan niet claimen?
    Of hoe werkt dat?

2. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Lees even mee

3. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Wij hebben tot nu toe alleen controle met een foto. Kost 22 euro en betaal ik zelf. Ik heb steeds begrepen dat je, als je het nodig hebt, de verzekering dan vanaf januari afsluit en dan krijg je het vergoed, ook in een lopend traject. Bij ons is de wachtlijst ook iets van 4mnd.. dus als je nu een doorverwijzing hebt, ga je in november pas op 1e afspraak... als het echt metéén moet, kom je prima uit met een tweede afspraak op 3 januari :)

4. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Hier geen wachttijd hoor. Kan vrijwel meteen terecht.

5. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Wij hebben het soortgelijk gehad bij dochter. Steeds gevraagd of ze al bijna moest. Man had uitgezocht dat onze verzekering (waar we al jaren verzekerd waren) geen wachttijd had. En op het moment dat ze zeiden dat het zover was, had de verzekering net de voorwaarden aangepast en was er ineens wel een jaar wachttijd :mad:
    Nog gevraagd of er geen coulance mogelijk was omdat we al jaren klant waren (echt 20+ en geen dure klanten ook ofzo). Nee hoor, het was wat het was. Dus geswitcht naar Univé, die hebben geen wachttijd. Vergoeding was 1500 Euro, die was in het eerste jaar op (daadwerkelijk met beugel begonnen in juli, maar meeste kosten zitten in het begin bij het plaatsen van de beugel). Toen zijn we geswitcht naar VGZ en daar hebben we weer 1500 Euro. Daar zitten we nu twee jaar en we halen het waarschijnlijk binnen die 1500 Euro. De verwachting is dat ze op zijn vroegst in oktober en op zijn laatst in december klaar is.
    En nu begint zoon binnenkort, dus daar gaan we dan weer hetzelfde mee doen (hopelijk, als niet teveel verzekeringen niet ineens toch wachttijd gaan invoeren). Hopelijk komt het bij hem ook zo mooi uit dan qua kosten met switchen, bij dochter was de eerste 1500 precies op het eind van het jaar op.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Ik zou goed alle voorwaarden lezen, elke verzekering heeft zijn eigen voorwaarden. Bij een aantal moet je minimaal een jaar zitten om een beugel vergoed te krijgen, juist om te voorkomen dat mensen alleen voor die grote bedragen van een beugel komen en erna weer vertrekken. Dat ze dus meer moeten vergoeden in dat jaar dan dat ze aan geld binnenhalen.
    Ik zou dus alle verzekeringen even in kaart brengen.

7. Koekenbakker

8 jun 2018
    65
    39
    18
    Vrouw
    Bericht verwijderd

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Je kunt gewoon tussendoor overstappen en krijg je alles opnieuw vergoed. Hebben wij nu al een paar keer gedaan. Het maakt ook niet uit of je dan al begonnen bent of niet.
    Het wordt alleen wel steeds lastiger om een verzekering zonder wachttijd te vinden. Wij hebben nu nationale nederlanden. Die hebben geen wachttijd en vergoeden 80% met een max van 2000. Gaan we daarover heen (wat ik niet denk, dochter is al klaar en zoon is al een eind), dan stappen we weer over.
    Je kunt alleen niet overstappen als je een medische verklaring hebt en het vergoedt wordt vanuit de basis.
    Overigens is het niet zo dat je alle kosten in een keer krijgt hoor. Die kosten zijn verdeelt over 2 a 3 jaar en die controles elke maand zijn niet heel prijzig.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Geen ervaring met je probleem. Maar ik weet niet of je nog meer kinderen hebt?
    Zo ja dan kan je die rond 8 a 9 jaar bij je verzekering aanmelden voor een tandarts verzekering op hun naam. . Dit is tot (dacht) 11 jaar gratis.
    Zo heb je tegen de tijd dat ze een beugel moeten de wachttijd er al (gratis) op zitten.
    Ik heb nu m'n 9 jarige ook aangemeld. Kost me niks.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Maar een tandartsverzekering vergoedt maar heel zelden een beugel. Zijn maar een paar verzekeringen die dat doen. De rest moet dan echt via de aanvullende verzekering.

11. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Mijn tandarts riep dit ook in juni, nou ik heb in okt afspraak gemaakt bij de ortho voor januari en in januari ging mijn nieuwe verzekering in.
    Ze hoeven niet NU een beugel, kan prima een paar maanden wachten.

En wat hierboven is gezegd; overstappen kan prima met een laag bedrag redt je dat.

12. anne19791980

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Dank dames, jullie hebben mij een beetje gerust gesteld.
    Ik meld haar nu aan dan kon ze ik november de eerste afspraak krijgen. Wachtlijst bij de ortho.
    En dan stap ik in december over naar verzekering die geen wachttijd heeft. En dan ieder jaar switchen.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    #13 Jessi79, 7 jul 2022
    Laatst bewerkt: 7 jul 2022
    Wij hebben hetzelfde gehad. Na de doorverwijzing van de tamdarts zijn we overgestapt op een duurdere aanvullende polis met goede ortho vergoeding, en jaar wachttijd. De eerste afspraak bij de ortho duurde een maand of 4. Toen werden er eerst foto's gemaakt en kreeg mijn dochter een doorverwijzing naar de tandarts om alvast één grotemensen kies te laten trekken, om ruimte te maken voor de hoektand. Na 6 maand weer controle en doorverwijzing voor het trekken van de tweede kies. Weer een half jaar later idem, voor controle en trekken kies 3 en 4. We zijn nu 1,5 jaar verder en de rekeningen voor de controles vielen heel erg mee. En intussen vergoedt de verzekering het.

Check wel even goed de maximale vergoedingen die verzekeringen zonder wachttijd hanteren. Voor mijn dochter was het veel voordeliger om een jaar wachttijd te hebben. Ik betaal in het wachtjaar 15 euro premie per maand extra, maar heb dan straks wel een veel hogere ortho vergoeding. Scheelt bijna 1000 euro.

14. anne19791980

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Ja dat wachtjaar is afhankelijk van wat de ortho gaat zeggen. Voordat we die zien is het al ruim 4 maanden verder. Dus weet niet hoe scheef het gaat staan als we dan nog een jaar wachten met starten. Kan zijn dat ortho aangeeft dat het beter is om meteen te starten dan beginnen we. Maar als er nog ruim een jaar kan worden gedacht of amper kosten zijn dan wachten we en sluiten alvast een verzekering af.
    Dus eerst het gesprek met de ortho afwachten.

15. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Je bent in het eerste jaar ong 1500 euro kwijt, daar voor hoef je geen wachttijd te kiezen.
    Je krijgt een overzicht en daar staat precies op wat je kwijt bent, je hoeft je niet voor het bedrag te verzekeren.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij zijn met een medische indicatie meerdere keren overgestapt. Was geen probleem. Wij zitten bij izz via vgz, die heeft geen wachttijd en valt qua kosten mee. Wij hebben alleen zoon, maar die wisselt niet snel en dochter heeft een medische indicatie, komt al van baby af aan bij de ortho en de jongste heeft mogelijk ook een medische indicatie ivm geen standaard gebit en moet mogelijk ook binnenkort al naar de ortho.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.984
    113
    Oh dat zou kunnen, maar dat werd bij ons toen gezegd door de ortho. Zelf verder geen ervaring mee.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vragen ze het dan opnieuw aan. Ik krijg dan iig een brief van de verzekering dat er een aanvraag is gedaan en dat deze is goedgekeurd, maar bij deze ortho komen wel alleen maar medische gevallen (academisch ziekenhuis). Voor de jongste heeft onze tandarts zelf een aanvraag gedaan voor uitgebreide foto’s. Worden ook vergoed.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij waren in het eerste jaar nog geen 100 kwijt. Er waren alleen foto's, controleafspraken en kiezen trekken bij de tandarts.

20. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    #20 Shay25, 9 jul 2022
    Laatst bewerkt: 9 jul 2022
    Dan zit je nog niet in het beugeltraject, op het moment dat je de beugel in je mond gaat mag je al ruim 800 euro betalen. Dit is de voorbereiding wat je schrijft.
    Controle bij de ortho is ong 43 euro

Deel Deze Pagina