Hallo dames met men stomme kop , ik neem altijd savonds foliumzuur , maar ik denk dat ik die vandaag vanliddag genomen heb voor ik de deur uit ging en net nog 1 . Men man zei het als het al te laat was Kan dit veel kwaad ? Oja is gewoon foliumzuut van kruidvat
Nee hoor, kan helemaal geen kwaad. Op de site van het voedingscentrum staat dat je niet meer dan 1000 microgram per dag mag, in die pilletjes van het kruidvat zit 400? (iig wel in de multivitamine voor zwangere vrouwen, heb geen losse liggen) En dan gaat het volgens mij ook nog om structurele overdosering, dus dag in dag uit teveel. Kortom, niks aan de hand!
Sowieso kan dat geen kwaad voor je kindje, maar er zijn aanwijzingen dat het darmkanker kan veroorzaken (meer dan 1000 microgram p.d.) maar te weinig ook. Aanwijzingen dus. Niet bewezen.
Bij tweeling zwangerschap wordt vaak aangeraden er 2 te nemen.. Geen probleem dus als je dat 1x gebeurd
In het ziekenhuis waar ik werk is het standaard.. 2 foliumzuur en starten met ijzer en vita d tabletten. Maar misschien is dat per ziekenhuis anders?
Precies..relax ik heb ook wellis 2x vitamine pil genomen dacht oepsie en heb volgende dag gwn eentje overgeslagen
[warning, hormonen en last van de warmte] Duh, ik reageerde op mijn voorgangster. Overigens staat er in mijn post OOK niet dat je het krijgt van een week een pilletje teveel. Dat staat er JUIST niet. Ik heb er zelfs nog 'niet bewezen' bij gezet. Lezen is ook een vak hoor Oh, en ter info, ik heb helegaar geen foliumzuur geslikt. Shoot me.
ik hoef er maar 1 te slikken en ik mag mijn mama compleet pillen erbij blijven slikken, maar hoeft niet. Dus of het echt aangeraden wordt bij een tweeling weet ik niet. Het kan in ieder geval geen kwaad TS!
Bij ons in t ziekenhuis wel. Die recepten spreken voor zich.. 2 foliumzuur, ijzer en vitamine d.. Dat is echt altijd een tweeling zwangerschap zal afhankelijk zijn van het ziekenhuis denk ik?
Hmm, oké. Moet ook eerlijk zijn dat ik niet eens weet hoeveel mg ik slik, slecht. Misschien zit er in 1 pil een hogere dosering ofzo bij mij? Lijkt me in ieder geval dat als je met een tweeling meer moet slikken, het met een drieling helemaal nodig is. Ijzer slik ik idd ook en vitamine D zitten in m'n mama pillen.
Ach welnee. Ik slik foliumzuur voor vegetariers/veganisten en die hebben sowieso 800 microgram per tablet. Iets met hoe je het opneemt waardoor je met een vlees en/of zuivelvrij dieet meer nodig hebt.
Helaas zit het niet in fruit.. Hier het advies van het voedingscentrum.. Foliumzuur | Voedingscentrum
O jawel hoor: 100 gram aardbeien: 65 ug foliumzuur 200 gram kersen: 10 ug fz 100 gram frambozen: 33 ug fz 1 sinaasappel: 39 ug fz 1 kiwi:26 ug fz 1 banaan: 11 ug fz In appels en nectarines zit niets aan foliumzuur en in fruit als peren, pruimen en abrikozen zit wel wat maar niet zo veel. In bovenstaande vruchten zit wel een behoorlijke hoeveelheid. Dus als je elke dag flink wat van dat fruit eet en voldoende tomaten en groene groentes ben je een heel eind! Ik hoefde niet bij te slikken aan foliumzuur omdat ik ook heel veel fruit en groente eet. Ik heb heel veel voedselallergieen en kan veel producten niet goed hebben waardoor ik ben aangewezen op veel groente en fruit. Dit is bekend bij min gyn en die zei direct dat ikw el mag bij slikken maar niet hoef.
in Amerika schijnen ze zwangeren 1000 mcg folium te adviseren. En ook hier in NL als je bijv een kind hebt gekregen met een open schedeltje of ruggetje dan kun je bij een nieuwe zwangerschap beter extra foliumzuur nemen. Eentje te veel is dus echt niet erg!