Ik kan eigenlijk niet zo goed iets vinden over de ontwikkeling w.b. tekenen enzo. Ja, de koppoter, maar daarvoor? En wanneer begint dat ongeveer? Julia begint nu namelijk met streepjes ipv krassen. Ze noemt het zelf een bruggetje, en trekt dan een lijntje van de ene naar de andere kant. Dit is natuurlijk wel het begin van bewust iets tekenen, maar wat komt hierna? Rondjes? En dan een rondje met poten en daarna een koppoter, zoiets? Ik vind het altijd leuk om te horen hoe dat verloopt, dus ik ben benieuwd!
Tekenontwikkeling van het gezonde kind. hier met bijkans 4 nog geen koppoters te zien trouwens wel allerlei andere dingen maar ze tekent altijd dingen.. nooit mensen vissen zijn hier wel al erg lang favoriet om te tekenen bijvoorbeeld...
Hej wat leuk die site! Hier zitten we op schema als je dit zo leest. Zit met smacht te wachten op wat herkenbaarder vormen (zelf nogal teken fanaat en nouja ben nieuwschierig of zij mijn aanleg ge-erft heeft )
hier tekent de oudste ook erg graag. Maar eigenlijk na ze het best al goed, streepjes kruisje ronde... En laatst had ze dan een heel verhaal erbij wat ze had getekent....ik zag het niet maar zij zei dat het een vlinder was hahahaha...heerlijk!
Hier ook veel streepjes en ook rondjes, soms probeert ze iets dat een vierkant moet voorstellen. Ook kan ze nu met een beetje stimulatie dingen inkleuren, enigszins rond/binnen de vorm. Maar meestal heeft ze daar geen zin in
Hey leuk die site, was al een tijd op zoek naar info over de ontwikkeling van peuters. Onze dochter kraste in het begin ook veel, toen kwamen inderdaad de streepjes. We hebben toen rondjes voor gedaan en dus kwamen die vrij snel daarna. Sinds een paar weken tekent ze poppetjes. Een dubbele cirkel (soort 8je) en daaraan armen en benen. En als ik er om vraag ook haren op het hoofd (altijd stekeltjes). Best knap. Veel meer tekent ze ook nog niet. Geen vierkantjes of driehoekjes en ook altijd alleen maar dezelfde poppetjes. Ze noemt die dan wel bijv. Winnie de Poeh, Bumba, mama enz.
Leuke site inderdaad. Onze oudste heeft de koppoters ook uitgevonden. Is heel druk met alles wat er aan een mens/dier zit. Dus als mama getekend wordt moet ze ook tietjes hehe. Maar ook de vis moet per se 2 ogen (ik teken dus alleen nog maar platvissen )
Hier zitten we inmiddels bij strepen en rondjes. Bij rondjes roepen ze dat het Bumba is, of een baby. Maar ik zie inderdaad ook ontwikkeling, in plaats van willekeurig krassen wordt het steeds meer bewust. Ook met kleuren, ze beginnen met bewust kleuren van kleurplaten. Het is nog in de verste verte niet binnen de lijnen, maar Diyana kleurt altijd eerst handen en voeten van Dora in (ze is dol op kleurplaten van Dora) en dan handen en voeten van Boots, en daarna ogen enz. Ze is er echt bewust mee bezig.
Oh ik lees nu dit stukje: 2 en 3 jaar: In deze periode verandert er iets in de tekeningen, vanuit het gekras ontstaan knoedeltjes en gesloten vormen. Als het kind een gesloten cirkel kan maken, ziet het verschil tussen zichzelf en de buitenwereld Weet iemand hoe het precies zit met die laatste zin? Klinkt zo apart, maar ik weet niet wat ze nou werkelijk bedoelen.
Ze krijgen een zelfbewustzijn? Justin tekende overigens met 3,5 poppetjes met buik en armen en benen, haren etc. Sinds kort zitten er ook handen en voeten bij.
