Hoi hoi ilse zit een beetje met een heel dillemma (voor mijn gevoel dan) ik ben 30-10 bevallen van een wolk van een dochter Ik had me helemaal ingesteld om BV te geven samen met manlief na info/cursus avond geweest ons goed ingelezen en rondgevraagt nou had ik aan t begin van de zwangerschap al het idee dat mn tepels erg kort/klein zijn heb dit gevraagt aan de vk of dit een probleem kon zijn. Ik kreeg te horen dat het geen enkel probleem was op de info avond kregen we te horen dat 95% van de BV slaagt wat ons nog positiever maakte Nou na de bevalling 16.37 uur (spoed inleiding)..... drama Wij waren geinformeerd dat de kleine binnen t 1ste uur aangelegt moest worden dit is dus niet gebeurt, ondanks dat zowel ik als manlief er op hamerde uiteindelijk met 1,5 uur kreeg ik 'hulp' in de zin van hup op je zij liggen, de zuster hield de kleine voor mn borst en omdat de kleine niet direct goed hapte werd ze meteen weggehaalt om aan te kleden ect met de woorden o ze wilt niet, t lukt niet om 7 uur lag ik met de kleine op onze kamer en ben ik zelf gaan tobben met aanleggen dit lukte ook niet en heb dat ook aangegeven rond half 9 kwam mn schoonmoeder op bezoek zij heeft zelf ook volledige bv gegeven en die heeft geprobeerd me te helpen wat niet ging uiteindelijk heb ik een half uur liggen bellen voor hulp en na half uur daarna kwam er een verpleegster helpen we hebben een half uur geprobeerd ze hapte niet goed aan om 2 uur snachts lag ik er nog over te piekeren en nog niets geslapen erdoor (omdat ik ook behoorlijk kwaad was over de lakheid) toen ben ik weeeeer gaan bellen en weer moeten wachten uiteindelijk kwam de verpleegster en weer een half uur getobt uiteindelijk hebben we het nog om 5 uur geprobeerd en rond 8 uur De vk waar ik tussendoor voor controles heb gelopen kwam even spieken die ochtend en hebben we er met haar ook over gehad en zij heeft uiteindelijk ervoor gezorgt dat de kleine wat bijvoeding kreeg 31-10 smiddags mochten we naar huis, yippie de kraamzorg stond meteen voor de deur, zij heeft me echt super geholpen we hebben alle hoeken geprobeerd verschillende tepelhoedjes verschillende kolven Nou merkte zij op je hebt erg vlakke tepels Ze heeft t tongriempje van de kleine bekeken en dat was in orde maar de kleine kan mn tepel niet goed pakken en dan het gedoe in het ziekenhuis op 1-11 werd de kleine gewogen en was van de 3775 naar de 3400 gr gezakt Uiteindelijk overleg met vk en kraamzorg gehad en besloten flevoeding te gaan geven. (friso) 6-11 is de kleine eindelijk krap 40 gr aangekomen overdags met fv duurde het wachten op de fles te lang voor de kleine en begon ze inene aan te happen meteen zoof slaapkamer alles uitgedaan en heeft weliswaar gedronken! Heb mn borsten een halve week opgebonden gehad geen last van stuwing gehad maar toch zo lek als een vergietje Nu ben ik aan t kolven om productie op gang te brengen (electrisch) en krijgt ze dat erbij in de hoop dat ze beetje meer aankomt gaat nu om 20cc per keer kolven en dat trekken we van de flesvoeding af maar de flesvoeding krijgt sinds vandaag op aanraade van de vk 10cc extra water omdat haar ontlasting keutels zijn. nu loop ik met de vraag heeft het nu nog nut om een lactatiekundige in te schakelen? want ik voel me toch niet helemaal happy bij flesvoeding Sorry voor t lange verhaal Alvast bedankt voor t lezen! groetjes, claire
