Hallo, Ik heb altijd al wel (snel) gevoelige borsten, vooral rondom dat ik ongesteld was. Toen ik net zwanger was, had ik heel veel last van mijn borsten. Het is wel iets minder geworden, maar (erg) gevoelig zijn ze nog steeds. Ik wil ontzettend graag borstvoeding gaan geven, maar ik twijfel echt, omdat mijn borsten zo gevoelig zijn. Het moet wel (een beetje) leuk blijven en ik wil straks ook genieten natuurlijk van de kraamtijd en niet kost wat het kost met mega pijn voeden. Dus zie er best een beetje tegenop. Uiteraard blijf ik positief en ga ik het gewoon proberen... Maar mijn vraag is, is dit normaal? Neemt de gevoeligheid nog af tegen het einde van de zwangerschap of direct erna?
Vrouwen met erg gevoelige borsten hebben ook vaak wel wat sneller last van pijnlijke tepels bij de borstvoeding. Probeer je baby optimaal aan te leggen (dat betekent zo veel mogelijk tepelhof) Mocht het pijnlijk zijn onderneem dan op tijd actie: je kunt bv gaan afwisselen met kolven zodat je tepel niet kapot gaat. Als een tepel eenmaal echt een kapot is, is het heel lastig om weer goed te krijgen. Dus ga vooral preventief aan de slag. Hou de huid van je tepel nauwlettend in de gaten en schakel op tijd hulp in van een lactatiekundige. succes Linda