Wendy tekent allemaal kleinere en grotere rondjes en als ik vraag wat t allemaal is krijg ik er een hele uitleg bij. Dit is bumba....en dit gele visje (blub ik ben een vis) enzo. Wat me van Wendy wel erg opvalt is dat ze vanaf het begin al haar pennen/potloden/stiften goed vast houd. Dus niet in een vuistje maar echt zoals t hoort. Maar misschien is dit wel normaal? Ik herinner me eigenlijk alleen hoe dat met mn oudste was. Maar die heeft heel lang moeite gehad hiermee door zijn slechte fijne motoriek ivm PDD-NOS. Patrick tekende nooit zo graag....nu sinds hij n jaar of 8 is wel ineens.... maar toen hij nog zo klein was totaal niet. Die was meer van het plakken en kleien. Wendy van alles wat maar met knutselen te maken heeft...en wat vind mama dat toch erg! NOT!!
Noor is gek op tekenen. De grote rondjes zijn poezen en de kleine streepjes is de regen. Noor praat niet maar gebaart wat ze tekent (wij doen baby gebarentaal). Vandaar dat ik het weet. Daarnaast zijn de horizontale strepen slangen/rupsen. De kleine rondjes tekent ze gewoon zonder betekenis. Noor houdt ook haar pen/potlood op de juiste manier vast. Zoals wij dat ook doen. Echter alleen in haar linkerhand. Daarin kan ze heel fijn motorisch werken, haar rechterhand is voor het grovere werk zal ik maar zeggen
Lisa is nu bijna 2 en die tekent rondjes met streepjes der doorheen en dat is dan een poes met snorharen ) Ze roept dan altijd zo lief "mama kijk es, poes met norhare" Stijn is nu 4,5 jaar en die tekent nu sinds 2 maanden auto's en poppetje met armen uit hun oren. Echt geweldig! Sinds een paar weken let hij ook op details dus bij een auto moet er een renault teken op en laatst tekende hij zelfs een fiets op het dak en bij een poppetje tekent hij netjes een piemel
Ze bedoelen dat ze zich dan zien als een individu en niet als een geheel met jou. Onze dochter begon rond die tijd met het zeggen van ikke en ik.
Wat interessant! Mijn dochter kan ook rondjes tekenen en als ik een poes tekent, tekent zij de snorharen erbij! Echt leuk. En ze heeft ook al eens een "muts-op" (zei ze zelf) getekend:
Kan het niet zijn dat Noor laat is met praten omdat ze blijkbaar zo goed kan uitbeelden wat ze bedoelt? Ik vind het echt knap dat een klein kindje met baby gebarntaal rupsen e.d. kan uitbeelden. Misschien vindt zij het makkelijker om zo te communiceren, en zolang jij alles begrijpt dat het prima is?
Hihi grappig om te lezen Ze heeft gister haar eigen Nijntje gemaakt (rechtsonder,ze is helemaal gek op Nijntje) Bekijk bijlage 179058
ah adi waar kom je toch aan zo een zin????in pyschologie heb je(had je) theorien over gevoel en vormen...zoals een introvert persoon tekent een spriaal naar binnen toe en extroverte persoon naar buiten toe. daar heb je ook die cirkeel waarin iets dicht is, afgebakend etc... neem die zin echt niet serieus hoor, een kind wordt bewust van zichzelf wanneer hij ik, mij me mijn zegt en zijn spiegelbeeld herkent(ipv zijn spiegelbeeld aan willen raken, zijn eigen haar aan raken, zijn hoedje recht zetten vr het spiegel etc)dat is dus eerder dan n cirkel tekennen... bij de ontwikkeling tekenen; een vertikale lijn is het begin volgens mij.
Milestone chart: 19 to 24 months | BabyCenter hier kun je kijken hoe de ontwikkeling gaat, na schema 24 maanden heb je ook andere schema's voor later. in nederland wordt wiechenschema gebruikt. deze website vind ik duidelijker dan wiechen schema van CB.