Meid wat een verhaal. Je had je zo op die start voorbereid en dan na zo lang zwoegen niet echt resultaat. Wat moet je je daar boos over maken. Jullie hadden je zo goed voorbereid en dan loopt alles mis. Over het beleid in het ziekenhuis is veel te zeggen. maar daar zal ik me niet aan wagen. Daar is dit niet plek voor. Ook op de kraamweek zal ik niet ingaan. Het feit is dat je, inmiddels ruim 1 week later, een rot gevoel hebt over het geven van KV. Aan het proberen bent de BV weer op te krikken en je vraagt je af of een LK zinnig is. Ik denk dat het zeker zinnig is een Lk te raadplegen. Zeker als je haar straks live aan de borst wil hebben. Ze is nu groter en heeft wellicht minder moeite met jouw tepels. De tepels zijn meestal niet het probleem. Wel het aanhappen. Het is immers geen tepel maar borstvoeding. Er moet veel borstweefsel mee in de mond komen. Samen kunnen jullie zoeken naar een goede houding om een zo groot mogelijk hap te krijgen. Soms helpt een hoedje. Vaak komen tepels door het kolven al meer naar buiten. Een feit is wel dat je nu de melkproductie op gang moet zien te krijgen. dat zal een investering zijn. Dat kost tijd, heel veel tijd en geduld. Kolf heel frequent (minstens 7 keer 10-15 minuten het liefst dubbelzijdig). Stel voor jezelf een haalbaar doel. Stel niet dat je eind van deze week volledig BV wilt kunnen geven want dat is niet realistisch. Samen met de LK kan je je doelen bespreken en samen kijken wat voor jullie haalbaar is. natuurlijk kan je steeds een stapje verder gaan en dan per keer kijken tot hoever je wilt gaan. Dus bijvoorbeeld eerst 1 flesje gekolfde melk per dag. Lees meer over relacteren zoals dat heet op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding weer op gang brengen nadat je gestopt bent, oftewel: relactatie Ik wens je heel veel succes maar blijf bovenal genieten van je kleine meisje!!! Ilse
hoi ilse, dank je voor je antwoord! ik ben gister heel brutaal uiteindelijk gewoon consultatiebureau binnen gelopen (ze zouden me terug bellen maar telefoontje gemist) Gelukkig had er iemand tijd voor al onze vragen We zijn nu begonnen met elke 2 max 3 uur te kolven Daarnaast heb ik contact met mn ha opgenomen en heb ik een neuspray voor t toeschiet reflex gekregen Tot nu toe gaat t beter dan we verwacht hadden! Ook wordt er een afspraak gemaakt met een lactatiekundige waar we ook de cursus van hebben gehad betreft het aanleggen. We gaan er gewoon even keihard voor, mocht t lukken dan zijn we zeer tevree mocht t niet lukken dan pech, weet ik zeker dat ik mn best heb gedaan. Verder hebben we wel een klacht neer gelegt bij t ziekenhuis ben er nog steeds heel kwaad om want ze lopen wel dat ze gecertificeerd zijn in bv liefs, claire
hallo claire, Meid wat ben je super bezig ! Na zo'n start en met de frustratie nog in je lijf al weer met zoveel inzet verder! Echt heel goed. Dat is een heel goede instelling en daarmee kan je een eind komen. Het is heel fijn om nu al resultaat te merken, dat geeft moed en geeft een goed gevoel. En dat heb je nodig om de BV op gang te krijgen. Ik schreef het eerder al, neem een haalbaar doel voor ogen en probeer wanneer dat doel is bereikt een nieuw (misschien iets hoger) doel te stellen. Zo voorkom je dat je het gevoel krijgt dat dingen niet lukken. Dat je nog contact hebt met de LK is zeker goed. Het is makkelijker een beleid af te stemmen als je samen kunt overleggen en elkaar ziet. Veel makkelijker als via de mail....... Anyway, heel veel succes Ilse
hoi hoi ilse hier ben ik toch weer ben nog steeds in de weer met het kolven Nu vandaag eindelijk de lactatiekundige te pakken gekregen en t hele verhaal gedaan ik krijg mn productie maar niet omhoog met kolven ik blijf hangen op 25 cc per keer ondanks de neuspray en de nieuwe kolf en ondanks om de 2 max 3 uur te kolven. De kleine aanleggen gaat ene keer wel andere keer niet en als ze drinkt is het echt maar kort en ongeduldig. Nu de lactatiekundige stelde allerlei vragen ook over hoe de bevalling is gegaan en of ik makkelijk zwanger raakte daar is het antwoord nee op en een hel van een bevalling gehad (ruggeprik met infuus erop voor pijnstilling ivm epileptie) die ruggeprik is 2 x finaal misgeprikt en heb toch heel die spuit via de infuus binnen gekregen maar niet op de goeie plek Zwanger raken gaat ook niet vanzelf ivm erfelijke pco nu kreeg ik te horen dat het pco een behoorlijk probleem op kon leveren. Ze vond t zorgelijk dat ondanks alle moeite de productie nog zo laag is aankomende maandag komt ze bij ons thuis, en ze zou ook even verdiepen in het pco gedeelte Waar doe ik nu verstandig aan? mn verstand zegt stoppen maar ik wilde het zo graag Liefs, claire
