Zoon geeft aan gepest te worden

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Warboel, 14 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Hey dames,

Ik post mijn vraag hier, want ik zit momenteel een beetje met mij handen in het haar. Zoon (10 jaar oud) zit op het SBO in groep 6. Hier is hij naar overgeplaatst in verband met toenemende gedrags- en concentratieproblemen. Een prikkel armer omgeving zou voor hem beter zijn dan de drukte van het regulier onderwijs. Op de oude school werd hij vaak gepest. Hier werd echter vrij weinig mee gedaan en vaak afschoven op zijn eigen temperament. Kortom en samenvattend: hij heeft er niet echt een heel leuke tijd gehad.

Nu zit hij dus een jaar op het SBO en ik moet zeggen: het gaat met horten en stoten. Ze zijn daar heel hard aan het werk om zijn vertrouwen terug te winnen en om hem ergens ook weer opnieuw te leren hoe de regels op school werken (hier werd op het regulier ook nog weleens makkelijk mee omgegaan in zijn geval). Dit gaat steeds beter!

Ik merk echter weer een verandering in zijn gedrag. Hij is boos, brutaal en klaagt thuis eigenlijk dagelijks over hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid. De ochtend voor school geeft hij aan niet lekker te zijn. In de auto op de parkeerplaats van morgen kwam voor hem het hoge woord er huilend uit: hij wordt gepest, uitgelachen, heeft geen vrienden en wil niet meer naar deze school.

Ik zou willen zeggen dat dit voor mij een vreemd verhaal is, maar ik heb dit eerder aangekaart op school. Vaak wordt het afgedaan dat het wel meevalt en dat zoon met bepaald gedrag een reactie krijgt of uitlokt andere leerlingen. Ze zien wat hij doet, maar wat zoon omschrijft van wat er is gebeurd is volgens school niet waar, overdreven of uitgelokt. Kortom: allemaal heel ingewikkeld.

Ik heb geen idee of hij liegt of de waarheid spreekt of het misschien aandikt zodat hij dan aandacht krijgt? Of natuurlijk; dat hij inderdaad gepest wordt en een hoop van de nog bestaande problemen (dwars, brutaal, slecht slapen, niet naar school willen, misselijk zijn en hoofdpijn) een gevolg zijn hiervan.

Ik heb een kort lijntje met de juf, maar ook die schuift het probleem gaan op zoon af, waardoor ik letterlijk in het midden lijk te staan. Misschien heeft iemand tips?

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Is er een zorgcoördinator op school die eens een paar uurtjes kan observeren? In ieder geval iemand die búiten de situatie staat en focus kan leggen op de verhoudingen tijdens de les?

En sterkte, ik vind pesten en de gevolgen echt zo verschrikkelijk. Ik hoop zelf als docent altijd dat ik het opmerk, hoe lastig dat vaak ook is. Je ziet gewoonweg niet alles.

Warboel en hummeltje5 vinden dit leuk.
  3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het zou me verbazen als dit nog niet gedaan is. Ik kan echter de exacte conclusie ervan echter niet voor me halen. Kan me wel voorstellen dat als er extra ogen op de groep (en verhoudingen) zijn gericht, dat kinderen zich ook anders gaan gedragen. Maar wellicht is hier ook een oplossing voor?

Nu heb ik net de schoolmaatschappelijk werker even kort aan de telefoon gehad om aan te kaarten wat hij vanmorgen tegen me zei. Wederom was de reactie: dat zijn gedrag (in dit geval opstandig en bozig) een reactie uitlokt van bepaalde leerlingen (wss dus idd pestgedrag, uitlachen of uitschelden). Heb wel aangegeven dat ik vind dat dit geen excuus moet zijn voor pesten, dus een klassikaal gesprekje waarschijnlijk wel nodig is. Ik krijg namelijk het idee dat het allemaal met elkaar verbonden staat.

Een kleine situatieschets van wat er kort geleden nog speelde is dat er een bepaald meisje uit zijn klas (vorig jaar) bleek te zijn dat hem constant, buiten het oog van de leerkracht opzocht. Ze deed niet veel, maar fluisterde hem steeds wat in, daagde hem met twee jongens in haar kielzog uit en ga zo maar verder. Hij ontploft dan uiteindelijk, wordt oncontroleerbaar boos en verdrietig, meisje ontkent alles en leek hij snel de schuldige.

Uiteindelijk, na half jaar ofzo, kwamen ze erachter dat er inderdaad sprake was van uitdagen en uitlokken vanaf haar kant. Hierop is besproken dat ze op het plein niet in dezelfde zone zouden gaan spelen (ze werken daar op school met zones met in ieder een ander spel of activiteit). Toch heeft ze het meerdere keren gepresteerd om hem achterna te komen. De pleinwacht wist op zo een moment niet te handelen en haalde bijv. zoon en dat meisje samen uit de zone waar zoon daarvoor leuk aan het spelen was. Kortom: hij werd indirect gestraft, terwijl zij de afspraak met het doel om hem te triggeren, niet nakwam.

Ik denk dat het nu ongeveer zo gaat: Hij wil niet naar school, komt al overal tegenaan schoppend de klas binnen (kan een soort verdedigingsmechanisme zijn) en krijgt dan kinderen die hier zowel gezien als ongezien op gaan reageren. Hij wordt aangesproken of uit de situatie gehaald, waardoor hij het gevoel krijgt 'de schuld' te krijgen en dan is het hek van de dam. Dan zijn er nog dingen die tegen hem worden gezegd (dat hij dik en lelijk is) en hij wordt regelmatig uitgelachen. De juf zegt echter dat dit zijn gevoel kennelijk is, maar niet gebeurd. Toch blijf ik erbij dat ze niet alles kunnen zien. Bovenstaand voorbeeld is daar bewijs van.

Toch zijn er dus ook dingen die er als tegenhanger tegenover staan. Zo verdraaid hij bepaalde zaken weleens. Voorbeeld: hij wilde zijn vitamines niet innemen, maar verteld mij dan aan de telefoon dat hij het niet mocht van de juf. Waarschijnlijk ergens ook uit angst om straf te krijgen of zijn woedeaanval te verantwoorden. Daarnaast laat hij vooral dingen die hij als onrecht ziet heeeel lastig los. Hij kan hier een volle dag of soms zelfs langer in blijven hangen.

Toch zijn de dingen als hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, naar een andere school willen en plotseling op dieet willen voor mij wel echte alarmsignalen. Hij kan verdraaien wat hij wil, maar in lichamelijke symptomen (tot spugen aan toe) faken geloof ik niet. Er zal dus, onder alle problemen, een goede kern van waarheid inzitten.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik kan er niet heel veel zinnigs over zeggen, ik denk dat het inderdaad een wisselwerking is tussen hem en de andere kinderen, waar ze bovenop moeten gaan zitten. Maar ik had een neefje met gedragsproblemen die spugen kon opwekken, dus ik zou er niet meteen vanuit gaan dat dat puur lichamelijk is.

Deel Deze Pagina