troebel follikel?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mamalap, 10 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalap

mamalap Niet meer actief

Gisteren inwendige echo gehad, ik had gerekend op een kuurtje provera.
    Tijdens echo zagen we baarmoederslijmvlies 10.8 mm, 1 mooi helder follikel 21mm rechts en 1 wat troebele follikel 21mm links.
    bloed getest het is een naderende eisprong geen cystes.

Maar waarom is 1 follikel dan troebel? Iemand die het weet? In het zkh wist ze het ook niet te kunnen vertellen. Zou gewoon kunnen dat er een eitje inzat zei ze aan de telefoon.

Dus resumé de hoofdvraag: wat is een troebel follikel?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb letterlijk honderden follikelmetingen gehad en ik heb nog nooit gehoord van heldere en troebele follikels.

Zwart op echobeeld duidt op vocht, lichtgrijs op weefsel. Mijn eerste ingeving is dus dat een troebele follikel geen follikel is, maar bijvoorbeeld een cyste. Als de heldere wel een goede follikel is, klopt het dat je bloed aangeeft dat het om een naderende eisprong gaat. Maar dat wil volgens mij niet zeggen dat de andere geen cyste kan zijn.

Volgens mij kun je op een echo nooit zien of er een eicel in een follikel zit. Een follikel is rond de 2 cm groot, een eicel is microscopisch klein. Die is met het blote oog niet te zien, dus ook niet op een echo. Daarom wordt er ook in je bloed gekeken of je een goede eisprong hebt gehad en na een eicelpunctie zien ze pas of er eicellen zijn, als ze het vocht uit de follikels onder de microscoop leggen. Als je het op een echo kon zien, zouden die handelingen niet nodig zijn.

Ik zou me er niet te druk om maken. Er zit in ieder geval één eisprong aan te komen. Misschien doet de tweede follikel ook mee, als het geen cyste is. Mocht het wel een cyste zijn, dan verdwijnt die over het algemeen uit zichzelf na/tijdens je menstruatie. Word je zwanger, dan kan een cyste geen kwaad. Succes!

Deel Deze Pagina