HAllo, Intussen is de LK bij je geweest. Hoe staan jullie er voor? Als ik je hele geschiedenis zo lees dan verklaart dat veel. Tja dat zijn inderdaad standaard vragen bij een LK consult. Op dit forum is dat vaak wat lastiger en wil je ook niet direct al dat soort dingen vragen of op het forum zetten. Maar voor de borstvoeding is dat vaak wel van belang om te weten. Ik hoop dat jullie intussen al wat verder zijn gekomen. Mocht je toch besluiten om te stoppen dan moet ik je wel meegeven dat je je nergens schuldig over hoeft te voelen. meid, als je ziet wat jij allemaal hebt gedaan om de productie op peil te krijgen! Dat is meer dan een pluim waard! Soms loopt het anders, en dan is dat in jouw geval ook nog eens omdat er misschien echt een oorzaak voor was. Niets wat je jezelf achteraf kunt verwijten. Je hebt er alles aan gedaan! En je hebt je haar wel jouw melk kunnen geven! Ga fijn samen genieten! En echt, dat kan ook zonder borstvoeding! Lieve groet Ilse
hoi hoi ilse, sorry voor late reactie Lactatie kundige is inderdaad geweest maandag het probleem met aanleggen is opgelost de kleine/vlakke tepels zijn t probleem niet zoals de kz vertelde Maar de omvang van mn borsten wel net airbags in dr gezicht Dus paar andere grepen geleerd en wohooo ze hapte direct goed aan maandag en heeft goed liggen drinken Verders hebben we weer (voor de verandering ) een andere kolf, t motortje was niet in orde afgelopen week elke 2 uur gaan kolven ook snachts maar de productie gaat echt niet omhoog Nu ligt ze zelf 3 tot 4 keer per dag aan de borst voordat we dr fv geven en drinkt ze dan ook echt leeg (ook al zit er niet genoeg in) Vanochtend weer gesprek met de lactatiekundige gehad.... t enige probleem is die productie Maar! omdat ze nu wel super goed aanhapt en weet hoe te drinken kan ik zometeen een hulpsetje ophalen dat met een slangetje bij de tepel komt en dat ze dat toch aaan de borst ligt, voldoende voeding krijgt alleen net effe wat anders dan normaal nu is mijn vraag alleen... nu we dit gaan doen, moet ik blijven kolven of??
maandag zijn we gestopt met het kolven de productie werd niet meer ben doodmoe omdat ik ook snachts omd e 2 uur kolfde + de gewone voedingen en het aanleggen tussendoor ik vind het echt klinkt raar supermoeilijk dat we nu zo de knoop hebben moeten doorhakken ik weet dat we alles gedaan hebben maar toch het gevoel gefaalt te hebben en niet het ' beste' kan geven Nu doen we dr gewoon tussendoor als ze zelf wilt aanleggen voor de gezelligheid Verder spuugt ze veel en echt heel erge krampen ze was gister echt zo enorm overstuur ervan dat we ook nog andere flesvoeding over gaan na overleg met t cb pffff nu even bij komen van de afgelopen weken van t kolven en al en hondsmoe nog moeier dan na de bevalling zelf... bha echt balen gewoon... elke keer goeie hoop en elke keer weer teleurstelling t borstvoedinghulp setje werkte 1 keer, daarna had ze t slangetje door en weigert dat nu de slimmerik als ze nu gewoon aan de borst heeft gelegen...is het gewoon dubbel genieten zonder de rest van de poespas de lactatiekundige heeft me gister nog gebelt, heel lief we mogen t hulpsetje nog even houden om eventueel nog eens te proberen liefs, claire
Lieve Claire, Jeetje wat een verhaal weer. Toch vind ik dat je het heel goed doet! Ik dnek dat je veel rust hebt gebracht door niet meer elke keer te kolven. Probeer het los te laten en ga je weg zoals je die volgt. Leg aan als dat lukt, drinkt ze wat dan is dat super, evt met slangetje (dan drinkt ze een hele voeding aan de borst) Soms kan je wat jokeren met het slangetje door het later erbij te schuiven of door het juist aan de onderkant te plakken zodat ze het niet direct ook ziet. Belangrijkste is dat je fijn gaat genieten van je kleine meid, er is zoveel meer als alleen borstvoeding!!!!! Succes Ilse