Ik heb eens na zitten rekenen wat we maandelijks aan potjes kwijt zijn en vond dat behoorlijk tegenvallen...: sowieso spreekt het idee van vers fruit me meer aan alleen heb ik niet altijd tijd om dat dagelijks klaar te maken... Ik zit er aan te denken eens in de paar dagen een grotere portie fruit te maken (eerst koken, mijn zoon is ruim 7 maanden nu), maar ik vroeg me af of bij het koken en invriezen niet teveel vitamines verloren gaan? Weet iemand dit?
Maar waarom zou je fruit koken? Dat is echt nergens voor nodig... Ik heb het nooit gedaan, maar zeker op de leeftijd van jouw zoontje hoeft dat echt niet meer hoor! Mocht je gepureerd fruit willen geven zou ik het gewoon per keer klaar maken, want bijv. appel, peer of banaan uit de vriezer is echt niet te pruimen, wordt waterig, soppig en bruin... Ik zou gewoon iedere week lekker veel vers fruit in huis halen en dan vlak voor je het geeft klaarmaken, nog geen 5 minuten werk... En veel lekkerder dan gekookt / vriezer of uit een potje!
Krijg je het fruit zonder het te koken ook zacht genoeg dan? Heb dat eigenlijk niet geprobeerd...dacht dat ik er dan niet doorheen zou komen met m'n staafmixer
Ik zou zeggen, probeer het gewoon... Zeker banaan, pruim, meloen, avocado en peer moet wel lukken, appel zou je bijvoorbeeld kunnen raspen! Ik heb nooit gepureerd fruit gegeven, ons mannetje krijgt het in stukken, maar volgens mij is het echt niet nodig hoor, je kookt de vitaminen er uit, zonde!
Gekookt fruit lijkt me gewoonweg vies. Alleen appel koken we weleens als de appels een beetje zacht en beurs zijn. Lekker appelmoes! Maar voor de rest gewoon prakken of raspen. Je zoontje heeft nu toch wel een leeftijd dat je langzaam aan van het glad gepureerd af moet gaan en naar een normale vorm toe moet gaan werken. Banaan, mango, peer, pruim, abrikoos/nectarine enzo is natuurlijk heel lekker zacht allemaal. (Hoewel steenvruchten geloof ik ergens met 9 maanden pas geïntroduceerd worden? ) En qua tijd op de dag: Een vervelende opmerking, maar die tijd die moet je gewoon maken. Je kindje gaat namelijk langzaam aan gewoon met de pot mee eten en het is niet handig om als hij straks 9 a 12 maanden is nogsteeds prutjes voor hem te maken, 't is sneller, gezelliger en makkelijker om gewoon samen aan tafel te zitten, een paar stuks fruit te pellen en dit samen op te eten.
Helemaal eens met suusje. Ik vond het eerste bericht ook zo vreemd. Waarom zou je fruit koken? Bedoeling van bijvoeding is dat je kind leert eten, en tenzij jullie thuis gekookt fruit eten, hoef je je kind ook niet te leren om dat te eten. (Overigens krijg je dan gewoon jam zonder extra suiker) Tijd: je pakt een rijpe banaan, schilt deze, prakt even met de vork -> klaar! Gewoon niet te moeilijk denken, hij is 7mnd, glad pureren is echt niet meer nodig (juist beter van niet)
Sluit me aan bij de voorgangers! Banaan is makkelijk te prakken, of kleine stukjes maken.. Appel en peer kun je raspen. Mango is meestal ook redelijk zacht om te prakken of gewoon stukjes maken. Je kindje moet toch ook gaan wennen aan vers eten en stukken. En inderdaad, je moet er gewoon tijd voor maken, maar vaak kost het niet meer dan 5 minuten per dag!
Ja en na de zuigelingentijd is het gewoon wennen dat er tijd gemaakt moet worden voor voedingsmomenten van je kindje, maar daarom is 't juist zo makkelijk om zo snel mogelijk toe te werken aan normaal eten met de pot mee. En dat kan echt al vanaf 7-8 maanden! Dan kost het eten op den duur helemaal geen extra tijd meer. Op leeftijd van 8-9 maanden werd hier bijvoorbeeld gewoon al chilli con carne met kruiden ( Geen zout, wel chilli en peper enzo ) meegegeten!
Mijn gedachtengang voor het koken was puur voor het glad krijgen, zoals het ook in de potjes zit, maar ik had al begrepen dat dat dus niet nodig is... dus zal ik het ook niet meer doen... Banaan prakken was ik zelf ook wel op gekomen, alleen is er zoveel meer fruit dan banaan...
Appel doe ik in partjes met een bodempje water in een afgesloten magnetronschaal en dan 5 min op vol vermogen. Dan de partjes in stukjes en inmiddels eet ze dat zelf. Eerst raspte ik de appel fijn, later grof maar nu wil ze niet meer dat ik met een lepel aan kom....
Hard fruit is ook prima te pureren met de staafmixer hoor! Als de peer echt heel erg hard is, kun je er iets water aan toevoegen, zodat het wat makkelijker gaat. Ik heb fruithapjes alleen ingevroren, in het hele begin, toen ze nog maar een paar hapjes kreeg. Dan vond ik het zonde om een hele peer te pureren en de rest weg te gooien. Met fruit tijd, een fruithapje (minder grof gepureerd klaarmaken) kost misschien 5minuutjes tijd...
HIer wil meneer niets anders dan glad fruit (ruim 6 mnd). Ik heb een heel stel bakjes gekocht bij de blokker. Ik pureer bijvoorbeeld 10 kiwi's in een keer. allemaal in bakjes en hup de vriezer in. Als ik het nodig heb haal ik het er een dag van te voren uit. Ik werk namelijk onregelmatig en voor de oppas is het wel zo makkelijk op deze manier. Ik doe dit trouwens ook voor mezelf(pureren), ik lust zo geen fruit en op die manier eet ik toch twee stuks fruit op een dag. Lekker door de melk of de yoghurt. Dit doe ik trouwens ook met het avond eten. Ik kook aardappels en twee soorten groenten voor een week. Wij zelf eten erg laat, dus de kleine krijgt al ruim voor die tijd zijn prakkie. En eet zeer regelmatig bij de oppas, dus dan krijgt hij ook gewoon dat.