Vroeg overstappen op kunstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by luni, Dec 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. luni

luni Lid

Oct 19, 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter is nu 1,5 weken oud. Ik ben meteen gestart met borstvoeding en m.u.v. behoorlijke stuwing is dit heel goed gegaan. Toch wil ik overstappen op kunstvoeding. De redenen hiervoor zijn dat ik sinds het voeden veel meer last heb van een peesontsteking in mijn pols en dat ik bang ben dat als het zo door gaat ik haar straks niets eens meer normaal kan optillen. Ook zijn wij door haar nachtelijke krampen totaal uitgeput, waardoor ik soms gewoon niet meer kan...

Hoe kan ik overstappen op kv? Ze krijgt nu ongeveer 8 voedingen per dag om de 3 a 4 uur.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Als je wilt afbouwen is het belangrijk dat je goed op je eigen lijf let. Sla eerst de minst goed lopende voeding over en hou je borst goed in de gaten. Kolf evt bij teveel stuwing de spanning eraf. Stuwing is wel nodig om je lichaam een seintje te geven om productie te minderen. Als je geen last meer hebt van die overgeslagen voeding dan laat je een volgende vallen. Darbij zorg je dat er wel steeds een BV voor en na de afgebouwde voeding in stand blijft. Zo vallen er steeds meer gaten in de dag.

Ik vraag me alleen af of je met de overstap naar kunstvoeding je probleem oplost. BV klinkt nu als een makkelijk excuus. De krampjes zijn niet ineens weg door kunstvoeding (als ze al niet erger worden) en ook je peesontsteking is niet over als je stopt met voeden.

Ik denk je misschien (welke voeding je ook kiest) eens heel goed moet kijken naar dingen als tillen, gebruik van steunende kussens en andere hulpmiddelen die je kunnen ontlasten.

Als de BV goed loopt, geef het dan een week of 4 zodat jullie heel goed aan elkaar gewend zijn. Je kan dan in elke houding voeden. Zelfs liggend op bed, je hoeft dan helemaal geen handen te gebruiken om aan te leggen of te ondersteunen. dat lukt met een flesje zeker niet.

Stel jezelf dus vooral de vraag of je gewoon wilt stoppen (dat moet je overigens ook zelf beslissen) of dat je wel BV wilt geven maar alleen met de ontsteking zit. Als echt alleen het laatste speelt, dan moet je echt goed nadenken voor je stopt omdat ik je vrijwel zeker kan zeggen dat met het stoppen de problemen niet over zijn.

Succes

Ilse

Share This Page