Gevoelig voor gluten...

Discussie in 'Voeding' gestart door Doortje25, 16 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Sinds kort geef ik onze dochter liga door haar fruithapje, maar niet elke dag. Het valt me op dat ze op de dagen dat ik het er wel doorheen doe, ze erg onrustig is, veel huilt en moeilijk in slaap kan komen. Gewenning van haar darmen dacht ik... Vorige week heeft ze 5 stukjes brood gegeten en 's avonds heeft ze echt gekrijst van de pijn in haar buik. Hij was ook keihard... De volgende dag heeft ze bij mijn ouders ook liga gehad en 's avonds weer zo gegild tot ze uitgeput in slaap viel. Ze sliep bij mijn ouders, die 4 kinderen hebben grootgebracht waaronder 1 ziek kind en die zijn dus echt wel wat gewend, maar dit gehuil wat echt op pijn duidde, maakte zelfs mijn vader onrustig. Omdat ze al eens eerder in het zh heeft gelegen door onverklaarbare aanvallen met duidelijk pijngehuil waarvan de arts aan darminvaginatie dacht, hebben mijn ouders zelfs op het punt gestaan naar de 1e hulp te gaan. Gelukkig viel ons meisje toen in slaap en heeft ze zich de volgende dag goed leeggepoept.

Sindsdien krijgt ze niks meer met gluten en heeft ze ook geen last meer van pijn of onrustigheid. Haar darmen kunnen het blijkbaar nog niet verdragen. Nu vraag ik me dus af, wanneer kan ik opnieuw beginnen met het aanwennen van producten waar gluten in zitten en wanneer moet je aan een glutenallergie gaan denken? Wie heeft er ook een kind dat erg gevoelig op gluten reageert? Hoe hebben jullie dat met het aanwennen van voeding met gluten gedaan? Want in bijna alles wat ze vanaf 6 maanden mag, zitten gluten heb ik al gezien. Hebben jullie nog tips?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Vervelend zeg! Ze is ook nog geen 6 maanden zie ik?

Ik zou gerust een week of 6 wachten voordat je weer iets met gluten probeert. Even haar buikje rust gunnen!

3. adi

adi Niet meer actief

Maar waarom ben je zo vroeg begonnen met gluten? Dat wordt sterk afgeraden bij babys onder de 6 mnd. Ons CB afviseerde om pas vanaf 7mnd te starten met een broodkorstje, en als dat goed gaat pas te gaan denken aan andere gluten en koekjes zoals liga.

4. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Hier mocht ik met 4 mnd al liga door haar fruit doen, als voorbereiding op brood! Ik heb er juist mee gewacht tot 5.5 mnd, maar omdat ze steeds vaker de fles liet staan heb ik het toch maar eens geprobeerd.

Ik ga het nu pas met 7 mnd weer proberen, inmiddels is me wel duidelijk dat haar darmen erg gevoelig zijn want op fruit en rijstebloem reageerde ze ook sterk, maar niet zo heftig als nu.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vindt dat persoonlijk zo'n onzin, een liga voor zo'n jong kindje!
    Is echt iets van 30 jaar geleden... maar vooruit, ieder z'n ding!

Producten met gluten worden inderdaad onder de 6 maanden sterk ontraden ivm de kans op glutenallergie.
    Hier werd bij het cb ook aangeraden om vanaf 7 maanden te starten met brood/ gluten.
    Er is voor die kleintjes nog zoveel fruit en groenten om te leren kennen en te proeven, waarom al zo vroeg wat anders geven??

Zou persoonlijk de komende weken even niks geven wat gluten bevat en dan heel rustig starten met bijv een broodkorstje...
    Liga zou ik sowieso schrappen uit het menu!

6. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Raar dat ze hier op het cb iets anders adviseren...
    Liga iets voor 30 jaar geleden, mmm het was wel een vrij oude vrouw hihi! ;)

Hier krijgt ze tot 7, 8 maanden niets meer met gluten en in liga schijnt ontzettend veel suiker te zitten, dus dat geef ik dan sowieso niet meer. Bedankt voor jullie reacties meiden!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Schijnt? Het zijn koeken, dus ik vind het zowizo al raar als mensen liga geven voordat hun kindje normaal groenten-fruit-brood eet. Koeken zijn tenslotte tussendoortjes. Wel heel erg jammer dat jou kindje door foute adviezen en niet genoeg in te lezen over bijvoeding zo'n buikpijn heeft gehad. Maar nu maar lekker rustig aan doen en dr buikje tot rust laten komen!

8. adi

adi Niet meer actief

Maar zeiden ze dan dat je liga va 6mnd aan een baby van 4mnd geeft?

Want liga va 4mnd bevat geen gluten. En is al helemaal geen voorbereiding op brood. Tenzij je brood maakt van erwten, rijstebloem, soya en suiker (daar is liga 4mnd van gemaakt).
    Overigens staat het gewoon op de verpakking hoeveel suiker erin zit.

9. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Ik zou de darmen inderdaad lekker met rust laten en hopen dat het later niet opnieuw een reactie oproept. Mocht je toch straks rond 6/7 maanden met iets starten zoals pap kun je ook kiezen voor producten zoals boekweitmeel, zitten geen gluten in.

Deel Deze Pagina