ik doe zittend werk en zit dus eigenlijk de hele dag achter mijn bureau, maar toch heb ik aan het eind van de dag heel erg veel pijn in mijn enkels, zou dit toch vocht zijn dat ik vast houdt. Ik heb niet echt het idee dat ik vocht vast houdt Hebben meer mensen zo'n last van hun enkels?
Ja, ook als je veel zit kan je nog wel dikke voeten of enkels krijgen. Vooral met het warme weer. Het komt omdat je extra bloed aanmaakt voor de baby/placenta en je lichaam dat ook allemaal moet verwerken. En vocht vasthouden kan best pijnlijk zijn. Je kan het vaak testen als je met een vinger op je voet/enkel duwt en er blijft een kuiltje achter. Maar als het weinig is, zie je dit niet zo goed. En je voeten/enkels/benen zijn letterlijk dik. Je voeten regelmatig omhoog leggen helpt. En inderdaad wel genoeg blijven drinken. Verder in de gaten houden dat het niet ineens ontstaat of verergert. Want het is ook een symptoom bij zwangerschapsvergiftiging.
Heb heel erge pijn gehad in mijn enkels in de laatste weken van mijn zwangerschap. Was véél te veel aangekomen (30kg) en hield ook veel vocht vast. Was zelfs zo erg dat ik bang was dat het blijvend zou zijn maar gelukkig na de bevalling was het al vrij snel weer over. Ik denk dat het een combinatie is van overbelasting en beknelling.
Het helpt ook om regelmatig een stukje te lopen. Alleen maar zitten is ook niet goed. Dus zorg dat je bijv steeds 1 glas water op je bureau hebt staan en moet lopen voor een tweede. Dan blijft je bloedsomloop door je benen goed op gang. En niet teveel met je benen over elkaar zitten.
Bedankt voor de reacties. Ik ben wel geneigd om veel met mijn benen over elkaar te zitten inderdaad. en ik zal eens in mijn enkels duwen als ik er last van heb, om te kijken of het door het vocht komt. En inderdaad wat vaker een stukje lopen zal wel helpen